Beef en Steak

Maiden run Grill Guru pizza oven

Jammer, was een lid met leuke inbreng en er voor zover ik het kan beoordelen niets gebeurt dat niet bij een biertje opgelost kon worden.
 
Lijkt het wel op. Kwam dat door de fotowedstrijd?

Ontopic: mij lijkt de temperatuur van de steen wat laag. Ik lees online en via Ooni videos dat de steen best 430 graden mag zijn, ook al zet je daarna het vuur weer wat lager.

Ik vond vooral 350°, maar moet nog wat meer testen ermee.
 
Inzakken van je deeg kan ook te maken hebben met de sterkte van je bloem. Welke bloem heb je gebruikt?
Is deze vergelijkbaar qua grootte met de Ooni Koda 12? Ik maak zelf bollen van 200-210gr. en gebruik daarvoor 500 gram bloem. Dan passen ze perfect:
pizza margherita

Mijn vrouw maakt altijd het deeg volgens een recept van vrienden. Geloof dat ze daar 6 pizza bodems uit krijgt. Maar vermoedelijk zijn ze de eerste keer ingevallen door de temperatuur in de keuken. De keer erna waren ze goed. Maar krijg de bodem niet helemaal doorbakken. Normaal gebruikt ze een deegroller, maar de laatste keer wou ze toch proberen om ze met de hand te stretchen.
Maar nog veel werk aan de winkel :ROFLMAO:

Hier gaan pizza's in tot 30cm, dus normaal gezien zelfde als de Ooni 12". Verschil is vooral dat bij mijne de brander links en achteraan is. Bij de Ooni 12 dacht ik alleen achteraan.
 
Ja Ooni 12 alleen achterin.
Maar op vol vermogen gaat het in de Ooni erg hard. Dat is écht even wennen omdat je moet draaien.

Als je je bodem niet snel genoeg klaar hebt zou ik idd eerst de steen op vol vermogen heter maken en dan terug regelen als de pizza erop gaat.
Dan heb je iets meer tijd aan de bovenkant.

Je "deeg probleem" staat hier idd los van. Als je wat zwakkere bloem hebt en het is gewoon warm in de keuken heb je dat eerder.
Langere rust en rijstijden buiten de koelkast zijn lastig bij wisselende buiten omstandigheden.
Los daarvan smaken ze meestal toch wel maar goed je gaat voor de perfectie ;)
 
@goosebumps +1 ja die hebben mij ook over het "bekijk het maar met je zelf gebakken pizza punt" heen geholpen.
Italië plein is ook veel info te vinden en gewoon beginnen met een basis , niet te veel veranderen helpt ook.
 
Mijn vrouw maakt altijd het deeg volgens een recept van vrienden. Geloof dat ze daar 6 pizza bodems uit krijgt. Maar vermoedelijk zijn ze de eerste keer ingevallen door de temperatuur in de keuken. De keer erna waren ze goed. Maar krijg de bodem niet helemaal doorbakken. Normaal gebruikt ze een deegroller, maar de laatste keer wou ze toch proberen om ze met de hand te stretchen.
Maar nog veel werk aan de winkel :ROFLMAO:

Hier gaan pizza's in tot 30cm, dus normaal gezien zelfde als de Ooni 12". Verschil is vooral dat bij mijne de brander links en achteraan is. Bij de Ooni 12 dacht ik alleen achteraan.
Wil je het recept eens delen? Ben wel benieuwd. Bij mij meet het wel vrij nauwkeurig qua grammen e.d. Ben ook wel benieuwd welke bloem je hebt gebruikt.

Ja, stretchen met de hand moet je even onder de knie krijgen. Gewoon veel doen zou ik zeggen.
 
Wij hebben 11 jaar een hout pizza oven en hier heb ik inmiddels wel verstand van gekregen. Een paar tips:
Ik maak mijn deeg altijd minimaal 2 dagen van te voren en laat deze rijpen in de koelkast. Pas de middag voor het bakken, maak ik bollen en zet ze onder spanning.
Verder semola gebruiken en weinig bloem om de pizza op je schep te krijgen. Bloem verbrand sneller.
Geen deegroller gebruiken, maar het deeg stretchen.
Pizza saus moet niet warm zijn maar koud.
Oh ja, koop een infrarood thermometer om de temperatuur van de bodem van de oven te checken.
Goed boek is De pizza bijbel.
Als je je pizza moeilijk van je schep af krijgt dan kun je de pizza even een centimeter over de rand laten hangen. Zodra je de pizza in oven schuift dan doe eerst dat da overhangende randje. Dit randje kleeft aan de steen en helpt de pizza eraf te schuiven.
 
Laatst bewerkt:
Ja Ooni 12 alleen achterin.
Maar op vol vermogen gaat het in de Ooni erg hard. Dat is écht even wennen omdat je moet draaien.

Als je je bodem niet snel genoeg klaar hebt zou ik idd eerst de steen op vol vermogen heter maken en dan terug regelen als de pizza erop gaat.
Dan heb je iets meer tijd aan de bovenkant.

Je "deeg probleem" staat hier idd los van. Als je wat zwakkere bloem hebt en het is gewoon warm in de keuken heb je dat eerder.
Langere rust en rijstijden buiten de koelkast zijn lastig bij wisselende buiten omstandigheden.
Los daarvan smaken ze meestal toch wel maar goed je gaat voor de perfectie ;)

Ik laat de steen tot over de 350° gaan en draai meer dan 1 x, anders wordt ie toch wel ergens aan de rand zwart. Daar heb ik nog oefening nodig. Maar bovenaan is hij dan altijd goed, maar voor mij mag de bodem wat krokanter. Op de kamado krijg ik ze altijd perfect.
 
Wil je het recept eens delen? Ben wel benieuwd. Bij mij meet het wel vrij nauwkeurig qua grammen e.d. Ben ook wel benieuwd welke bloem je hebt gebruikt.

Ja, stretchen met de hand moet je even onder de knie krijgen. Gewoon veel doen zou ik zeggen.
Het is deze, maar geen idee welke bloem ze neemt.

IMG_6569.jpeg
 
@Free_ltd Als ik het recept lees ga ik ervan uit dat dit een korte rijstijd betreft. Mogelijk alleen buiten de koelkast?
Ik zie namelijk lauw water genoemd en suiker of honing als voeding voor de gist. Bij een korte rijstijd wordt vaak een bloem met een lagere W-waarde gebruikt dan bij een deeg met een lange rijstijd.
 
@Free_ltd Als ik het recept lees ga ik ervan uit dat dit een korte rijstijd betreft. Mogelijk alleen buiten de koelkast?
Ik zie namelijk lauw water genoemd en suiker of honing als voeding voor de gist. Bij een korte rijstijd wordt vaak een bloem met een lagere W-waarde gebruikt dan bij een deeg met een lange rijstijd.

Ze maakt dat altijd een paar uur op voorhand. Nooit dag ervoor. We zijn late beslissers :ROFLMAO:
Dit recept circuleert in vriendenkring, maar wordt door de meeste vrienden snel op voorhand in een broodbakmachine gemaakt en dan is dat snel klaar. Wij hebben zo geen machine, want zou wat duur zijn voor enkel af en toe pizzadeeg. Want broodeters zijn we niet.
 
Je recept is idd het snelle recept.
Met veel gist én suiker.
(Suiker in het deeg is bij de pizzabakker "vloeken in de kerk".)

Omdat het een zeer snel deeg is , is dit recept extreem gevoelig voor een wat hogere temperatuur. Daardoor zakt het sneller in

Probeer maar eens wat recepten uit uit de OONI calculator .
c383ac5d5a0469dc241400940f4c87d5.jpg


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Op mijn bbq / kamado ging de bodem ook harder dan de bovenkant.
Warmte komt toch vanonder.
In de Ooni en de Guru warm je van boven af je steen op.

Dus na het verhitten van de steen wat gas terug om de bovenkant niet te hard te laten gaan .

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ben nog recepten aan het proberen en verre van ervaren met pizzadeeg maar was over deze video met recept erg te spreken.

Zaterdag rond de middag gemaakt en dan zondag bakken.

 
Het is deze, maar geen idee welke bloem ze neemt.

Bekijk bijlage 70292
Eigenlijk al precies wat hier boven al door @Edwin84 en @Cherrywood gezegd wordt. Veel gist wordt er gebruikt.
Als mensen er tevreden over zijn, begrijp ik heel goed dat je dit recept gebruikt. Ik gebruikte eerder ook alleen maar het recept van Dominique dat ik hier van het forum had. Altijd goed vond ik zelf. Totdat ik een Ooni kocht en me meer ging verdiepen in het maken van deeg. Ik gebruik nu de bloem van Caputo (weet zo even niet welke).
En ik gebruik ook dit recept:
Ben nog recepten aan het proberen en verre van ervaren met pizzadeeg maar was over deze video met recept erg te spreken.

Zaterdag rond de middag gemaakt en dan zondag bakken.

Heb gaandeweg wel wat meer water erbij gedaan.

Ik gooi ook altijd wat bollen in de vriezer. Maar dan moeten we eigenlijk al wel een dag van te voren weten dat we pizza gaan eten.
 
Op mijn bbq / kamado ging de bodem ook harder dan de bovenkant.
Warmte komt toch vanonder.
In de Ooni en de Guru warm je van boven af je steen op.

Dus na het verhitten van de steen wat gas terug om de bovenkant niet te hard te laten gaan .

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Ik zet hem ook minder als de pizza erin steekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan