BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm

 
 

Smokey89

Stoker
Berichten
250
Dinsdag was het zover, ik had lekker een dag vrij, dus de eerste zalmzijde mocht eraan geloven!

Zondagavond de vis uit de vriezer gehaald om te ontdooien. Maandag een pekel gemaakt van 2:1 zout en bruine suiker (300 donkere basterdsuiker en 200 rietsuiker (had niet meer basterdsuiker in huis)) Visje uit de verpakking gehaald droog gedept en op met de vleeszijde op de pekel gelegd. Rest van de pekel erover heen gestrooid, goed aangedrukt en 3 stenen er boven op gelegd.


De pekel


Vissie uit de verpakking


Visje droog gedept


In de pekel


Stenen erop


Na 5 uur schoongespoeld, droog gedept en een nachtje drogen in de koelkast zag het er zo uit


Op de bbq


Homemade CSG aangestoken


Prima temp!


Na 5 uur


Na 12 uur in de rook was dit het resultaat

Verder heb ik de zalm goed ingepakt en koud weggelegd. Vanavond maar eens aansnijden en kijken wat het geworden is!

Wordt vervolgd!
 
Leuk man. Ik heb er net ook een opgelegd. Vanavond inpakken en vanaf morgen: smullen.
 
BertM zei:
waarom heb je de huid erop gelaten ?

Eogenlijk heb ik geen idee, dacht dat het zo moest. Tegen het uit elkaar vallen ofzo
 
Ziet er best lekker uit.
Wat voor rookmot heb je gebruikt?
 
Ik heb beukenmot gebruikt! Zal hem zo eens aansnijden! ;D
 
Zo aansnijden?
Dan wacht ik nog even op de foto's :D
 
Nog niet aansnijden !!!
Uit ervaring weet ik dat je hem beter in de folie in kan pakken en dan 2 dagen in de koelkast leggen om de smaken beter door te laten trekken !
 
Ziet er goed uit!
Ik rook ook altijd hele zalmzijdes met het vel er nog aan. Maakt het handelen een stuk makkelijker.

Hoop wel dat je rooktijd genoeg is geweest. Met mijn CSG rook ik de zalmzijdes ongeveer 24 uur wat twee ladingen is. Ik gebruik dan een 50/50 mengsel van beuken en hickory.

Na twee dagen rusten meestal al erg goed te eten, hoewei ik persoonlijk vind dat de optimale smaak er pas na een week is. Maar dat is muggeziften en een eigen gerookte zalm is op elk moment stukken beter dan die uit de winkel.
 
Joost12 zei:
Nog niet aansnijden !!!
Uit ervaring weet ik dat je hem beter in de folie in kan pakken en dan 2 dagen in de koelkast leggen om de smaken beter door te laten trekken !

Hij heeft al in de koelkast gelegen om de smaken door te laten trekken, had hem dinsdag gerookt ;)

Zie hier het resultaat! Vele malen lekkerder als de pakjes uit de winkel! JAMMIE!!


Uit de koelkast!


Aansnijden


Concentratie


Mooi dunne plakjes geworden


Nog eentje dan!


Conclusie: Dit gaan we veeeeeel vaker doen! Jeah!
 
DanBras zei:
Ziet er goed uit!
Ik rook ook altijd hele zalmzijdes met het vel er nog aan. Maakt het handelen een stuk makkelijker.

Hoop wel dat je rooktijd genoeg is geweest. Met mijn CSG rook ik de zalmzijdes ongeveer 24 uur wat twee ladingen is. Ik gebruik dan een 50/50 mengsel van beuken en hickory.

Na twee dagen rusten meestal al erg goed te eten, hoewei ik persoonlijk vind dat de optimale smaak er pas na een week is. Maar dat is muggeziften en een eigen gerookte zalm is op elk moment stukken beter dan die uit de winkel.

Ik heb het net geproefd en ik vond dat de rooksmaak prima was, al zeer duidelijk aanwezig! Het is inderdaad stukken beter dan uit de winkel!
 
Ziet er goed en vooral lekker uit!
 
Ziet er goed uit! De zalm is hier nog niet (helemaal) op, volgende sessie staat al weer op de agenda!

De DIY-CSG ziet er ook goed uit. Is die ongeveer even groot als de CSG? Ik zou verwachten dat hij wat sneller op zou zijn door de bredere banen.
 
uipko zei:
Ziet er goed uit! De zalm is hier nog niet (helemaal) op, volgende sessie staat al weer op de agenda!

De DIY-CSG ziet er ook goed uit. Is die ongeveer even groot als de CSG? Ik zou verwachten dat hij wat sneller op zou zijn door de bredere banen.

Ja is ongeveer even groot als het goed is!

http://www.vuurenrook.nl/koudroken

Heb deze als leidraad gebruikt!

 
Heb de zalm net aan mijn collega-muzikant en forellenkweker laten proeven! Ik heb complimenten gekregen! Moet zeggen dat dat wel lichtelijk egostrelend is ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan