BasBQ
Beef en Steak

Picanha, net ietsjes anders

Nicon

Stoker
Berichten
314
De sessie van gisteren was een lekker dik stuk staartstuk (picanha) van 1200 gram! Vers van de lokale slager was dit stuk veel dikker dan andere picanha’s die ik eerder heb gehad. Ik heb ervoor gekozen om geen reverse sear toe te passen mede vanwege de dikte van het stuk. Ik heb het recept van Malcolm Reed (How to BBQ Right) aangehouden en het bij low & slow gehouden met als resultaat ook een heerlijke jerky-achtige bark!

Voorbereiding
- 6 uur van te voren: lichte dry brine met keukenzout met insnijden van het vet.
- 30 min van te voren: licht besprenkelen met extra zout flakes en stevig bedekken met vers gemalen zwarte peper.

5F473B50-7E05-45D4-B5A0-45121876E2EB.jpeg


5D7F3B07-4DF1-4F51-A09A-7EECEA4B0C26.jpeg


Set-up
Kamado indirect op 125-135C met onderin de kolenmand 2 chunks kers en 1 chunk eikenhout van wiskeyvaten. Ik heb voor deze sessie weer Marabu van Black Ranch gebruikt met het rookhout onder de kolen.

The cook
Tegen kwart voor 5 ging het stuk picanha op de grill bij ~130C, twee uurtjes later bij een kerntemperatuur van 53C van de grill gehaald en 15 min laten rusten alvorens te snijden in tranches.
Met purree van pastinaak en wat verse frieten een prima maaltje!

5C21F47B-57EB-4C3B-BC84-37704E489B90.jpeg
 
Goede keuze om dit zo te bereiden. Ziet er zeer smakelijk uit!
 
Idd mooie manier van bereiden zo. Ziet er lekker uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan