BasBQ
Beef en Steak

Masterbuilt ervaringen

Oké top, dus de 21 inch..en de “oortjes” krom buigen met een nijptang?

bij de originele kon de kolenmand aan de d&c hangen..maar is niet veel meerwaarde
Ik heb het naar binnen geplooid met een breekijzer (stevige boel). Er is ook een alternatief in dit topic gemeld dat goedkoper is en hetzelfde lijkt te zijn als het origineel (waarbij je niets moet plooien en je de kolenmand aan het DC systeem kan hangen)
 
dat moet dan die van grill care zijn...maar die is uitverkocht (49,95)
ook hun d&c is uitverkocht

heb jij ze zo omgebogen zodat je ze ook nog in je d&c kan hangen..of heeft het geen nut
 
11BBA616-71FF-40C4-86C8-BBE5B72DF21F.jpeg


Heeft iemand hier al een keer onder gekeken, of daar niet gewoon Kamado Joe onder staat? Ik dacht dat het bij KJ namelijk een print was.
Op mijn MB zaten wat stickers met ‘Kamado Joe’ erop ;-)
 
Vraag met betrekking tot het opbouwen van een Masterbuilt. Het valt me op dat de handleiding niet helemaal helder is. Zo zegt die bijvoorbeeld dat je het dekselschanier moet gebruiken voor het tillen, terwijl op de Kamado zelf een sticker zit dat dat niet mag. Maar goed, hij staat inmiddels netjes op het frame. Tijd dus voor de binneninrichting.

Als ik de vuurbak opbouw, valt het me op dat doe niet helemaal netjes aansluiten op elkaar. Met wat schuiven is het geheel wel dicht, maar oogt wat rommelig. Is dat normaal of moeten de wanden echt in elkaar vallen?

Dan het cooking rack, deze moet passen op de inkepingen van de retaining ring. Let op: meervoud. Bij mij past 1 pootje in de inkeping, maar de twee andere niet. De boel is daardoor eigenlijk niet 100% waterpas. Hoe is dat bij jullie?

En dan wat esthetisch: hebben jullie ook een witte kitrand rond de onderschuif?
 
Vraag met betrekking tot het opbouwen van een Masterbuilt. Het valt me op dat de handleiding niet helemaal helder is. Zo zegt die bijvoorbeeld dat je het dekselschanier moet gebruiken voor het tillen, terwijl op de Kamado zelf een sticker zit dat dat niet mag. Maar goed, hij staat inmiddels netjes op het frame. Tijd dus voor de binneninrichting.

Als ik de vuurbak opbouw, valt het me op dat doe niet helemaal netjes aansluiten op elkaar. Met wat schuiven is het geheel wel dicht, maar oogt wat rommelig. Is dat normaal of moeten de wanden echt in elkaar vallen?

Dan het cooking rack, deze moet passen op de inkepingen van de retaining ring. Let op: meervoud. Bij mij past 1 pootje in de inkeping, maar de twee andere niet. De boel is daardoor eigenlijk niet 100% waterpas. Hoe is dat bij jullie?

En dan wat esthetisch: hebben jullie ook een witte kitrand rond de onderschuif?
Ik herken wel wat je schrijft. Die vuurschaal heeft op deze manier wel ruimte om wat te kunnen werken door de hitte. Voorkomt mijns inziens dat ie breekt door uitzetten en krimpen.
Je kunt het rooster van het rek ook niet in de inkepingen zetten. Dat werkte bij mij prima. Ik heb alleen wel vrij snel daarna een divide en conquer gekocht.
Die kitrand ben je snel genoeg vergeten als er een mooi stuk vlees op je rooster ligt. ;)
 
Ik heb overigens contact gehad met KJ over het dealership van Fonq voor MB, die staat namelijk niet op hun website vermeld. Zij bevestigden dat Fonq dealer is, voor de garantie dus erg prettig 👍
 
Ok, question...
In mijn huidige vergelijking heb ik de volgende Q's:
Bastard Urban Large (49 cm rooster)
Grill Bill (47 cm rooster)
Masterbuilt (46 cm rooster)

duurste vs goedkoopste Q verschil is ongeveer €375 incl bepaalde accessoires. Mijn vraag is echter... Ga ik het aantal cm's merken of is dit verwaarloosbaar?

En zijn er andere mitsen en maren waar ik in deze vergelijking op moet letten?
 
Ok, question...
In mijn huidige vergelijking heb ik de volgende Q's:
Bastard Urban Large (49 cm rooster)
Grill Bill (47 cm rooster)
Masterbuilt (46 cm rooster)

duurste vs goedkoopste Q verschil is ongeveer €375 incl bepaalde accessoires. Mijn vraag is echter... Ga ik het aantal cm's merken of is dit verwaarloosbaar?

En zijn er andere mitsen en maren waar ik in deze vergelijking op moet letten?

Ik denk dat je van het verschil 46-49 cm in de praktijk weinig gaat merken.
Wat ik gedaan heb om een keuze te maken, is de modellen vergelijken in een tabel. Dus er bij zetten wat er allemaal standaard bij zit voor de prijs, welke accessoires er mogelijk zijn en die je (op termijn) zou willen en wat ze kosten, garantie, prijs, enzovoorts. Sommige kamado's vielen bij mij al af omdat niet alle accessoires die ik (later) wilde beschikbaar waren. De MB scoorde in mijn overzicht (met mijn wensen) uiteindelijk het beste.
 
Het verschil in oppervlakte is pak hem beet 15% tussen de grootste en de kleinste. Net genoeg dat het waarschijnlijk wel gaat opvallen als je ze direct naast elkaar zet, maar zou dit niet de doorslag laten geven voor je keuze. Als dit net de ruimte is die je tekort komt zijn er andere goedkopere oplossingen om de extra ruimte te creëren zoals grill expanders en rib rekjes.
 
Sinds dit weekend ook trotse eigenaar van een Masterbuild inc enkele accessoires zoals bv de Kamado Joe Divide&Conquer. Hoewel ik nog in de experimentele fase zit natuurlijk, wou ik wel graag een kolenmand bestellen.

Ik had mijn ook laten vallen op deze: https://www.kamadobbq.nl/kolenmand-xlarge.html echter roept dat wel de vraag bij me op of dit mandje wel samengaat met de D&C? Wellicht is er iemand anders met deze ervaring?
 
Ik heb deze vorige week binnen gekregen..het gaat samen..hoewel 1 handvat ervoor zorgt dat de d&c daarop steunt...maar deze schijnt om te buigen te zijn...het gaat maar om 1 cm.
Ik geloof dat het originele systeem wel aan elkaar kan hangen..maar voor mij geen meerwaarde..ik ben er content mee (maar ben wel een newbie :)
 
Ik heb deze vorige week binnen gekregen..het gaat samen..hoewel 1 handvat ervoor zorgt dat de d&c daarop steunt...maar deze schijnt om te buigen te zijn...het gaat maar om 1 cm.
Ik geloof dat het originele systeem wel aan elkaar kan hangen..maar voor mij geen meerwaarde..ik ben er content mee (maar ben wel een newbie :)
Dank voor je snelle reactie, heb bestelling geplaatst! Hopelijk asap uit proberen !
 
Ik heb deze vorige week binnen gekregen..het gaat samen..hoewel 1 handvat ervoor zorgt dat de d&c daarop steunt...maar deze schijnt om te buigen te zijn...het gaat maar om 1 cm.
Ik geloof dat het originele systeem wel aan elkaar kan hangen..maar voor mij geen meerwaarde..ik ben er content mee (maar ben wel een newbie :)
Bij deze bevestigd.

Het kolenmandje pas prima icm de D&C, de handvatten moeten inderdaad een klein stukje naar binnen worden gebogen zodat het mandje er binnen valt.
Mocht je ook de halvemaans platesetters willen gebruiken, dan moet je beide handvatten een stukje doorbuigen.

Kolenmand.jpg
 
Een aanvulling op bovenstaande. De originele platesetter die je bij je masterbuilt hebt gekregen (uit 1 stuk) , past niet in de onderste opening. De originele is net iets groter dan de twee halve manen en de opening voor de platesetter. Dat is spijtig, maar in de praktijk geen probleem.
Het belangrijkste voordeel vind ik dat je nu de mogelijkheid hebt om je houder in 1 stuk er uit te halen met rooster, platessetter en al. Bij het originele moet je eerst de rooster er af halen om dan de rest er te kunnen uit pakken
 
Wellicht ten overvloedige, maar, hebben jullie dan een universele d&c of van een specifiek merk. Het liefst koop ik namelijk alles in één keer.

Ik ben er een heel eind uit (Masterbuilt, prijs/kwaliteit), maar vind het lastig om de accesoires erbij te zoeken. Ik begrijp dat alles van KJ erop past, maar daar vind ik niet alles van terug (zoals D&C).

To BBQ or not to BBQ is no question at all..
 
Je kan het allemaal in dit topic vinden, al is het niet altijd even gestructureerd. Samenvatting:
- alle accessoires van kj passen er op (type classic)
- je kan deze ook van keij kopen:
-- https://www.kamadobbq.nl/kolenmand-xlarge.html
-- https://www.kamadobbq.nl/divide-and-conquer-large-21inch.html
--- deze combi heeft dus als nadeel dat je de oortjes van de vuurkorf wat moet plooien. Je originele deflector plaat zal op deze ook niet passen op het onderste deel van je dc rek (wat niet echt een issue is, gezien je 2 halve bij de D&C krijgt). Beide zijn geen probleem, maar het is dus niet optimaal. Deze heeft ook geen haakjes om je kolenmand aan je D&C te hangen.
- je kan deze van grill care kopen. Heb ik zelf geen ervaringen mee, maar de berichten hier geven aan dat deze meer zoals het origineel is. Hierdoor zouden bovenstaande nadelen niet van toepassing zijn:
-- https://www.grill-care.com/product/divide-conquer-system-voor-21-kamado/
-- https://www.grill-care.com/product/ash-basket/
- er is blijkbaar ook een optie beschikbaar bij probbq
-- https://www.probbqshop.nl/flexibel-cooking-system.html

Mss zouden we hier best een apart topic voor maken of dit pinnen? Deze vraag komt best vaak terug.

Edit: 3de optie toegevoegd
 
Laatst bewerkt:
Ok... Vanmiddag de mijne besteld...

Besloten om eerst maar eens met de standaard Q en kolenmand te beginnen en te kijken wat wenselijk is! Kan niet wachten om m'n kippie en varky te verdienen!

To BBQ or not to BBQ is no question at all..
 
Ok... Vanmiddag de mijne besteld...

Besloten om eerst maar eens met de standaard Q en kolenmand te beginnen en te kijken wat wenselijk is! Kan niet wachten om m'n kippie en varky te verdienen!

To BBQ or not to BBQ is no question at all..
Daar ga je veel plezier aan beleven. Zonder accessoires prima te gebruiken. Kolenmans is inderdaad wel fijn. Mocht je (op termijn) nog wat geld overhebben zij een D&C systeem en gietijzeren roosters ook wel fijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan