Beef en Steak

Nieuwe BBQ beginner

Jean-Paul

Tondelzoeker
Hallo allemaal,

Ik ben Jean-Paul. Tot nu toe alleen op verjaardagen een sateetje en een hamburger gedraaid met een worstje erbij. Grillen op een open Weber.
Het lijkt me erg leuk om hier veel tijd, aandacht en liefde in te stoppen met hopelijk als resultaat een heerlijk stukje vlees.
Mijn vrouw, dochter en schoonzoon zijn het volgens mij helemaal eens met deze nieuwe hobby ;) de verwachtingen zijn hoog :)

Bij vrienden staan verschillende soorten kamado's en door alle positieve verhalen ga ik er helemaal voor.
Vanavond een BBQ workshop op een Bastard bij BBQ Experience in Nunspeet en morgen wordt de Bastard VX Large geleverd met de Intratuin actie.
Een maand geleden wilde ik wachten op een mooie aanbieding en die kwam sneller dan verwacht. Erg fijn met het BBQ zomerseizoen.

Ben veel aan het lezen op dit forum,YT filmpjes aan het kijken, gisteren ebook "het vuur de baas" gekocht en de podcast "Vurige verhalen" aan het luisteren.
Dit geeft zoveel beginners informatie wat enorm helpt bij alle vragen die ik heb. Tot nu toe nog geen beginners vragen gehad die ik niet kon beantwoorden uit deze bronnen. Dus dat is erg fijn. Heb ook al een redelijk beeld waar je op kan besparen en waar je beter niet op kan besparen.

Zal me ongetwijfeld melden als ik geen antwoord kan vinden op een specifieke vraag, tot die tijd lees ik rustig mee.

Eerste uitdaging zal pulled pork worden, ben van plan procureur te kopen bij Beef&Steak (lekker dichtbij voor mij) en als dat goed lukt na een paar keer oefenen dan op een later moment spare ribs en pizza.

Welkom Jean-Paul!
Ik zou wat rustiger beginnen dan Pulled Pork.. het is echt niet het moeilijkste gerecht om te maken maar er gaat veel tijd en daardoor moeite in zitten, ik zou de Bastard eerst wat rustiger leren kennen.

Bijvoorbeeld;
Begin eens met een hamburger. Eentje grill je af, de ander gaar je indirect, en grill je daarna af.
Proef het verschil, weet waarom je dingen rustig aan doet. (een direct gegrilde hamburger is ook lekker he)

Doe dan eens MOINK balls;
Leuke voorbereiding, lekker even bezig, je werkt met rookhout en je moet je bbq zeker een uurtje op temperatuur houden.
Schommelingen of een kleine over-shoot is niet erg bij dit gerecht.

Als dat gelukt is, doe eens een mooi groot stuk rund:
Tomahawk, dikke plak Ribeye of Cote de Boeuf.. reversed sear.

En ga dan eens kijken naar een 10-12 uur durende garing zoals Pulled Pork.
Door zo bezig te zijn leer je veel sneller en ga je comfortabel een hele dag staan te bbq'en ipv meteen voor het varkenstickertje te gaan ;)

Welkom Jean Paul! Veel plezier hier op het forum!
@SandyMan +1
Wel eerst de BBQ opstoken / in gebruik nemen zoals de leverancier adviseert natuurlijk !
Een zelf gemaakte fatty of een gekochte rollade is ook lekker om te doen en redelijk vergevingsgezind.

@SandyMan goeie tips, zal met wat simpele dingen beginnen. Worden waarschijnlijk burgers en zal kijken naar die MOINK balls, nog nooit van gehoord.

@Cherrywood ik had gelezen over de 3x inbranden. Zal daar morgen mee beginnen en zaterdag bij de 2e keer inbranden ook vlees erop leggen. Begreep dat de 1e keer er nog een fabriekslucht in kan zitten.

Maar mooi lang weekend voor de boeg dus za, zo & ma kunnen uitproberen is geen straf.

Grappig, ik zou juist wel pulled pork aanbevelen. In ieder geval tijd genoeg om gedurende de dag te zien wat de temperatuur doet. Het vlees kan best wat hebben als je doorschiet of terugvalt in temperatuur. Daarnaast is een procureur niet zo heel duur mocht je het echt verkl*ten.

Maar goed, de andere suggesties zijn ook zeker niet uit de lucht gegrepen.

Ik weet niet hoe warm je mag bij inbranden ?
Maar als je bij de 2e keer naar een temperatuur mag waarop je e.e.a. kan bereiden dan kan dat prima!

En hoe vaker je de BBQ gebruikt hoe goedkoper hij uiteindelijk per keer wordt hè.
"Komt naar je toe".
Je bent dus eigenlijk een dief van je zelf als je niet wat vaker BBQ`t.....

Welkom! Dé manier om het bbq onder de knie te krijgen is gewoon veel doen 😅 en uitproberen. Ook accepteren dat er eens missers tussen zitten en je beter een diepvriespizza in de oven kan schuiven. 🫣 Maar als het wel lukt en iedereen valt stil met een mond vol lekkers weet je weer waarom je nieuwe hobby hebt. 😂

Hoi Jean-Paul, welkom bij het Genootschap.
Een (rauw) naturel beenhammetje uit de supermarkt is ook een mooi en relatief goedkoop beginnersvlees.

Ha Jean-Paul. Welkom.
@SandyMan +1 en @Ewald +1
Rustig beginnen. Leer je nieuwe vriend kennen.
Beenhammetje, moinks, hamburgers etc en lekker uitproberen.
Daarna eens verder gaan verdiepen

Welkom Jean-Paul! Ik sluit me bij de vorige reacties aan. Wil daar toch ook nog een beer can chicken aan toevoegen. 🐓

Welkom Jean-Paul, allemaal goeie tips zijn al voorbij gekomen, je hebt jezelf al goed ingelezen en gekeken., ondertussen een workshop gehad.. mooie voorbereiding, Heel veel plezier met je nieuwe hobby!!

Van harte welkom Jean-Paul! Al genoeg suggesties voorbij gekomen. Om te starten met barbecuen: +1 voor de beer can chicken. Dit helpt om je te leren je barbecue voor wat langere tijd stabiel te houden. Nu zal dat na je workshop ook ongetwijfeld lukken.

Veel plezier hier!

Welkom, en veel plezier hier.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bedankt voor alle reacties. Afgelopen zaterdag, zondag en maandag de bbq gebruikt. Iedere keer eerst volgens gebruiksaanwijzing ingebrand. Daarna gebruikt en niet boven de 200 graden gekomen.

Zaterdag gewoon wat bbq vlees zoals sate, kipburgers en kip erop gedaan.
IMG_3213.jpeg

Zondag flammkuchen gemaakt in de pizzaoven accessoire.
IMG_3598.JPG
IMG_3606.JPG

En gisteren de pulled pork.

Na een nacht intrekken (zowel geïnjecteerd als een rub)
IMG_3237.jpg

Na de volledige bereiding inclusief rusten.
IMG_3240.jpg

Nu ziet het eruit als pulled pork.
1b20c925-d482-4964-9065-24163be664c0.JPG

Met zelf gemaakte coleslaw volgens Noskos recept.
IMG_3241.jpg

Duurde wel wat langer dan verwacht. Was in totaal 10 uur bezig. Maar de tweede keer zal wat sneller gaan en beter voorbereid.
Resultaat van alle 3 de dagen was boven verwachting en erg lekker. Kan alleen nog maar beter worden.

Ik had met de pulled pork wel een uitdaging om de temperatuur van de Bastard stabiel te houden. Ik heb een Thermoworks Smoke gebruikt. Regelmatig heb ik de lucht toevoer moeten aanpassen. Minimale aanpassing zonde voor een langzame toename of afname van de temperatuur. Ik probeerde de temperatuur op 121 graden te houden maar bij de 126 graden een aanpassing gedaan en dan weer bij de 111 graden en dat regelmatig heen en weer. Ging langzaam dus liep iedere 20 minuten naar de bbq denk ik.

Dus bij deze een vraag aan jullie, is het mogelijk om de temperatuur stabiel te houden, zo ja hoe doe ik dat?

Ziet er allemaal prima uit !

M.b.t. temperatuur: Ik zet meestal de onderste schuif, de toevoer , in een vaste stand voor de temperatuur range.
De "afvoer" de bovenste schuif gebruik ik om fijn te tunen.
Ik heb in het begin ook bij gehouden wat die standen waren zodat ik er gevoel bij kreeg.

Ik vlieg hem bij Low en slow laag aan dus mik op 110 als ik uiteindelijk naar de 120 wil.
Als hij dan iets doorschiet naar 115 niets doen en rustig wachten minimaal 30 minuten.
Vandaar uit rustig op regelen in hele kleine stapjes.
Het komt ook niet super krap hè de meeste low en slow gerechten kunnen wel wat hebben.
Voorkom vooral écht doorschieten en elke 5 minuten bij regelen.

Terug
Bovenaan Onderaan