BasBQ
Beef en Steak

Masterbuilt ervaringen

Die van mij werd vandaag ook vanuit Oostenrijk geleverd, morgen zal ik wat plaatjes schieten. Is het verstandig om als eerste pizza's te maken? Meteen 400 graden is wellicht niet aan te raden?
Ik heb inderdaad met dezelfde gedachten gespeeld. Maar uiteindelijk gewoon flink aantal L&S gehad en daarna H&F en nu zo af en toe lekker pizza. Geen probleem
 
Nee, klopt, staat niets over in. Maar ik neem het zekere voor het onzekere :)
Meestal staan handleidingen vol met waarschuwingen en disclaimers dus als er niets over inbranden in staat dan denk ik dat er ook echt geen reden is om niet gelijk heet te stoken. Sterker nog, het nieuwe keramiek is schoner en droger dan het ooit zal worden/blijven en dat verkleint de kans op stress door warmteverschillen alleen maar. Maar als het voor je gevoel veiliger is moet je het zeker doen.
 
Dat “inbranden” regel komt van de goedkope kamado’s af. Wat ik gelezen heb, weet niet of het klopt, is dat ze wat stappen overslaan tijdens het bakken van de kamado’s waardoor je dit eerst zelf moet doen door niet te hoog in temperatuur te gaan eerste paar keer.
Als je pizza wil bakken dan moet je dat vooral doen, als het keramiek scheurt dan doet hij het ook wel als je de 2e of 10e keer pizza’s bakt. En als het gebeurd is hij meestal redelijk snel weer vervangen. De vraag is wel of je dan weer een zwarte terug gaat krijgen…
 
Het wordt geen Pizza de eerste keer, maar grain fed USA short ribs, lekker low en slow, aanstaande zondag. Mijn partner heeft een nieuwe baan dus we hebben wat te vieren :) Net mijn bestelling bij Butchery.nl binnengekregen, waar ook Iberico spareribs bij zaten. Die lekker in de vriezer gemikt, en de short ribs mogen in de koelkast ontdooien. Ik ben niet zo van uitgebreide verslagen, maar ik zal proberen een paar foto's te maken
 
Laatst bewerkt:
Hier de Masterbuilt ook wat upgrades gegeven.
Bastard kolenmand, die zou ik achteraf gezien niet aanraden omdat hij erg smal en te hoog is
D&C systeem
Smokeware RVS top vent, staat hem goed

Ik heb ook het Smokeware lampje besteld bij een webshop waar je kan kiezen uit een BGE of KJ uitvoering (andere beugel) en natuurlijk hebben ze me de verkeerde toegestuurd. Eerst eens wachten hoe ze dat op gaan lossen voor ik namen ga noemen.

IMG_20211113_092322.jpg
 
Staat inderdaad mooi hè, die smokeware schoorsteen ;)

Grappig, omdat ik moeite had om de originele KJ kolenmand te vinden had ik ook de Bastard large laten komen. Ondertussen vond ik de KJ mand toch en had de bastard mand dus sowieso geretourneerd, ongeacht de passing, maar ik was wel benieuwd of die mooi zou passen.

Ik heb de Bastard mand dus wel even in de Masterbuilt gezet en inderdaad, dat is niet zo'n geweldige match. Gaat wel, maar niet optimaal. De Bastard mand loop in een rechte lijn schuin af naar de bodem toe terwijl de KJ mand meer convex is. Die volgt dus het ronde profiel van de keramische elementen in de Kamado.Extra voordeel is dat je KJ mand in het D&C rek kan halen zodat je het hele spul er in één keer uit kan halen

Overigens: Dat de mand hoger uitvalt dan de rand waar het D&C systeem op rust is normaal, dat is bij de KJ mand ook zo. Daar rust het D&C rek op de mandhaken. Dit is bewust zo ontworpen
 
Staat inderdaad mooi hè, die smokeware schoorsteen ;)

Grappig, omdat ik moeite had om de originele KJ kolenmand te vinden had ik ook de Bastard large laten komen. Ondertussen vond ik de KJ mand toch en had de bastard mand dus sowieso geretourneerd, ongeacht de passing, maar ik was wel benieuwd of die mooi zou passen.

Ik heb de Bastard mand dus wel even in de Masterbuilt gezet en inderdaad, dat is niet zo'n geweldige match. Gaat wel, maar niet optimaal. De Bastard mand loop in een rechte lijn schuin af naar de bodem toe terwijl de KJ mand meer convex is. Die volgt dus het ronde profiel van de keramische elementen in de Kamado.Extra voordeel is dat je KJ mand in het D&C rek kan halen zodat je het hele spul er in één keer uit kan halen

Overigens: Dat de mand hoger uitvalt dan de rand waar het D&C systeem op rust is normaal, dat is bij de KJ mand ook zo. Daar rust het D&C rek op de mandhaken. Dit is bewust zo ontworpen
Ja maar bij de Bastard kolenmand betekent dat dat het volle gewicht van de kolenmand, D&C, deflector shield en vlees op de rand van de asbak leunt en dat wordt teveel van het goede, dus daar is de dremel in gegaan. Voordeel van de mand is dat je mooi een compact kolenbedje voor low en slow kan maken, maar ik denk dat er in de toekomst nog wel een andere mand bij komt
 
Ja maar bij de Bastard kolenmand betekent dat dat het volle gewicht van de kolenmand, D&C, deflector shield en vlees op de rand van de asbak leunt en dat wordt teveel van het goede, dus daar is de dremel in gegaan. Voordeel van de mand is dat je mooi een compact kolenbedje voor low en slow kan maken, maar ik denk dat er in de toekomst nog wel een andere mand bij komt
Ah, oke, dat is inderdaad niet de bedoeling. Zoals ik het schreef is trouwens incorrect: enkel de deflector plates rusten op de kolenmand, het DC systeem gewoon in de uitsparingen in de aluminium ring om de asbak.
 
Heeft iemand hier ervaringen met accessoires van allesvoorkamado.nl ? Passen bijvoorbeeld kolenmand large, D&C en gietijzeren rooster op Mb?
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand hier ervaringen met accessoires van allesvoorkamado.nl ? Passen bijv D&C en gietijzeren rooster op Mb?
De D&C zal wel goed zitten, heeft een aardig ruime marge voor maatafwijkingen in de Masterbuilt. De vraag is eerder of het gietijzer in de D&C past, bij mij klemmen de halve manen (niet van die winkel, maar net zo naamloos aziatisch) nogal op de onderetage, zal met de tijd vanzelf minder worden.
 
De D&C zal wel goed zitten, heeft een aardig ruime marge voor maatafwijkingen in de Masterbuilt. De vraag is eerder of het gietijzer in de D&C past, bij mij klemmen de halve manen (niet van die winkel, maar net zo naamloos aziatisch) nogal op de onderetage, zal met de tijd vanzelf minder worden.
Thanks voor je reactie! Toevallig enig idee of de kolenmijn zou moeten passen?
 
Thanks voor je reactie! Toevallig enig idee of de kolenmijn zou moeten passen?
Kolenmand bedoel je? Zou ik niet gelijk vanuit gaan, sommige zijn te hoog icm de D&C. Ik heb de mijne van Bastard korter moeten zagen. Kun je beter naar andere voorbeelden hier op het forum zoeken die er wel in bleken te passen
 
Daar ga je veel plezier mee beleven! Met de kerst heb ik met mijn Masterbuilt zalmzijde warm gerookt op 75 graden, en het is super tof te zien hoe stabiel de temperatuur blijft in de Kamado.
 
Vandaag eerst een uurtje op 250C gehad. De stabiliteit is inderdaad geweldig.
Heb alleen nog een probleempje met een lek denk ik. Na 2,5 uur met alles dicht gloeiden de kolen nog. Wat me zo op het eerste oog opviel was dat de margriet erg los zit. Zal deze morgen eens aandraaien. Misschien dat een van jullie nog andere ervaringen en oplossingen heeft?
 
Ik gebruik een smokeware top vent, maar niet omdat de margriet schijf lekte oid, maar omdat ik die stijl van top vent makkelijker af te stellen vind, en vanwege de bescherming tegen regen.

Hier geen issues met afkoelen. Sluit bij jou verder alles goed aan? Is de ventilatieschuif goed gekit?
 
Ik gebruik een smokeware top vent, maar niet omdat de margriet schijf lekte oid, maar omdat ik die stijl van top vent makkelijker af te stellen vind, en vanwege de bescherming tegen regen.

Hier geen issues met afkoelen. Sluit bij jou verder alles goed aan? Is de ventilatieschuif goed gekit?
Verder lijkt alles in orde. Bij daglicht blijkt er toch nog wat brandstof over maar heb toch maar een Smokeware top vent besteld 😃.
 
Verder lijkt alles in orde. Bij daglicht blijkt er toch nog wat brandstof over maar heb toch maar een Smokeware top vent besteld 😃.
Na de eerste sessie met de smokeware vent wilden de kolen bij mij niet goed doven. Maar er moet even een dun laagje smurrie-patina op komen, na 2-3 sessies werkt ie helemaal zoals het hoort.

Marabu dooft bij mij trouwnes veel langzamer dan Acacia dus het kan ook nog per houtskool verschillen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan