BasBQ
Beef en Steak

Recept gevraagd voor 2 kilo rib-eye

 

Erki

Kooltjesharker
Berichten
120
Gevraagd: recept voor 2 kilo rib-eye. Dank!
650CE885-EEBE-44DA-A500-058C9E0F189D.jpeg
 
Op hoge temperatuur garen tot de gewenste garing. Daarna zout en peper naar smaak toevoegen. Moeilijker zal ik het niet maken. Een stukje goed vlees heeft niet meer nodig in mijn ogen. Ben benieuwd naar wat je ermee doet / gedaan hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erki
In steaks snijden van 2 vingers dik en dan grillen op een wga of vergelijkbaar. Persoonlijk vinden wij hier thuis dit het lekkerst omdat de steak dan vlak boven de kolen ligt en hierdoor die heerlijke bbq smaak meekrijgt.
Daarna wat maldon zoutflakes erover

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Erki
wij hebben zo'n stuk 30 dagen in een dry-age zak gedaan en daarna in dikke steaks gesneden. Zeker een aanrader.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erki
Zoiets doe ik altijd met initial sear of reverse sear. En mayosear is ook zeer lekker.
Zoals reeds aangehaald, niet meer nodig dan peper en zout.
 
Zoiets doe ik altijd met initial sear of reverse sear. En mayosear is ook zeer lekker.
Zoals reeds aangehaald, niet meer nodig dan peper en zout.
Mee eens, zout en peper. Ik bereid het als geheel, laten rusten en dan aansnijden aan tafel. Maar ik ben sowieso niet zo van de sausjes, dus misschien geen goede graadmeter. Als je een saus wil doen zou ik die in een aparte sauskom serveren.
 
Mee eens, zout en peper. Ik bereid het als geheel, laten rusten en dan aansnijden aan tafel. Maar ik ben sowieso niet zo van de sausjes, dus misschien geen goede graadmeter. Als je een saus wil doen zou ik die in een aparte sauskom serveren.

Ik zet wel wat sausjes op tafel, maar de meesten die komen eten vermelden dat bij zo een lekkere stukken vlees geen saus moet. Behalve mijn zoontje met zijn curry ketchup (Zeisner) verslavind :ROFLMAO:

Ik met soms wel eens een chimchurry erbij, maar zelfs dat is overbodig.

Rund hoeft naar mijn inziens niet veel extra's. Maar heb wel eens een jodenhaas klaar gemaakt met een steak rub en dat vond ik toch ook wel een heerlijke combinatie.
 
Oh, maar chimichurry of salsa verse kan wel weer erg lekker zijn. En mooi, zo’n felgroene kleur. 👌🏼
 
Bbq op 130°, bij kern 47° eraf. Even losjes inpakken. Ondertussen bbq opstoken tot 225° en dan vlees even afbakken. Losjes inpakken en 15 minuten rusten. Eet smakelijk.

1E0BD465-3E45-41AE-8D25-3EBA61CDD355.jpeg
 
Bbq op 130°, bij kern 47° eraf. Even losjes inpakken. Ondertussen bbq opstoken tot 225° en dan vlees even afbakken. Losjes inpakken en 15 minuten rusten. Eet smakelijk.

Dat ziet er goed uit! Hoe groot was dit stuk als ik vragen mag? En heb je enige richtlijn hoe lang het bij jouw duurde om op de 47 graden te komen?
 
Dat ziet er goed uit! Hoe groot was dit stuk als ik vragen mag? En heb je enige richtlijn hoe lang het bij jouw duurde om op de 47 graden te komen?

Ik doe hetzelfde, maar aan 100° en dat duurt bij mij een 40 à 45 min. Maar dan heb ik wel al een uur van de voren het vlees uit de koelkast gehaald en 40 min voordat hij de Q opgaat, voorzien van zeezout. Dus hij heeft al wat temperatuur mee van uit de koelkast te zijn. Ik ga wel tot 45°, en bij een dikke picanha tot 47°.

Aan 130° denk ik dat je er wel na een half uurtje bent, maar dat zal ook afhangen van de dikte. Die op de foto is heel dik. Bij mij zijn de stukken meestal 4 à 5cm dik.

Hou ook steeds rekening met de tussentijden. Want na het roken of voorgaren op lage temperatuur, ligt hij zeker nog een 10-tal minuten te wachten totdat het vuur op 230° is in geval van gietijzeren rooster (270° voor RVS rooster, volgens het boek Hete Kolen). En daarna nog 10 à 15 min laten rusten zodat het vleesje kan ontspannen.
 
Dank allen! Ik ga er denk ik a.s. weekend mee aan de slag en zal de foto's posten. Nu al zin in :)
 
Dat ziet er goed uit! Hoe groot was dit stuk als ik vragen mag? En heb je enige richtlijn hoe lang het bij jouw duurde om op de 47 graden te komen?
Dit was een stuk van 1,3 kg, en hij heeft er ongeveer 1,5 uur over gedaan om op 47° te komen.
 
Dit was een stuk van 1,3 kg, en hij heeft er ongeveer 1,5 uur over gedaan om op 47° te komen.

Op welk type BBQ en aan welke temperatuur? Ik heb een KJ en geraak met een entrecote van 1 à 1,2kg aan een 45 min tot 45°. Heeft hij hem mss direct van de koelkast erop gelegd of eerst op voorhand wat uit de koelkast gelegd?

Puur uit nieuwsgierigheid dat ik dit eens wil vergelijken.
 
Op welk type BBQ en aan welke temperatuur? Ik heb een KJ en geraak met een entrecote van 1 à 1,2kg aan een 45 min tot 45°. Heeft hij hem mss direct van de koelkast erop gelegd of eerst op voorhand wat uit de koelkast gelegd?

Puur uit nieuwsgierigheid dat ik dit eens wil vergelijken.
Qua tijd verschilt dat fors inderdaad tussen die van jou en Dominique. Dominique gaf aan 130 graden, op welke bbq weet ik dan weer niet :p
 
Dat is een BGE large geweest.

Maar zolang je de kern temperatuur goed meet is het toch niet zo heel belangrijk hoe lang dat duurt?

Voordeel van koud beginnen is dat het vlees lekker veel rook opneemt.

Smakelijk!
 
Je kunt er ook voor kiezen om te doen wat Dominique omschrijft maar dan na die initiële garing van het grote stuk en even rusten er plakken van te snijden (2 of 3) en die om en om af grillen, dan heb je wat meer korst tov rood vlees in de kern. Maar dat is naar smaak natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erki
Op welk type BBQ en aan welke temperatuur? Ik heb een KJ en geraak met een entrecote van 1 à 1,2kg aan een 45 min tot 45°. Heeft hij hem mss direct van de koelkast erop gelegd of eerst op voorhand wat uit de koelkast gelegd?

Puur uit nieuwsgierigheid dat ik dit eens wil vergelijken.
Ik heb een BGE Large, en leg het vlees direct vanuit de koelkast op de bbq. Hij was ( zoals ik eerder schreef, 130°) Ik herken je nieuwsgierigheid hoor 😊.
 
Ik heb een BGE Large, en leg het vlees direct vanuit de koelkast op de bbq. Hij was ( zoals ik eerder schreef, 130°) Ik herken je nieuwsgierigheid hoor 😊.

Ik leg hem een uur van te voren uit de koelkast, en 40 min voordat hij het vuur op gaat, krijgt hij zeezout. Ik leg hem erop bij 100° in de kamado joe en dat duurt dus bij mij altijd rond de 45 min.
Jij zit zelfs nog een pak hoger in temperatuur, maar dan komt hij uit de koelkast. Bij mij is hij meestal al 15 à 17° als hij op de Q gaat. Bij jou vermoed ik rond de 4°? Dan kan dat idd wat langer duren.

Ik vraag meestal aan de boer mijn vlees op 4cm te snijden. Dan zijn mijn entrecote's rond de 1kg à 1,2kg. Enkel de tomahawks zijn wat dikker en dan duurt het al eens een uurtje.

Ik probeer maar een oorzaak te vinden waarom er 45 min verschil tussen ons zit terwijl jou temperatuur van de dome hoger. En nu ik dit typ, ik heb 100° met de probe op het rooster. Dome is meestal ietsje lager dan.
 
Dat is een BGE large geweest.

Maar zolang je de kern temperatuur goed meet is het toch niet zo heel belangrijk hoe lang dat duurt?

Voordeel van koud beginnen is dat het vlees lekker veel rook opneemt.

Smakelijk!
Ik vind het net wel belangrijk hoe lang het duurt, want heb meestal volk aan tafel dat zit te wachten en dat bepaald wanneer ik begin :ROFLMAO:
Als het enkel mannelijke vrienden zijn, is dat geen probleem. Drinken we 1, 2 of 3 pilsjes extra. Maar met vrouwen en kinderen erbij is dat een andere zaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan