BasBQ
Beef en Steak

Pizza op een dinsdag

cricque

Kooltjesharker
Berichten
227
Vandaag pizza op het menu

Rond 13u het deeg gemaakt, maar het deeg wou maar langzaam rijzen. Nuja de vorige keren was het altijd warmer, en misschien daarmee. Gist was ok, misschien iets meer zout gebruikt of teveel honing in het deeg. Ik neem het niet zo nauw met een vleugje zout of honing. In elk geval leek met niet zoveel
Nuja om 16u de ballen gemaakt, deeg was toch al wat gerezen, maar niet zoals anders. Die de doos in gezet. Om 16u45 bbq aangestoken, 17u05 kolenstarter uitgekapt, 3 blokjes hout bijgedaan. Pizzaring op mijn weber en de steen erin. Effe de steen op temperatuur laten komen, als hij achteraan 400 graden had en vooraan 300 was het goed genoeg voor mij. De bollen waren ondertussen nog wat gerezen, en waren eigenlijk perfect. Snel werken en pizzas gebakken aan een record tempo (is slechts de 5de keer). Hierbij een foto van de pizza voor mij terwijl hij bijna klaar was


IMG_0714.jpg


en het uiteindelijke resultaat

IMG_0717.jpg


Voor de zoon had ik nog een margharita gemaakt, voor de dochter margharita met ananas en voor de vrouw funghi met hesp en dan nog het laatste restje deeg wat overschotjes op gesmeten, maar van deze dus geen foto's gemaakt. Te laat aan gedacht.

5de keer nu dat ik pizza bak op mijn weber performer en elke keer waren ze gewoon lekker, niet aangebrand onderaan, maar nu zit de "flow" er wel in. Om 18u waren alle pizza's al klaar. En ze waren lekker. De eerste 2x pizza bakken duurde het wel wat langer en heb ik moeten blokjes hout bijgooien, dit was nu gewoon aansteken, steen effe opwarmen en snel klaarmaken en bakken. Maarja ondertussen heb ik ook de techniek van scheppen etc onder de knie, geen geknoei met pizza's die blijven plakken etc. Had op het einde nog 350 graden op de thermometer aan de zijkant. Wou nog brood maken, maar waren er paar zeer grote donkere wolken hier. En voorlopig nog geen afdak om te barbeknoeien, dus maar niet gedaan
 
Tof! Ik merkte ook dat het scheppen van de pizza nogal precies komt. De eerste keren had ik altijd een puinzooi op mn steen
Al doende leert men en ik heb nog wel wat oefening nodig.. binnenkort maar weer pizza. Zullen de kids vast niet erg vinden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Tof! Ik merkte ook dat het scheppen van de pizza nogal precies komt. De eerste keren had ik altijd een puinzooi op mn steen
Al doende leert men en ik heb nog wel wat oefening nodig.. binnenkort maar weer pizza. Zullen de kids vast niet erg vinden

Ik maak em nu gewoon op de schep, met wat bloem onder, en effe schuiven. Moest deze toch nog plakken, met een 2de schep van de eerste schep afhalen. Ik had al een schep en bij dit kit zat nog een schep. Nuja niet zo van hoge kwaliteit, maar kan er voor door :) Mij gaat het om het eind resultaat, en ik kan zeggen dat deze toch veel beter is dan een dr oetker of geleverde pizza. En al bij al zolang ben je er ook niet aan bezig, pizzadeeg maken, 15 minuten, ballen maken van dat deeg 5 minuten ofzo, bbq aansteken, tomatensaus uit de vriezer halen en effe opwarmen, zakje mozarella openen, wat basicilum plukken uit de tuin of van een plantje en nog een paar dingen snijden en dan effe bakken. Er zijn hier genoeg avondmalen die ik maak die veel langer in beslag nemen :)
Wel is er een rubber wat heet geworden en aan het ventilatierooster is de rubber ook weggesmolten die er over zat. Nu niet zo een probleem, maar zou eigenlijk niet mogen
 
Ze zien er prima uit. Mooi dat je een manier hebt gevonden die voor jou goed werkt. Dat is het eigenlijk met alle barbecue gerechten. Recepten en methodes zijn een leidraad.
 
Voor dat plakken is bloem zowat de oplossing. Eerste keer ook wat zoeken geweest bij mij.

Wel tijd dat ik nog eens pizza's maak erop.
 
Voor dat plakken is bloem zowat de oplossing. Eerste keer ook wat zoeken geweest bij mij.

Wel tijd dat ik nog eens pizza's maak erop.

Wel de eerste keer was ergens in juni en dat was direct ... hmm dit is eigenlijk gemakkelijk. Maar bloem etc, was niet echt het probleem. Het was meer het op de schep krijgen. Daarom dat ik ze nu gewoon direct op de schep maak. En bij elke nieuwe topping effe schudden om te zien

Nu ik heb dus 2 scheppen, en plakt het toch, dan effe met de andere schep opscheppen, voila problem solved :) Zelfs een video gezien van iemand, die zette er een bord over draaide gewoon de schep om, dan effe bloem op en terug op de schep. Maar lijkt me meer werk dan gewoon effe een 2de schep (als je een 2de hebt) uiteraard.

5x tot nu toe pizza gemaakt met die pizza ring, en we gaan dit dus nog vaak doen. Spijtig genoeg heb ik dus geen afdak, dus het is alleen bij "goed weer", lees dus geen regen. Het lijkt een enorm gedoe en veel tijd in beslag te nemen, maar dit is gewoon echt snel als je het een paar maal gedaan hebt. Alleen voor "grote" groepen bakken zal je moeten bijstoken. 5-6 pizza's kan ik bakken voor ik er moet bijgooien en dan moet je weer effe wachten etc. En ook als je het bekijkt helemaal niet duur

Basicilum plantje (die je nog kan gebruiken of van uit eigen tuin)
Tomatensaus (die maak ik dus in grote oplage en uit de vrieze potje uithalen)
Zakje mozarella of 2
Beleg zoals je wenst
750 gram tipo bloem (1 kilo kost hier in de plaatselijke bloemenwinkel zo een 2 euro)
zakje gist
snuifje zout
lepen honing

4 dr oetker pizzas kom je uit op ongeveer 10 a 12 euro. Deze zelf gemaakt zullen niet echt veel meer zijn (afhankelijk van het beleg) en qua smaak 10.000x beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan