BasBQ
Beef en Steak

Less nonsens, more Porterhouse steak!

BB-Queen

Sprokkelaar
Berichten
39
Less is more Schotse Porterhouse steak

Vaak wordt er tegen mij gezet dat ik niet zo'n meisje-meisje ben, want ik ben recht voor zijn raap en houdt er niet van om ergens om heen te draaien. Met andere woorden: less is more slaat niet alleen op de fotowedstrijd van deze week, maar vooral op mijn manier van leven. Ik hou niet zo van poespas en vind het eerder vervelend als je meer aandacht besteed aan de salade, dan aan het geweldige centrale middelpunt: het vleesch!

Waar ik overigens wel dól op ben, is een prachtig stuk vlees behandelen met nog meer liefde en aandacht. In mijn geval staat dat (vaak) gelijk aan een snufje peper en zout gecombineerd met wat rookhout. Het liefst whiskey of rode wijn vaten!

Schotse Poorterhouse.JPG


Deze week stond een van mijn meest favorieten stukken op het menu: de Schotse Porterhouse steak! De complexiteit van de twee stukken vind ik nog steeds zó bijzonder en zó lekker! Daarnaast kenmerkt een porterhouse steak zich doordat de verhoudingen iets anders liggen dan bij een ‘’normale’’ T-bone steak. Een porterhouse steak bevat relatief minder entrecôte en meer ossenhaas. Nog meer less & more! ;)

Voordat ik de Kamado Joe aansteek, haal ik het vlees ruim 1,5 uur van te voren, zodat het ruim de tijd krijgt om op kamertemperatuur te komen. Een half uurtje voordat het vlees de bbq opgaat, haal ik het uit de verpakking om te ademen. Ondertussen is het tijd om de KJ aan te steken en naar een temperatuur van 200 graden te brengen. Blokje whiskey rookhout erin, gietijzeren plate erop en gaan!

Grill't!.JPG


In de Q heb ik een hete zone met gietijzeren plate om heet op te grillen, zodat hij na een paar minuten boven de heatdeflector en indirect verder kan garen tot een kerntemperatuur van 52 graden. Ik ben een klein beetje een luxe paard, dus heb ik een draadloze Meater+ aangeschaft. Om het bereik te verlengen, leg ik mijn tablet erbij. Top apparaatje hoor..

Beauty Porterhouse.JPG


Is 'ie niet om om te eten!? Na ongeveer 20 minuten in de indirecte zone, is de kerntemperatuur 52 graden en tijd om even te rusten onder een alufolie. Dit is het moeilijkste van allemaal. Je weet dat het moet, je weet dat het beter is, maar ik wil zó graag met mijn tanden het vlees er vanaf trekken!

Rosé steak.JPG


Omdat wij gasten te eten hadden, heb ik maar netjes de stukjes getranceerd. Het is ook zo wat als ik het met mijn tanden had verscheurd zonder hen te laten proeven! ;)

Oh, wat is dit lekker en zeker met een goed speciaal biertje ernaast. Omdat er toch wat dikkere stukken vet tussen kunnen zitten, gaat mijn voorkeur uit naar de Duvel Citra Hop. Poh, wat een feest! Een gewoon met wat peper en zout, whiskey chunks en liefde ❤
 
Gaat er wel in!
 
Toch heerlijk zo een porterhouse.

Lees wel eens dat het vooral belangrijk is om de 2 delen op verschillende temperatuur te krijgen, maar bij een kamado heb ik geen idee hoe te doen. Ze zeggen dan dat de ossenhaas meer naar de wand moet liggen om minder warmte te krijgen, maar met een deflectorplate is het daar net warmer.

Ik heb er nog 2 liggen en dacht aan reverse sear, maar mss dat ik toch eens een initial sear ga doen. Maar neemt vlees nog rook op als het al dicht geschroeid is?
 
Rook opnemen doet het altijd wel, echter bij een lagere temperatuur neemt het makkelijker meer rook op dan bij een hogere temperatuur. (En echt hoge temperatuur wordt een stukje rood vlees niet)

Iets 'dicht' schroeien bestaat niet echt, ondanks dat die termen vaak genoemd worden. Het wekt immers de indruk dat je iets opsluit, terwijl we weten dat het vocht prima naar buiten kan. 'Hard grillen' is wellicht een betere bewoording of 'maillard reactie erop'

Een end-sear wordt daarnaast ook vaak gebruikt voor het vormen van een korstje. Bij een initial sear zou de korst gedurende het indirecte gedeelte weer iets zachter worden. (Iets dat ook een beetje gebeurd tijdens het rusten natuurlijk.... Choices choices....)
 
tja, wat moet je hier van zeggen......
je heb daar al een mooi stuk vlees, en zo met je verhaaltje erbij wordt het helemaal een feestje
het genot straalt er vanaf. geweldig
dank voor het delen. top.
 
Rook opnemen doet het altijd wel, echter bij een lagere temperatuur neemt het makkelijker meer rook op dan bij een hogere temperatuur. (En echt hoge temperatuur wordt een stukje rood vlees niet)

Iets 'dicht' schroeien bestaat niet echt, ondanks dat die termen vaak genoemd worden. Het wekt immers de indruk dat je iets opsluit, terwijl we weten dat het vocht prima naar buiten kan. 'Hard grillen' is wellicht een betere bewoording of 'maillard reactie erop'

Een end-sear wordt daarnaast ook vaak gebruikt voor het vormen van een korstje. Bij een initial sear zou de korst gedurende het indirecte gedeelte weer iets zachter worden. (Iets dat ook een beetje gebeurd tijdens het rusten natuurlijk.... Choices choices....)
Bedankt voor de toelichting. Top.
 
Vleesch zoals vleesch bedoeld is!

Groeten van Robert
 
Toch heerlijk zo een porterhouse.

Lees wel eens dat het vooral belangrijk is om de 2 delen op verschillende temperatuur te krijgen, maar bij een kamado heb ik geen idee hoe te doen. Ze zeggen dan dat de ossenhaas meer naar de wand moet liggen om minder warmte te krijgen, maar met een deflectorplate is het daar net warmer.

Ik heb er nog 2 liggen en dacht aan reverse sear, maar mss dat ik toch eens een initial sear ga doen. Maar neemt vlees nog rook op als het al dicht geschroeid is?
Ik ben gewend aan mijn oma's manier van koken: gewoon veel liefde geven en doen wat goed voelt! Liefde kun je ook vertalen in roomboter overigens
 
Leuk verhaal, ik voel de passie, anderzijds ben ik ook een beetje bang van je geworden...

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Leuk verhaal, ik voel de passie, anderzijds ben ik ook een beetje bang van je geworden...

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Nou ja! Zolang je mijn koude biertjes blijft bijvullen is er niks aan het handje hoor
 
Mooi liefdevol bereid stukkie vlees.
Je heb je netjes gedragen voor de visite 😉
 
Het leest weer als een fijne roman met mooie romantische plaatjes, heerlijk!

Die Tripel Hop van Duvel vind ik ook heerlijk fris, lijkt me best een fijne combi!
 
Amen. 🙏 Niets aan toe te voegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan