BasBQ
Beef en Steak

Onze nieuwe veranda & buitenkeuken + veel foto's en uitleg.

Edw!n

Tondelzoeker
Berichten
6
We hebben onze veranda met buitenkeuken ook voor 95% klaar.
Aangezien veel inspiratie van dit forum kwam lijkt met me wel een goed idee om het eindresultaat te delen ;)

We hadden op deze plek al langer een schuur staan, maar die was te klein geworden. Na het maken van een ontwerp van de schuur heeft een bedrijf in de buurt dit geplaatst.
De overkapping is ± 11 meter breed en 4 meter diep.
Links is een hokje van ±3x3 meter met deur naar de hal. Daar zetten we de containers ± enkele fietsen die we vaak gebruiken
In het midden is een veranda deel van±4.5x4 meter
En rechts is een schuur van ± 4x4 meter voor alle zooi.

Het eindresultaat:
20220621-221827 - 7R308150 - 2022-06-21 - Tuin.jpg


20220621-222201 - 7R308159 - 2022-06-21 - Tuin.jpg


20220621-222343 - 7R308162 - 2022-06-21 - Tuin.jpg


Het idee was eerst om een grote overkapping te maken met 50% schuur en 50% veranda waar we de fietsen en containers ook neer zetten.
Nadeel is dat we dan vanuit welke hoek van de tuin tegen de containers en de fietsen aan zitten te kijken. Dus we hebben het opgesplitst in 3 ruimtes.
Het middelste deel is steeds ietsjes groter geworden naar mate we enthousiaster werden over het buitenkeuken idee ;)

In de buitenkeuken hebben we links een onderbouw koelkast zitten. Deze koelkast bepaalde ook de hoogte van het blad.
Daarnaast een spoelbak en twee deurtjes. In het kastje hebben we een electrische boiler geplaatst zodat we warm water hebben.
Dan hebben we een 'Grandhall Premium G3 Built-in' gas bbq en daar onder een deurtje. Achter de deur heb ik drie lades geplaatst.
En als laatste een smal kastje voor de gasfles.
We zaten te zoeken naar een aanrechtblad wat zou passen. Nou zag ik op het forum hier een tip dat iemand op marktplaats een granieten blad had gekocht.
Op marktplaats heb ik een perfect blad gevonden van 180cm + onderbouw spoelbak en horeca kraan en diverse extra stukken graniet voor 60 euro.
Het lag wel aan de andere kant van het land, maar ik heb het toch maar opgehaald.

Hier onder nog wat verdere foto's



Een ruwe schets van het ontwerp:
C5D3424D-8943-4C2B-A082-09BDF39D5324.jpg
Het aanrechtblad was loodzwaar en ik las dat het ook vrij breekbaar is indien je het in de auto vervoerd. Ik heb in de auto twee balken van 180 meter gelegd en latjes ertussen van 60cm breed.
Zo kon ik het blad er op schuiven en was het blad tijdens de rit goed ondersteund.

Voor het blad met spoelbak + kraan en diverse extra stukken graniet heb ik 60 euro betaald.

Voor het vervoer heb ik twee meubel-transport karretjes bij de action gehaald
IMG_4949.jpeg
Het schuur gedeelte met rechts de aanvoer en afvoer van het water. De keuken komt rechtstreeks achter die wand.

Voor verlichting heb ik in de schuur 4x 'LED Batten 120 cm 40W 4000K 4800lm'
Deze geven enorm veel licht zodat ik ook in de avond nog het e.e.a. kan knutselen daar
IMG_5406.jpeg
Het leidingwerk wat naar de schuur gaat.
Oa:
-Water aanvoer
-Stroomtoevoer (+ extra kabel om eventueel in de toekomst zonnepanelen aan te -sluiten daar)
- Hemelwater afvoer (waar ook de afvoer van de wasbak op aangesloten zit)
- En wat utp
IMG_5284.jpeg
Het pakket met hout voor de buitenkeuken
Online besteld en werd zo geleverd.
De zwarte planken hebben we achteraf niet gebruikt.

Het hele setje was ± 500 euro
IMG_5381.jpeg
Het begin van het frame. Het meubel staat hier op de kop ;)
Voor het frame heb ik balken van 45x60mm gebruikt
IMG_5584.jpeg
Het frame met de onderkant er in, en een uitsparing gemaakt voor de gas bbq
IMG_5589.jpeg
Het meubel op zijn nieuwe plek. Daar hebben we hem verder in elkaar gezet.
Het hele afstellen en waterpas maken heeft ook nog flink wat tijd gekost.
Je ziet hier op de foto ook dat de onderste balk is gaan hangen. Daar hebben we reststukjes graniet onder gedaan zodat alles waterpas is.
IMG_5627.jpeg
Het meubel + blad + koelkast
Het zagen van het graniet was ook goed te doen met een slijptol met diamantblad. De zaagranden zitten verstopt onder het ijzeren frame wat bij de bbq zit, dus die zien we niet
IMG_6025.jpeg
Onder de bbq wou ik eerst een open schap hebben zodat ik daar wat roosters enzo kwijt kan.
Maar we hadden hout genoeg, dus er is toch een deurtje voor gekomen.
Op Amazon heb ik drie keukenlades besteld ( bremermann telescopische lade voor 60 cm kast met kunststof plank, keukenlade (Zwart) ).
De lades passen niet precies, dus met wat balkjes ertussen past het wel :)

Het keukenblad links is ook 3cm dik, en rechts is het 2cm dik omdat dat stuk uit een achterwand is gezaagd. Zo konden we toch grote stukken graniet hergebruiken.
IMG_6139.jpeg
En nog een bovenaanzicht van het blad.Het blad was 60cm diep, en de gas bbq was ook ±57cm diep.
Dus ik wou het meubel eerst 62cm diep maken (2xcm extra voor een opstaande plint)
Maar al snel zag ik dat de BBQ dan helemaal niet open zou kunnen. En in het boekje van de BBQ adviseren ze ook om ±25cm ruimte over te houden achter de BBQ.
Aangezien het een houten constructie is hebben we ons daar maar aan gehouden.
Het meubel is nu iets van 83cm diep geworden.
IMG_6439.jpeg
En het graniet loopt mooi door achter de BBQ met voldoende ruimte om de klep open te doen.
IMG_6440.jpeg



Al met al was het project steeds groter geworden en kwam er steeds meer bij omdat we er toch mee bezig waren, maar we hebben nu een perfecte plek om te zitten en onze spullen op te bergen.
Naast de gas bbq hebben we ook nog een Weber Master Touch premium gehaald welke we gebruiken als we met meerdere mensen zitten of als we een goed stuk vlees hebben.

Het enige nadeel is dat de rook van de gas bbq niet echt lekker weg trekt.
Na het braden van was stukken vlees kan het flink gaan roken en zie je in de avond over de hele lengte van de veranda de rook wegtrekken.
De volgende ochtend zie je ook op de kap van de BBQ allemaal aanslag zitten. Dus ik denk dat we in de toekomst nog een afzuigkap komt boven de gas bbq.
 
We hebben onze veranda met buitenkeuken ook voor 95% klaar.
Aangezien veel inspiratie van dit forum kwam lijkt met me wel een goed idee om het eindresultaat te delen ;)

We hadden op deze plek al langer een schuur staan, maar die was te klein geworden. Na het maken van een ontwerp van de schuur heeft een bedrijf in de buurt dit geplaatst.
De overkapping is ± 11 meter breed en 4 meter diep.
Links is een hokje van ±3x3 meter met deur naar de hal. Daar zetten we de containers ± enkele fietsen die we vaak gebruiken
In het midden is een veranda deel van±4.5x4 meter
En rechts is een schuur van ± 4x4 meter voor alle zooi.

Het eindresultaat:
Bekijk bijlage 41488

Bekijk bijlage 41489

Bekijk bijlage 41490

Het idee was eerst om een grote overkapping te maken met 50% schuur en 50% veranda waar we de fietsen en containers ook neer zetten.
Nadeel is dat we dan vanuit welke hoek van de tuin tegen de containers en de fietsen aan zitten te kijken. Dus we hebben het opgesplitst in 3 ruimtes.
Het middelste deel is steeds ietsjes groter geworden naar mate we enthousiaster werden over het buitenkeuken idee ;)

In de buitenkeuken hebben we links een onderbouw koelkast zitten. Deze koelkast bepaalde ook de hoogte van het blad.
Daarnaast een spoelbak en twee deurtjes. In het kastje hebben we een electrische boiler geplaatst zodat we warm water hebben.
Dan hebben we een 'Grandhall Premium G3 Built-in' gas bbq en daar onder een deurtje. Achter de deur heb ik drie lades geplaatst.
En als laatste een smal kastje voor de gasfles.
We zaten te zoeken naar een aanrechtblad wat zou passen. Nou zag ik op het forum hier een tip dat iemand op marktplaats een granieten blad had gekocht.
Op marktplaats heb ik een perfect blad gevonden van 180cm + onderbouw spoelbak en horeca kraan en diverse extra stukken graniet voor 60 euro.
Het lag wel aan de andere kant van het land, maar ik heb het toch maar opgehaald.

Hier onder nog wat verdere foto's



Een ruwe schets van het ontwerp:Bekijk bijlage 41491
Het aanrechtblad was loodzwaar en ik las dat het ook vrij breekbaar is indien je het in de auto vervoerd. Ik heb in de auto twee balken van 180 meter gelegd en latjes ertussen van 60cm breed.
Zo kon ik het blad er op schuiven en was het blad tijdens de rit goed ondersteund.

Voor het blad met spoelbak + kraan en diverse extra stukken graniet heb ik 60 euro betaald.

Voor het vervoer heb ik twee meubel-transport karretjes bij de action gehaald
Bekijk bijlage 41492
Het schuur gedeelte met rechts de aanvoer en afvoer van het water. De keuken komt rechtstreeks achter die wand.

Voor verlichting heb ik in de schuur 4x 'LED Batten 120 cm 40W 4000K 4800lm'
Deze geven enorm veel licht zodat ik ook in de avond nog het e.e.a. kan knutselen daar
Bekijk bijlage 41493
Het leidingwerk wat naar de schuur gaat.
Oa:
-Water aanvoer
-Stroomtoevoer (+ extra kabel om eventueel in de toekomst zonnepanelen aan te -sluiten daar)
- Hemelwater afvoer (waar ook de afvoer van de wasbak op aangesloten zit)
- En wat utp
Bekijk bijlage 41494
Het pakket met hout voor de buitenkeuken
Online besteld en werd zo geleverd.
De zwarte planken hebben we achteraf niet gebruikt.

Het hele setje was ± 500 euro
Bekijk bijlage 41495
Het begin van het frame. Het meubel staat hier op de kop ;)
Voor het frame heb ik balken van 45x60mm gebruikt
Bekijk bijlage 41496
Het frame met de onderkant er in, en een uitsparing gemaakt voor de gas bbqBekijk bijlage 41497
Het meubel op zijn nieuwe plek. Daar hebben we hem verder in elkaar gezet.
Het hele afstellen en waterpas maken heeft ook nog flink wat tijd gekost.
Je ziet hier op de foto ook dat de onderste balk is gaan hangen. Daar hebben we reststukjes graniet onder gedaan zodat alles waterpas is.
Bekijk bijlage 41498
Het meubel + blad + koelkast
Het zagen van het graniet was ook goed te doen met een slijptol met diamantblad. De zaagranden zitten verstopt onder het ijzeren frame wat bij de bbq zit, dus die zien we niet
Bekijk bijlage 41499
Onder de bbq wou ik eerst een open schap hebben zodat ik daar wat roosters enzo kwijt kan.
Maar we hadden hout genoeg, dus er is toch een deurtje voor gekomen.
Op Amazon heb ik drie keukenlades besteld ( bremermann telescopische lade voor 60 cm kast met kunststof plank, keukenlade (Zwart) ).
De lades passen niet precies, dus met wat balkjes ertussen past het wel :)

Het keukenblad links is ook 3cm dik, en rechts is het 2cm dik omdat dat stuk uit een achterwand is gezaagd. Zo konden we toch grote stukken graniet hergebruiken.
Bekijk bijlage 41500
En nog een bovenaanzicht van het blad.Het blad was 60cm diep, en de gas bbq was ook ±57cm diep.
Dus ik wou het meubel eerst 62cm diep maken (2xcm extra voor een opstaande plint)
Maar al snel zag ik dat de BBQ dan helemaal niet open zou kunnen. En in het boekje van de BBQ adviseren ze ook om ±25cm ruimte over te houden achter de BBQ.
Aangezien het een houten constructie is hebben we ons daar maar aan gehouden.
Het meubel is nu iets van 83cm diep geworden.
Bekijk bijlage 41501
En het graniet loopt mooi door achter de BBQ met voldoende ruimte om de klep open te doen.Bekijk bijlage 41502



Al met al was het project steeds groter geworden en kwam er steeds meer bij omdat we er toch mee bezig waren, maar we hebben nu een perfecte plek om te zitten en onze spullen op te bergen.
Naast de gas bbq hebben we ook nog een Weber Master Touch premium gehaald welke we gebruiken als we met meerdere mensen zitten of als we een goed stuk vlees hebben.

Het enige nadeel is dat de rook van de gas bbq niet echt lekker weg trekt.
Na het braden van was stukken vlees kan het flink gaan roken en zie je in de avond over de hele lengte van de veranda de rook wegtrekken.
De volgende ochtend zie je ook op de kap van de BBQ allemaal aanslag zitten. Dus ik denk dat we in de toekomst nog een afzuigkap komt boven de gas bbq.
Hmm tja ik weet niet, klinkt toch allemaal alsof je er niet echt goed over nagedacht hebt..





😂😂😂 Prachtig om te zien allemaal! Heel mooi gemaakt👍
 
Wat een prachtig eindresultaat en wat een mooie ruimte zo! Daar ga je vast een hoop heerlijke avonden beleven (en natuurlijk lekker kokkerellen)!
 
Machtig mooi plekje geworden, geniet er van
 
Wat een prachtig plekje heb je gemaakt!
 
Heel mooi plekje!
Ik keek net naar mijn handen en zie gewoon een linker en een rechter, denk dat het bij jou twee rechter handen zijn!
 
Heel mooi meubel en een prachtige schuur / overkapping zeg, wat een joekel. Dat granieten blad is heel mooi geworden, netjes!
 
Prachtig! Staat hij nou achter in de tuin? Hoe groot is de tuin?
 
Mega tof! Daar kan je heel wat avonden lekker zitten.
 
Bedankt voor de berichten allemaal.
We zijn er ook blij mee. De aankleding van de veranda moet verder nog gebeuren. Maar we kijken het eerst even aan zoals het nu is.

Heel mooi plekje!
Ik keek net naar mijn handen en zie gewoon een linker en een rechter, denk dat het bij jou twee rechter handen zijn!
Dank je!
Ik kan dingen redelijk goed uitdenken ;) maar de meeste uitvoering hebben andere mensen gedaan. Ik heb samen met m'n schoonvader het meubel gemaakt. Die was vroeger timmerman.
Al geeft hij zelf aan dat meubelmakers een vak apart is.
Prachtig! Staat hij nou achter in de tuin? Hoe groot is de tuin?
Bedankt! En ja hij staat achter in de tuin
Dit is de kavel. Zie het oranje vlak waar de overkapping staat.
Dus de kavel is ± 30 x 20 meter.
En voor is hij wat smaller.
Indeling Tuin.png

Heel mooi meubel en een prachtige schuur / overkapping zeg, wat een joekel. Dat granieten blad is heel mooi geworden, netjes!
Ja dat blad was echt een goede tip die ik hier las.
Voor een nieuw blad ben je veel meer geld kwijt, en deze heeft nog een mooie onderbouw spoelbak er in.
 
Zo dan! Dat is met recht een buitenkeuken. Heel mooi en compleet met een kraan en gootsteen. Super! Kun je heeeeel trots op zijn. Ga je veel plezier aan beleven!
 
Dat ziet er piekfijn uit. Veel plezier ermee
 
Terug
Bovenaan Onderaan