BasBQ
Beef en Steak

Pastrami volgens Jet.

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
20.037
Een paar jaar geleden postte Jet een standaardwerk: Pastrami.


De laatste tijd kwam ik overal Pastrami tegen, op Insta, op Facebook, films en in een café. Dus toen @mrooding vertelde dat de brisket in de aanbieding was bij de Makro was één en één, drie.
Normaal gesproken vind ik draadjes die over meerdere dagen gespreid worden niks. Maar dit wordt er eentje met vast meer dan twintig foto’s dus ik dacht begin maar gelijk met posten

De kruiden voor de pekel.


- 2 eetlepels zwarte hele peperkorrels
- kaneelstok in zijn geheel
- 2 eetlepels dillezaad
- 1 eetlepel rode chiliflakes
- 1 eetlepel geel mosterdzaad
- 1 eetlepel korianderzaad
- 1 eetlepel selderijzaad
- 1 eetlepel foelie (=5gram)
- 4 laurier blaadjes
- 1 eetlepel gedroogde tijmblaadjes
- 1 eetlepel gedroogde gemberpoeder
- 2 theelepels hele pimentkorrels
- 1 theelepel hele kruidnagel
- 1 eetlepel hele kardemom
- 1 eetlepel jeneverbes
- 2 hele steranijs

peperkorrels, korianderzaad, mosterdzaad en dillezaad heb ik eerst verwarmd om de smaken er nog meer uit te laten komen.

895D365E-EA9B-4175-9D7C-B83614744AD7.jpeg


4394F2BD-9FF6-49ED-B2B0-E3797B9C91B2.jpeg


Dan alle kruiden in de koffiemolen, wat ruikt dat geweldig.

DF5FA6B0-A49D-42FD-BDAB-F103C83146CB.jpeg


Dan is het tijd om de brisket schoon te maken, aan de bovenkant verwijder je het vet en de ‘silver skin’. Aan de onderkant verwijder je de dikke stukken vet.

65F3482A-B39F-4A77-8D04-3F35DBE24BBD.jpeg



CE6938CC-E601-40B7-9B91-C92DC02B3D1C.jpeg



C421CA25-92C3-4D0A-8445-6A525AF7C6D2.jpeg


CC402B53-50F0-4340-AE48-9177F4D9DD3D.jpeg


Dan ga je de pekel maken, ik ga hierbij uit van de hoeveelheid water die Jet ook gebruikte, 5 liter, en het gewicht van de schone brisket 4 kilo. Dus samen 9 kilo, volgens de pekel regels van Ewald is het 20-25 gram colorozo per kilo, dus 180 - 225 gram colorozo. Ik gebruik 200 gram colorozo en voeg ook 100 gram lichtbruine suiker toe. Van de pekelkruiden voeg je 5 eetlepels toe.

Kook nu het water, colorozo, lichtbruine suiker en de pekelkruiden, de 6 gekneusde knoflook tenen ben ik vergeten 😱
Af laten koelen en dan samen met de brisket in een bak.

8CC90A04-6B52-48EA-BC3B-1B8478003CB7.jpeg


9A363C05-2586-4921-BB8B-788762181FBE.jpeg


Nu wordt het twee weken iedere dag keren en wachten.
 
Gaaf dat je ook aan dit mooie avontuur gaat beginnen Frits, veel succes!
 
Ik ga hem volgen, ben heel benieuwd! Succes met het wachten, dat is misschien nog het moeilijkste aan het project ;)

Mooi om te zien dat je wel een 4kg hebt kunnen vinden. In de Makro folder zie ik dat de stukken ca 2kg zijn. Het ziet er in ieder geval uit als een mooi stukje.
 
Fijn dat je vandaag al met het draadje begonnen bent. Bij een project zoals deze past dat prima. Veel succes en ik blijf de foto’s volgen 🙂
 
Ik ga hem volgen, ben heel benieuwd! Succes met het wachten, dat is misschien nog het moeilijkste aan het project ;)

Mooi om te zien dat je wel een 4kg hebt kunnen vinden. In de Makro folder zie ik dat de stukken ca 2kg zijn. Het ziet er in ieder geval uit als een mooi stukje.

De folder lult uit z'n nek. Ik heb nog nooit een stuk van 2kg zien liggen. Meestal 3-4kg.
 
We gaan dit volgen succes ermee


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
2 weken geduld 😉
Mooi project opgezet Frits
 
Wat een leuk project!!! Ik heb het topic van Jet ook even helemaal teruggelezen. Ik ga dit bericht volgen, je gaat ons vast op de hoogte houden van hoe het verder gaat. Succes en veel plezier!!!
 
Goed bezig Frits.
Dit Is zo'n gaaf project.

Ik heb eertijds stukjes elektra pvc buis in de breedte van de bak geknipt en daar het vlees op gelegd. Dan kan de pekel ook langs onderen zijn werk doen.
Maar elke dag keren zal niet veel verschil maken denk ik.

Succes man. Mocht je tzt een een onafhankelijke smaaktestproever willen laten oordelen......... :cool:
 
Dank je Frits nu krijgen wij ook opeens de jitters om weer Pastrami te maken, mooie plaatjes en ik ga dit draadje watertandend volgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eertijds stukjes elektra pvc buis in de breedte van de bak geknipt en daar het vlees op gelegd. Dan kan de pekel ook langs onderen zijn werk doen.
Maar elke dag keren zal niet veel verschil maken denk ik.
Bedankt voor de tip. Het vlees ligt in de pekel op een uitdrup rek.
Maar het blijft toch de bedoeling om het iedere dag te keren.

A30A58AD-BD62-419C-8684-982ED1C9B89A.jpeg
 
Oef.... lekker projectje
Ben benieuwd hoe het verloopt👍
 
Bedankt voor de tip. Het vlees ligt in de pekel op een uitdrup rek.
Maar het blijft toch de bedoeling om het iedere dag te keren.
Dat werkt inderdaad ook prima, een rekje.

Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen, dat als je elke dag keert, dat dan die pvc buisjes niet zoveel meer uitmaken.

:unsure: Alhoewel, als het vlees plat op de bodem zou liggen, dan wordt elke zijde maar de helft van de tijd gepekeld natuurlijk.

Het vlees verhoogd in de bak leggen zodat ook de pekel langs onderen kan komen zal waarschijnlijk een beter resultaat geven.
 
Frits wat een leuk project 🥰 hoe verzin je het 🤪 dit blijf ik natuurlijk volgen en zie mijn uitnodiging om te proeven wel verschijnen 💋
 
Oh pastrami is zo verschrikkelijk lekker..
Succes Frits.
DIt had voor mij onder charcuterie gemogen in plaats van de asbak!
 
ik zie het al, jij kan niet wachten Frits. Het begint al aardig te kriebelen volgens mij ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan