BasBQ
Beef en Steak

MOINK Balls

MOINK Balls
smokedayV-8.jpg


Ooit begonnen als een geintje op het BBQ Brethren forum is dit uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Oorspronkelijk mochten voor MOINK Balls alleen maar kant en klare Italiaanse diepvries balletjes gebruikt worden. Ik heb indertijd met Larry Gaian van de BBQ Grail, de bedenker van de MOINK Balls, overlegd of het niet mogelijk was om die balletjes zelf te maken omdat wij die hier niet hebben in Nederland. Larry vond dat prima en zo ontstond de "noskos rule", die zegt dat je je eigen Italiaanse gehaktballetjes mag draaien wanneer er geen kant en klaar alternatief voor handen is :D
Oh en ja, MOINK schrijf je met hoofdletters!

Ingredi?nten:
voor de balletjes:
750 gram rundergehakt
zakje geraspte Parmezaanse kaas (40 gram)
1 losgeklopt ei
60 gram gekruid paneermeel
2 eetlepels fijngehakte knoflook
1 theelepel zeezout
1 theelepel versgemalen zwarte peper
118 ml melk
1 theelepel gedroogde oregano
2 theelepels gedroogde peterselie

300 gram ontbijtspek (2 pakjes AH)
barbecue rub
barbecuesaus (je eigen favoriet, of Larry's recept hieronder)
coctailprikkertjes

smokedayV-1.jpg


Meng de ingredi?nten van de balletjes goed door elkaar en draai er balletjes van die iets kleiner zijn dan een golfbal (ik had ruim 30 balletjes).

smokedayV-2.jpg


Bestrooi de balletjes met barbecue rub.

smokedayV-3.jpg


Wikkel een half plakje ontbijtspek om de balletjes en zet dit vast met een cocktailprikkertje. Zet je MOINK Balls in de koelkast.

smokedayV-4.jpg


Steek je WSM aan en laat hem op temperatuur komen, tussen de 225 F en 250 F (107 C a 121 C). Ik heb voor de MOINK Balls Hickory rookhout gebruikt, maar appel-, of kersenhout is ook erg lekker!

smokedayV-7.jpg


Barbecue de MOINK Balls anderhalf uur en bestrijk ze met barbecuesaus. Laat ze nog een half uur in de smoker en ze zijn klaar!

Je kunt deze ballen natuurlijk ook in een gewone barbecue maken, grill ze dan wel indirect. Omdat je de temperatuur niet zo laag krijgt in een gewone barbecue denk ik dat je dan aan een uurtje tot vijf kwartier wel genoeg hebt.

Larry's Originele Raspberry Balsamic Chipotle Saus
Ingredi?nten:
1 cup frambozen jam, zonder zaadjes
1/4 cup balsamico azijn
3 teentjes knoflook, zeer fijn gehakt
chipotles, zaadjes verwijderd en fijngehakt

Bereiding, verwarm alle ingrediënten in een pannetje, zorg dat de jam vloeibaar is.
 
Geweldig recept en ook mooi in beeld gebracht.
Volgende week staan ze hier ook op het menu.
Bedankt voor het posten.
 
Kijk een beetje met de tijd, als je een thermometer hebt kun je ze gewoon op temperatuur doen, moet ik nog een keer goed timen zelf ;)
 
Ik gebruik in de WSM altijd de DigiQ II
Ben alleen nooit zo zeker waar ik de pitprobe het beste kan plaatsen.
Op het rooster klippen of door een pieper vlak bij het vlees
Op het rooster gaat over het algemeen goed heb ik gemerkt maar hoe het bij MOINKS werkt geen idee

 
Pitprobe met het clipje op het rooster tussen de balletjes, beetje in het midden van je rooster en dan de meatprobe in één van de balletjes en dan tot een graad of 63°C / 145°F.
 
Ik ben zo vrij geweest het AH spek te vervangen door "Zandbergen" ontbijtspek, 150gr/€1,19 bij Vomar en Jumbo. Véél beter,véél lekkerder
Lidl spek komt nog steeds niet in aanmerking.
Afgelopen Zondag heb ik MOINK Balls, ten overstaan van een flinke groep bbq-ers,gemaakt op een WGA.
Het recept was grotendeels de Noskos variant.
Thermometers en DigiQ's kwamen er hier niet aan te pas.
Het was indirect met gebruik van 14 briketjes en een handje vochtige beukensnippers.
Na ong.40 minuten waren ze goed;te zien aan dat het gehakt een mooie gehaktballenbruine kleur gekregen,dus niet te bleek(zoals bij de fritestent) en ook niet te donker.Het spek was vanzelf goed.
In dit geval was voor mij belangrijk de ultieme test...hoe waren ze echt?  Dus de mening van bbq-ers,een twintigtal.
Geen enkele aanwezige die de MOINK Ball keurden was negatief in zijn oordeel.Allen vonden ze "lekker" en "goed" en "perfect".
De mooiste verklaring vond ik nog wel deze: "Hij smaakt echt naar gehakt"! Een beter bewijs dat ze goed gelukt waren heb ik niet gehoord
Wat was de afwijking van het Noskos recept:
Er zat in de kilo gehakt één ultrafijn gesnippert sjalotje(wat een pietewerk) en wat zeerfijngesneden peterselie verwerkt.
 
Dit is ook gewoon een lekker freubel recept ;) Zoals ik hem heb beschreven komt hij het dichts bij hoe Larry hem heeft bedoeld. Maar als mensen willen free wheelen, ga lekker je gang, alleen of het dan nog een echte MOINK Ball is blijft natuurlijk de vraag ;)
 
noskos zei:
Dit is ook gewoon een lekker freubel recept ;) Zoals ik hem heb beschreven komt hij het dichts bij hoe Larry hem heeft bedoeld. Maar als mensen willen free wheelen, ga lekker je gang, alleen of het dan nog een echte MOINK Ball is blijft natuurlijk de vraag ;)

Helemaal mee eens, Kosnos !
 
Wat voor kerntemperatuur moet zo'n bal eigenlijk hebben? Aangezien mijn weber vast wat warmer zal zijn dan de 110*... Heb vandaag de ingredienten in huis gehaald en als het weer wat meezit ga ik ze morgen eens maken
 
Rutger, gehakt moet een kerntemperatuur hebben van 70-72 graden Celcius
 
Zoveel ervaring heb ik nog niet dat ik aan de kleur kan zien of het goed is.. :D
De ballen liggen er nu op, nog net voordat de bui echt losbarste... Heb er geen thermometer in gedaan omdat ik dat geduld even niet had in de regen.. Straks maar weer eens kijken ;)
 
Eigenlijk toch wel schandalig dat ik nog nooit MOINK ballen heb gemaakt, ik beloof beterschap zodra ik weer eens thuis ben :-[.
 
Rocker zei:
Zoveel ervaring heb ik nog niet dat ik aan de kleur kan zien of het goed is.. :D
De ballen liggen er nu op, nog net voordat de bui echt losbarste... Heb er geen thermometer in gedaan omdat ik dat geduld even niet had in de regen.. Straks maar weer eens kijken ;)

Gaat helemaal goed komen ;)
 
Ik ook, maar ik beloof dat ik er aan ga beginnen zodra ik tijd heb :D
(net uit de nacht)
 
Dennis, ik heb ze nu een paar keer op de OTP57 gemaakt, op zich redelijk goed, echter naar mijn mening toch te veel "indrogen" van de balls.
Zal zeker met de dome temp en de tijd te maken hebben, heb het hier met de OTP op 145C gedaan met ca 1u 15 min tijd, maar ook die Bricos briketten waren een catastrophe...
Komende zaterdag ga ik bij Derek mijn WSM47 halen, zal het dan ook eens op de WSM testen, mogelijk beter resultaat.
Afgelopen weekend had ik zowel de Spiffs burgers als ook de MOINK balls gemaakt.....de Spiffs burgers wonnen..
 
Je kunt ook altijd even een thermometer in ??n van je ballen stoppen en ze gewoon op temperatuur bereiden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan