BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste sparerib op de Kamado

Robbie

Kooltjesharker
Berichten
149
Voor het eerst een sparerib op de Bastard klaargemaakt.

Eerst de rib even lekker in een pittige rub gezet. Niet te lang laten intrekken is me verteld want dat is niet nodig. We gaan het zien/proeven.

sparerib01.jpg


De Kamado was ondertussen opgestoken en stond al 10 min stabiel op 90 graden. Wat rooksnippers erbij en dan indirect de sparerib erop en wachten maar. Ik moet er duidelijk meer feeling in weten te krijgen want de temperatuur liep na 30 min van 90 ineens snel op naar de 100 graden :eek:? Na wat met de schuif en margrietschijf aan de gang te zijn geweest (milimeter werk) bleef de Kamado uiteindelijk weer rond de 90 het langst hangen, tot... ineens de temp de laatste 20 min. naar 100 ging!... Lager kreeg ik hem niet of alles moest dicht en dat wilde ik niet vanwege de rook. De aanschaf van een BT Inkbird is dus echt wel handig om het op afstand in de gaten te houden :)

sparerib02.1.jpg

Ja hij is nog zo goed als nieuw

Na 2 uur uurtjes heb ik de sparerib met wat appelsap en klontjes boter in folie gewikkeld en nog 1,5 uur laten garen (is een dunne rib dus iets korter garen denk ik). Dit tussen een regenbui met onweer door en op 100 graden want dat leek stabiel te zijn.

sparerib03.jpg


Voor het aflak proces trok ik een half uurtje uit. Gewoon met standaard bbq saus wat ketjap manis, honing en basterdsuiker.

sparerib05.jpg

Eind resultaat.

Omdat deze "sessie" spontaan in me opkwam, want dat kan gewoon met bbqén, had ik er geen garniteur etc. bij. Dus gewoon lekker kluiven met een biertje er bij :) Het was lekker maar kan altijd beter ;). Omdat ik teveel bezig was met het "knijpen" van de temp was er teveel rook van de kolen (*Houtskool) en dat proefde je wel vond ik.

Conclusie:
Het is even pielen met de Kamado door met de schuif en de margrietschijf de temperatuur stabiel te krijgen. Bij deze Kamado is het milimeterwerk heb ik al gemerkt met de standaard, bij de Bastard bijgeleverde Bastard houtskool welteverstaan.. Gelukkig heb ik een extra zak Houtskool Quebracho (Zuid Amerika) Smokin' Flavours erbij besteld. Misschien dat het dan beter te regelen is? Of ik piel te veel en te snel.. dat kan ook.

Ik moet gewoon veel oefenen met de Kamado en dan vinden ze hier thuis helemaal niet erg (y). Dit maakt het wel leuker om actief bezig te zijn voor je eten.
 
Laatst bewerkt:
Nou voor je eerste spare ribs! Prima gedaan hoor! Lekker ribbetje 👍🏻🔥🐷
 
Sparerib altijd lekker.
Goed gedaan hoor voor de eerste keer.
En die feeling met je Q komt vanzelf.
Jullie moeten gewoon nog even wennen aan elkaar 😉
 
Teveel rook van je kolen?
Houtskool... Ik was zo gefixeerd op die 90 graden dat ik bijna alles dicht had gezet om weer van 100 naar 90 te gaan en daardoor ging het vuur nagenoeg uit (nou ja, in mijn beleving) en dat gaat extra roken. Dus de verkeerde rook denk ik dan. Ik kom vanaf gas en dan heb je dat niet.
 
Laatst bewerkt:
Ook zo gehad Robbie, sowieso stijgt de temp bij mij een beetje met wat rookhout er op. Resultaat ziet er prima uit👍
 
Voor een eerste keer ziet het er erg lekker uit (y)

Ik heb alleen een Weber kogel bbq maar wat ik wel weet is dat je niet al te veel in korte tijd moet rommelen met je schuiven dat werkt niet, de temperatuur moet stabiliseren en dat zal bij een kamado niet anders zijn ( deksel open doen voor rookhout is een grote hap extra zuurstof dus temperatuurstijging )
Gewoon vaak doen en experimenteren en je leert het vanzelf!
 
Toch ziet er eindresultaat er heerlijk uit!

Volgende keer proberen je niet zo blind te staren op temperatuur, 10 graden meer of minder maakt echt niet uit.

Had graag een ribbetje (of 2) meegegeten.
 
Wat Zzzjon al zei.. laat de kamado lekker stabiliseren.. ribs kunnen best wel wat hebben.
Eindresultaat ziet er bijzonder smakelijk uit!
 
Goeie run.
En wat al eerder gezegd Is

10 graden meer of minder maakt niet uit. Laat lekker gaan

Nu vind ik 90 erg laag. Hier gaat ie op 110-130. Ribben kunnen veel hebben

Als je de rooksmaak teveel vind, wat voor hout heb je gebruikt?
Walnoot /hickory, eik geven een zware smaak
Appel, peer. Kers, etc is subtieler.
En ook de hoeveelheid rookhout natuurlijk....


Kortom, veel bbq-en. Dan leer je hem kennen en ook wat jullie lekker vinden
Het Is een ontdekkingsreis naar je eigen smaak
 
Als je de rooksmaak teveel vind, wat voor hout heb je gebruikt?
Walnoot /hickory, eik geven een zware smaak
Appel, peer. Kers, etc is subtieler.
En ook de hoeveelheid rookhout natuurlijk....
ik had er een klein handje snippers (appel) bij gedaan maar ik denk dat het meer het houtskool was wat ik proefde omdat ik teveel aan het knijpen was. Vandaag kippenbout gemaakt met wat groente mix op een temp van rond de 180. Dit was iets makkelijker te beheersen en ook die smaak van het houtskool was veel minder.

Daarom ben ik lid geworden van "het Genootschap". Zoveel tips en tricks 😇
 
Voor de eerste keer goed gelukt.
Temp is mi aqn de lage kant. Wat @Ridevi71 en @Zzzjon aangeven eens uit proberen.
Van de quebrencho ben ik niet gecharmeerd. Geeft een eigen, niet gewenste smaak, af. Voor het afregelen maakt het weinig tot niets uit wekj houtskool erin ligt.
Rookhout wat in de fik gaat doet de temp stijgen. (Extra zuurstof bij toevoegen roookhout)
Stuur volgende keer maar een stukje op.
 
Lekker hoor!

Temperatuur is niet alles, heb ‘m zelf vaak rond de 110 en die schiet ook wel eens door richting 125. Nog steeds lekker 👌🏻
 
Voor de eerste keer goed gelukt.
Temp is mi aqn de lage kant. Wat @Ridevi71 en @Zzzjon aangeven eens uit proberen.
Van de quebrencho ben ik niet gecharmeerd. Geeft een eigen, niet gewenste smaak, af. Voor het afregelen maakt het weinig tot niets uit wekj houtskool erin ligt.
Rookhout wat in de fik gaat doet de temp stijgen. (Extra zuurstof bij toevoegen roookhout)
Stuur volgende keer maar een stukje op.
Die zak kreeg ik er gelukkig gratis bij. Ik had ook een extra zak Marabu erbij genomen. Ga die maar eens proberen.
 
Die zak kreeg ik er gelukkig gratis bij. Ik had ook een extra zak Marabu erbij genomen. Ga die maar eens proberen.
Dat is boffen.
Ik sttok meestal marabu voor de L&S en black wattle voor al de rest. ( of een mix van beide)
 
Wat @Peter64 zegt Quebracho heeft soms een beetje een petroleum lucht

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik heb gisteren met ander kolen gewerkt namelijk de Marabu en dat was een wereld van verschil. Smaak was veel beter en idd niet dat pittige soort van petroleum. We hebben genoten.
 
De temperatuur is wat moeilijker. Ondervind ik ook. Maar ziet er zeker niet verkeerd uit. Goeie tips naar houtskool toe. Heb hier van beide soorten nog een zak. Benieuwd wat dat gaat geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan