BasBQ
Beef en Steak

Podcast van Julius Jaspers over BBQ

En klinklare onzin.
Wat heb ik aan een prettig verhaal als het doordrenkt is van onwaarheden?
Met alle respect.
En zo hoor ik wel meer onzin...
Zelfs bij workshops van gerenommeerde zaken/merken.

Mensen moeten leren nadenken en filteren.

Ik heb de podcast niet geluisterd en zal dat ook niet doen net zo min ik kanalen volg van zogenaamde BBQ grootheden.
Ook al die wedstrijden kunnen de hoogste ....

Ik BBQ voor mezelf en probeer/doe wat ik lekker vind/denk dat goed is.

Enige tip die ik kan geven, wees kritisch en denk na.
Dit gezegd zijnde blijf ik @Barbeknoei zijn theorie plausibel vinden.
Maar om nu een nieuwe bge te kopen om te testen gaat mij ook een brug te ver.

Oja dit nog, als kJ en bge gebruiker is voor mij bge de beste kamado :censored:
 
Laatst bewerkt:
Julius is gewoon verliefd op zijn ei en dat is mooi.

Zelf geloof ik niet in een beste barbecue. Mocht er echt een barbecue met kop en schouder boven de rest uitsteken dan zou je op wedstrijden alleen die barbecue of type barbecue zien.
Dat is niet zo, niet hier in Europa maar ook niet in Amerika.
It’s the Cook not the cooker 😉.

Op een simpele ketel bbq kan je ook een geweldige pulled pork maken net als op een kamado. Ja met een ketel heb je meer werk maar daar is niks mis mee.

Verhalen over de geweldige luchtstromen in een BGE neem ik met een korreltje zout. Dat is echt niet veel anders dan op andere kamado’s. Het grote verschil zit hem gewoon in de kwaliteit van de afwerking, de service en de beschikbaarheid van onderdelen en de garantie.
Maar in principe doen ze qua werking niet echt voor elkaar onder.

Julius praat wel met passie over eten en barbecue. Denk alleen dat ik van een andere stroming ben.

Het is mooi dat er verschillende stromingen zijn. Daar kan het in mijn ogen alleen maar beter van worden.
 
@Frits
Klopt wat je zegt, het is persoonlijke voorkeur.

Het ding is dat je een tijd met een Q moet kunnen werken om hem te kennen.

Of mijn gerechten met kJ beter of slechter zijn dan de bge, neen gelijkaardig, zijn beide large, dus perfect vergelijkbaar. Maaaar IK werk gewoon liever met de bge.
@Ewald is primo liefhebber, nooit mee gewerkt dus kan geen oordeel vellen.

Ik word trouwens (spijtig genoeg) niet gesponsord door bge maar toch haal ik mij loftrompet boven.
Oja, de service van kJ is ook top, ze verdienen ook een dikke duim... Maar ik werk liever met mijn bge

Dus ik snap ook wel dat iemand de loftrompet voor een merk bovenhaalt of hij al fan niet gesponsord wordt.
 
Julius is gewoon verliefd op zijn ei en dat is mooi.

Zelf geloof ik niet in een beste barbecue. Mocht er echt een barbecue met kop en schouder boven de rest uitsteken dan zou je op wedstrijden alleen die barbecue of type barbecue zien.
Dat is niet zo, niet hier in Europa maar ook niet in Amerika.
It’s the Cook not the cooker 😉.

Op een simpele ketel bbq kan je ook een geweldige pulled pork maken net als op een kamado. Ja met een ketel heb je meer werk maar daar is niks mis mee.

Verhalen over de geweldige luchtstromen in een BGE neem ik met een korreltje zout. Dat is echt niet veel anders dan op andere kamado’s. Het grote verschil zit hem gewoon in de kwaliteit van de afwerking, de service en de beschikbaarheid van onderdelen en de garantie.
Maar in principe doen ze qua werking niet echt voor elkaar onder.

Julius praat wel met passie over eten en barbecue. Denk alleen dat ik van een andere stroming ben.

Het is mooi dat er verschillende stromingen zijn. Daar kan het in mijn ogen alleen maar beter van worden.
@Frits, dat is er weer één voor op een tegeltje ;)

‘It’s the cook not the cooker.’
 
@Frits
Klopt wat je zegt, het is persoonlijke voorkeur.

Het ding is dat je een tijd met een Q moet kunnen werken om hem te kennen.

Of mijn gerechten met kJ beter of slechter zijn dan de bge, neen gelijkaardig, zijn beide large, dus perfect vergelijkbaar. Maaaar IK werk gewoon liever met de bge.
@Ewald is primo liefhebber, nooit mee gewerkt dus kan geen oordeel vellen.

Ik word trouwens (spijtig genoeg) niet gesponsord door bge maar toch haal ik mij loftrompet boven.
Oja, de service van kJ is ook top, ze verdienen ook een dikke duim... Maar ik werk liever met mijn bge

Dus ik snap ook wel dat iemand de loftrompet voor een merk bovenhaalt of hij al fan niet gesponsord wordt.
Puur uit interesse, wat maakt voor jou de BGE fijner?
 
Puur uit interesse, wat maakt voor jou de BGE fijner?
Ik heb een kJ C1 en bge l met de laatste scharnier, dus de scharnier van bge tov kJ c1.
Ook de eggspander tov d&c.
De handgrepen aan de eggspander vind ik veel handiger om eruit te heffen.
Ook heeft de eggspander een volledig ring, en niet 4 steuntjes. De roosters liggen er stabieler op.
En laatst, maar nooit echt wetenschappelijk getest, lijkt de bge zuiniger met houtskool.
Met een zak die ik meer uren l&s op de bge. Zelfde houtskool zelfde temperatuur, maar nooit echt gemeten, is vooral een gevoel dus steek mijn had er niet voor in het vuur.
 
Ik heb een kJ C1 en bge l met de laatste scharnier, dus de scharnier van bge tov kJ c1.
Ook de eggspander tov d&c.
De handgrepen aan de eggspander vind ik veel handiger om eruit te heffen.
Ook heeft de eggspander een volledig ring, en niet 4 steuntjes. De roosters liggen er stabieler op.
En laatst, maar nooit echt wetenschappelijk getest, lijkt de bge zuiniger met houtskool.
Met een zak die ik meer uren l&s op de bge. Zelfde houtskool zelfde temperatuur, maar nooit echt gemeten, is vooral een gevoel dus steek mijn had er niet voor in het vuur.
Valide punten. Je betaalt er wel een stuk meer voor maar als ik die Eggspander bekijk ziet die er ook degelijker uit. Bedankt voor de toelichting.
 
gauw eens luisteren

Scherm­afbeelding 2023-07-06 om 10.47.18.png
 
@Ewald is primo liefhebber, nooit mee gewerkt dus kan geen oordeel vellen.
Oh, maar ik vind de BGE een fantastische en zeer degelijk gebouwde BBQ hoor.
Als er geen zwarte ovale BBQ had bestaan (Lees Primo Oval XL) dan had ik persoonlijk blindelings voor BGE gegaan.
Dus BGE een zwarte ovaal maken en ik ga misschien wel om.😂 Gekheid, ik ben erg blij met de Primo.
 
Oh, maar ik vind de BGE een fantastische en zeer degelijk gebouwde BBQ hoor.
Als er geen zwarte ovale BBQ had bestaan (Lees Primo Oval XL) dan had ik persoonlijk blindelings voor BGE gegaan.
Dus BGE een zwarte ovaal maken en ik ga misschien wel om.😂 Gekheid, ik ben erg blij met de Primo.
Hahah, ik lees vaker positieve verhalen over de Primo. Misschien niet helemaal de goede plek maar een korte vraag. Hoe werk jij indirect? Met aan halve platesetter of leg je ze er allebei in? Heb ooit ergens gelezen dat ze slechts een halve gebruiken.
 
Hahah, ik lees vaker positieve verhalen over de Primo. Misschien niet helemaal de goede plek maar een korte vraag. Hoe werk jij indirect? Met aan halve platesetter of leg je ze er allebei in? Heb ooit ergens gelezen dat ze slechts een halve gebruiken.
De Primo Oval XL werkt perfect, met een gescheiden directe en indirecte zone, daar is hij ook voor ontworpen.
Maar je hebt meerdere opstellingen, ik gebruik hem 99% met een indirecte en directe zijde door de firebox in 2-en te delen met de divider plate
zo heb je direct en indirect tegelijk tot je beschikking, dat je maar een halve firebox overhoudt voor houtskool maakt niet zoveel uit dat is lang genoeg ook voor een langere sessie.
 
De Primo Oval XL werkt perfect, met een gescheiden directe en indirecte zone, daar is hij ook voor ontworpen.
Maar je hebt meerdere opstellingen, ik gebruik hem 99% met een indirecte en directe zijde door de firebox in 2-en te delen met de divider plate
zo heb je direct en indirect tegelijk tot je beschikking, dat je maar een halve firebox overhoudt voor houtskool maakt niet zoveel uit dat is lang genoeg ook voor een langere sessie.
Laatste vraag en wie anders dan een ervaringsexpert kan deze beantwoorden ;)

Als je hem dus direct en indirect indeelt, komt er dan niet veel warmte van het directe gedeelte bij het indirecte gedeelte? Er zit dan geen deflector die het tegenhoudt.
 
Laatste vraag en wie anders dan een ervaringsexpert kan deze beantwoorden ;)

Als je hem dus direct en indirect indeelt, komt er dan niet veel warmte van het directe gedeelte bij het indirecte gedeelte? Er zit dan geen deflector die het tegenhoudt.
Dat vraag ik mij ook af. Goeie vraag.
 
Vanmorgen op de fiets begonnen met een aflevering die me wel aansprak over pulled pork. Fietste heerlijk weg. Erg leuk, ik ben fan (y)
Sommige afleveringen luister ik meerdere malen. Het is zo'n fijne podcast om naar te luisteren. File rijden is nog nooit zo leuk geweest ;)
 
De primo vraag heb ik gesplitst van dit onderwerp en naar soorten BBQ's verhuisd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan