Beef en Steak

Masterbuilt ervaringen

Dank voor de tip. Ik was al aan het zoeken naar een kamado van fatsoenlijke kwaliteit aan de gunstige kant van de (psychische) 1000 euro grens.
Ik heb hem nu ook besteld.

Dank voor de tip. Ik was al aan het zoeken naar een kamado van fatsoenlijke kwaliteit aan de gunstige kant van de (psychische) 1000 euro grens.
Ik heb hem nu ook besteld.
Daar ga je geen spijt van krijgen!

769 eur nu echt nette prijs
Ja, plus 30 euro transport is gewoon 800 euro.

Dat scheelt dan 200 euro met de Kamado Joe classic, maar die heeft ook de aslade en het "niet imitatie" divide en conquer systeem die iedereen(?) hier achteraf ook bij de MB koopt.

En zo is de MB uiteindelijk niet goedkoper... maar wel zwart
Ik heb hem wel besteld, want zwart.

Ja, plus 30 euro transport is gewoon 800 euro.

Dat scheelt dan 200 euro met de Kamado Joe classic, maar die heeft ook de aslade en het "niet imitatie" divide en conquer systeem die iedereen(?) hier achteraf ook bij de MB koopt.

En zo is de MB uiteindelijk niet goedkoper... maar wel zwart
Ik heb hem wel besteld, want zwart.
Ik ook want zwart hahaha, wel originele d&c erbij gekocht.

Het ei is geland en zit in elkaar. Wat een groot en loeizwaar ding zeg. En nu de laatste duitjes maar gelijk weer spenderen aan een D&C systeem. Kan ik het bijgeleverde hitteschild dan als pizzasteen gebruiken?

IMG_20211101_102814.jpg
IMG_20211101_115715 (1).jpg
IMG_20211101_125455.jpg

Het ei is geland en zit in elkaar. Wat een groot en loeizwaar ding zeg. En nu de laatste duitjes maar gelijk weer spenderen aan een D&C systeem. Kan ik het bijgeleverde hitteschild dan als pizzasteen gebruiken?
Ja hoor, mits je het D&C als hitteschild gebruikt ;) Staan heel veel topics op dit forum over een juiste set-up voor pizza's. Succes en we zien de foto's graag!

Die van mij werd vandaag ook vanuit Oostenrijk geleverd, morgen zal ik wat plaatjes schieten. Is het verstandig om als eerste pizza's te maken? Meteen 400 graden is wellicht niet aan te raden?

Die van mij werd vandaag ook vanuit Oostenrijk geleverd, morgen zal ik wat plaatjes schieten. Is het verstandig om als eerste pizza's te maken? Meteen 400 graden is wellicht niet aan te raden?
Zou ik voor de zekerheid niet doen idd. Volgens mij staat er in het boekje van masterbuilt niks over "inbranden" maar toch zou ik even een paar keer rustig beginnen.. Of het zinvol is weet ik niet

Ik heb inderdaad met dezelfde gedachten gespeeld. Maar uiteindelijk gewoon flink aantal L&S gehad en daarna H&F en nu zo af en toe lekker pizza. Geen probleem

Nee, klopt, staat niets over in. Maar ik neem het zekere voor het onzekere :)
Meestal staan handleidingen vol met waarschuwingen en disclaimers dus als er niets over inbranden in staat dan denk ik dat er ook echt geen reden is om niet gelijk heet te stoken. Sterker nog, het nieuwe keramiek is schoner en droger dan het ooit zal worden/blijven en dat verkleint de kans op stress door warmteverschillen alleen maar. Maar als het voor je gevoel veiliger is moet je het zeker doen.

Dat “inbranden” regel komt van de goedkope kamado’s af. Wat ik gelezen heb, weet niet of het klopt, is dat ze wat stappen overslaan tijdens het bakken van de kamado’s waardoor je dit eerst zelf moet doen door niet te hoog in temperatuur te gaan eerste paar keer.
Als je pizza wil bakken dan moet je dat vooral doen, als het keramiek scheurt dan doet hij het ook wel als je de 2e of 10e keer pizza’s bakt. En als het gebeurd is hij meestal redelijk snel weer vervangen. De vraag is wel of je dan weer een zwarte terug gaat krijgen…

Het wordt geen Pizza de eerste keer, maar grain fed USA short ribs, lekker low en slow, aanstaande zondag. Mijn partner heeft een nieuwe baan dus we hebben wat te vieren :) Net mijn bestelling bij Butchery.nl binnengekregen, waar ook Iberico spareribs bij zaten. Die lekker in de vriezer gemikt, en de short ribs mogen in de koelkast ontdooien. Ik ben niet zo van uitgebreide verslagen, maar ik zal proberen een paar foto's te maken

Laatst bewerkt:
Hier de Masterbuilt ook wat upgrades gegeven.
Bastard kolenmand, die zou ik achteraf gezien niet aanraden omdat hij erg smal en te hoog is
D&C systeem
Smokeware RVS top vent, staat hem goed

Ik heb ook het Smokeware lampje besteld bij een webshop waar je kan kiezen uit een BGE of KJ uitvoering (andere beugel) en natuurlijk hebben ze me de verkeerde toegestuurd. Eerst eens wachten hoe ze dat op gaan lossen voor ik namen ga noemen.

IMG_20211113_092322.jpg

Staat inderdaad mooi hè, die smokeware schoorsteen ;)

Grappig, omdat ik moeite had om de originele KJ kolenmand te vinden had ik ook de Bastard large laten komen. Ondertussen vond ik de KJ mand toch en had de bastard mand dus sowieso geretourneerd, ongeacht de passing, maar ik was wel benieuwd of die mooi zou passen.

Ik heb de Bastard mand dus wel even in de Masterbuilt gezet en inderdaad, dat is niet zo'n geweldige match. Gaat wel, maar niet optimaal. De Bastard mand loop in een rechte lijn schuin af naar de bodem toe terwijl de KJ mand meer convex is. Die volgt dus het ronde profiel van de keramische elementen in de Kamado.Extra voordeel is dat je KJ mand in het D&C rek kan halen zodat je het hele spul er in één keer uit kan halen

Overigens: Dat de mand hoger uitvalt dan de rand waar het D&C systeem op rust is normaal, dat is bij de KJ mand ook zo. Daar rust het D&C rek op de mandhaken. Dit is bewust zo ontworpen

Staat inderdaad mooi hè, die smokeware schoorsteen ;)

Grappig, omdat ik moeite had om de originele KJ kolenmand te vinden had ik ook de Bastard large laten komen. Ondertussen vond ik de KJ mand toch en had de bastard mand dus sowieso geretourneerd, ongeacht de passing, maar ik was wel benieuwd of die mooi zou passen.

Ik heb de Bastard mand dus wel even in de Masterbuilt gezet en inderdaad, dat is niet zo'n geweldige match. Gaat wel, maar niet optimaal. De Bastard mand loop in een rechte lijn schuin af naar de bodem toe terwijl de KJ mand meer convex is. Die volgt dus het ronde profiel van de keramische elementen in de Kamado.Extra voordeel is dat je KJ mand in het D&C rek kan halen zodat je het hele spul er in één keer uit kan halen

Overigens: Dat de mand hoger uitvalt dan de rand waar het D&C systeem op rust is normaal, dat is bij de KJ mand ook zo. Daar rust het D&C rek op de mandhaken. Dit is bewust zo ontworpen
Ja maar bij de Bastard kolenmand betekent dat dat het volle gewicht van de kolenmand, D&C, deflector shield en vlees op de rand van de asbak leunt en dat wordt teveel van het goede, dus daar is de dremel in gegaan. Voordeel van de mand is dat je mooi een compact kolenbedje voor low en slow kan maken, maar ik denk dat er in de toekomst nog wel een andere mand bij komt

Ja maar bij de Bastard kolenmand betekent dat dat het volle gewicht van de kolenmand, D&C, deflector shield en vlees op de rand van de asbak leunt en dat wordt teveel van het goede, dus daar is de dremel in gegaan. Voordeel van de mand is dat je mooi een compact kolenbedje voor low en slow kan maken, maar ik denk dat er in de toekomst nog wel een andere mand bij komt
Ah, oke, dat is inderdaad niet de bedoeling. Zoals ik het schreef is trouwens incorrect: enkel de deflector plates rusten op de kolenmand, het DC systeem gewoon in de uitsparingen in de aluminium ring om de asbak.

Terug
Bovenaan Onderaan