BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe kamado eigenaar

Heems

Tondelzoeker
Berichten
7
Goedemorgen geacht Genootschap,

Middels dit forum hoop ik een hoop tips and tricks te leren over het gebruik van mijn nieuwe kamado.

Ik ben sinds 2 weken de trotse eigenaar van een Basterd Urban Large. Hij staat nog steeds te shinen in mijn woonkamer, want ik durf hem pas buiten te zetten zodra mijn buitenmeubel klaar is en hij direct op de juiste plek staat. Het lijkt erop dat dit volgende week eindelijk gaat gebeuren. :cool:

Dit brengt mij direct op mijn meest belangrijke vraag tot nu toe. Hoe start je een kamado op voor de eerste keer. Ik begrijp dat ik niet direct voluit mag stoken, wat op zich logisch klinkt, maar wat is jullie advies?

En als ik dan toch nog niet volle bak mag stoken, wat zou ik dan wel kunnen klaarmaken. Ik dacht zelf aan spare ribs volgens de 3-2-1 methode. Welke rub past hier het beste bij en welke houtskool kies ik.

Ik hoor graag jullie reacties.

Marc
 
Welkom!
De Urban Large misstaat zeker niet in de huiskamer maar buiten komt hij beter tot zijn recht........
Voor het "inbranden" de instructies van de leverancier volgen. Die zijn leidend ook of juist ivm garantie.
Instructies zitten erbij ahgi.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Hij staat nog steeds te shinen in mijn woonkamer
De urban hoort niet te shinen door de matte afwerking toch?😜

Zonder gekheid, welkom!
 
Welkom Marc. De instructies volgens zoals hierboven gezegd. Een Dammers houtskool om mee te beginnen is altijd goed met een zak aanmaakwokkels erbij of je moet een one-minute lighter al reeds in bezit hebben. Voor een rub ben je bij Noskos’ zijn rubs bij het goede adres. Anders hier even op de site zoeken. 321 methode even in verdiepen voordat je begint en bij welke soort ribben je kiest. Dunne ribben is 2 uur 1 uur 1/2 uur meer dan voldoende. Veel plezier op het forum.
 
Marc, welkom! Ribs low en slow garen is een uitstekende keuze voor een eerste run. Ik doe ook altijd wat korter 2-1.5-0.5 bijvoorbeeld. Het leuke aan ribs de eerste keer is dat je toch lekker lang bezig bent maar ook af en toe nog wat te doen hebt.
Veel plezier!
 
Van harte welkom bij het Genootschap!
 
Welkom, ik zou beginnen met Pulled Pork.
Bijv het Simpele Pulled Pork recept van Noskos.
Procureur is heel vergevend bij temp schommelingen.
Ook leer je de bbq beter kennen omdat hij lange tijden dicht zit en je daardoor goed je temp-wisselingen kan zien dmv je luchtschuiven.
Bij ribben ben je toch 2 a 3 keer je deksel open aan het doen, introduceer je meer zuurstof dus schiet de temp weer omhoog etc etc.
Pulled pork leg je erop en doe je de eerste 5 uur niks meer mee.
 
Welkom bij het genootschap

veel plezier met je nieuwe aanwinst. Maar om zo lang te wachten voor ingebruikname 😱😉
 
Welkom bij het genootschap

veel plezier met je nieuwe aanwinst. Maar om zo lang te wachten voor ingebruikname 😱😉
Het is ook slopend.... Maar het is echt voor een goed doel.
WhatsApp Image 2021-08-16 at 16.58.45.jpeg
 
Welkom Marc.
Veel BBQ-plezier met je Bastard!
 
Terug
Bovenaan Onderaan