BasBQ
Beef en Steak

Ooni Koda 12 (en 16)

ook ik heb lang getwijfeld over een pizzaoven. Een maat heeft een houtgestookte maar vanuit praktisch oogpunt iteindelijk voor het gemak van gas gekozen.

Veel reviews gelezen over Ooni, maar uiteindelijk de Edil Planet Surriento gekozen. Hij was iets prijziger, maar is zijn geld dubbel en dwars waard. 90 seconden een Napolitaanse pizza....superlekker.

Als je van pizza houd en zelfs al ben je er niet gek op, als je ze op die ovens (gas/hout) bereid smaken ze echt super.
Veel wijsheid voor de twijfelaars
 
Vansaag de Ooni Karu van stal gehaald en pizza’s gemaakt. Schoonouders en buren kwamen ook meesmikkelen, was weer voortreffelijk. Ik zit alleen steeds met de zooi in de Karu. Er valt eens wat van de pizza af, de bloem/maizena verbrandt. Iemand een tip voor het schoonmaken? Je komt er haast niet tussen, door de kleine opening. Onderstaande foto is al na een poging tot schoonmaken (met een oude burgerflipper proberen de restjes weg te schrapen…).

Op zich hoeft het er niet spik en span uit te zien maar ik merk dat de temperatuur van de steen lastig boven de 300 graden te krijgen is als er veel rotzooi op ligt…

A90F2F08-4786-4D04-A6FA-D4490B452065.jpeg
 
Je zou kunnen zeggen.... 'zullen we eens naar Hornbach gaan?' terloops kom je vanzelf bij de tuin afdeling waar ook heel toevallig Ooni's staan. En dan zeg je, 'Trek in pizza?' Bij ja laad zo'n doos op de kar. 😆
Stond afgelopen zondag voor de Ooni bij de Hornbach maar heb hem laten staan. Wil wat meer oven. Gelukkig wil de directie ook wat meer.
 
Stond afgelopen zondag voor de Ooni bij de Hornbach maar heb hem laten staan. Wil wat meer oven. Gelukkig wil de directie ook wat meer.

Totdat je er een pizza in hebt liggen. Dan weet je dat het heel veel oven is
 
Ja daar gaan moeiteloos pizza's op. Maar zij wil er ook een paar broden e.d. in bakken. Dan moet de warmte er wel inblijven en dat zie ik bij de ooni niet gebeuren en dat frequent omdraaien met brood gaat ook niet. Mijn pizza's in mijn Monolith zijn prima. Alleen als je er twee moet maken kost dat veel kolen en het duurt een uurtje voor die goed op temperatuur is.
 
Broden bakken in een Ooni (of soortgelijke oven) lijkt me lastig. Pizza’s zijn binnen 1,5 minuut klaar dus als je een brood gaar wil krijgen komt die er verkoold uit. Platbrood/naan gaat wel lukken maar dikkere broden…? Er zit geen luchtschuif op waar je de temperatuur laag mee kan krijgen. Enige standje is inferno (behalve als er dus veel troep op je steen ligt…).
 
Oké, zat wel te denken voor een 16inch aangezien flammkuchen hier meer gemaakt gaan worden. Platen liggen hier standaard in de vriezer. Lekker voor de zondagmiddag. Alleen is het stoken van een Weber een dingetje, kost veel tijd en houtskool.
Vraag me nu af nu ik dit typ, zijn er ooni bakkers hier die ook Flammkuchen hiermee bakken en hoe past het in een 12inch, (dit met het verkopen aan de vrouw) als het een 16inch moet zijn. ;)
Welke falmmkuchen bodems in vriezer gebruik jij? Van de Sligro?
 
Hier de pizzasteen… Tips om deze schoon te krijgen?

Bekijk bijlage 34838

Bij elke keer dat je de oven gebruikt de steen draaien. Na gebruik schoonmaken met een messing borstel.
Zorgen dat je niet teveel (mais)meel aan de onderkant van de pizza laat voordat deze de oven in gaat. Dit verbrandt in de oven en maakt de steen zwart.
 
Laatst bewerkt:
De sligro heeft ze ook in de diepvries in 2 of 3 maten. Dit deeg is veel minder plakkerig. Ik vind die ideaal. Die van tante Fanny heb ik ook geprobeerd. Prima niets mis mee maar ze plakken iets meer.
 
Nee die per 4 verpakte zoals op jouw foto.
 
Vandaag weer een paar pizza's gemaakt. In totaal zes bollen van ca. 260 gr. een dikke 40 uur laten rijzen net onder kamertemperatuur. Een kilo bloem gebruikt van Le 5 Stagioni:

600 ml – water (room temperature)
1 kg – Le 5 Stagioni Napoletana Pizza Flour, Tipo 00 (RED)
30 g – zout
0,8 g – gedroogde gist

tempImageqwjR8g.jpg


Lekker simpel:
Saus van gepelde tomaten, knoflook, uitje, goede balsamico en pezo.
Toppings:
-mozzarella, geraspte parmezaanse kaas en basilicum
-mozzarella, oude kaas en peperoni
tempImageTbemHZ.jpg
tempImagegQjetY.jpg
tempImageXCXwIl.jpg
tempImage52Ru48.jpg


Het is nog wat aftasten, had het idee dat het deeg soms niet overal goed gaar was. Ook was de Margherita wat vochtig (bij het snijden werd ie waterig). Denk dat het zelf komt omdat ik de basilicum was vergeten af te drogen na het wassen.
 
Ziet er prima uit.
Wat is de doorsnee van de pizza’s ongeveer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan