Beef en Steak

KJ II topvent probleempje??

Kijk eens naar de KJ topvent, die zo afbladert. Als je het logo naar voren zet, wat je eigenlijk standaard doet, en je grilt een steak dan blaast er een stroom warme vette lucht in je gezicht. Als je hem een kwart slag draait dan gaat dat naar de zijkanten.
De beste dop naar mijn mening is die van BGE op het moment. Verschuift niet, rook gaat gewoon naar boven, roest niet en past helaas niet op de KJ. Is het eerste dat ik heb getest 😂
Ja, precies dat. Ik wilde vooral niet suggereren dat KJ het beter doet. Integendeel zelfs.

Ik vind het alleen van al die merken gewoon knullig dat ze het niet oplossen. De oplossingen zijn zo simpel dat ik me afvraag of ze ooit hun eigen product gebruikt hebben.

Vuurstrijders, een kleine bijdrage.

Ook naar mij is een nieuwe kontrol tower onderweg, zelfde euvel als eerder beschreven door velen wereldwijd.

In aanvulling kreeg ik onderstaande boodschap van KJ mee:

"De beste manier om uw top vent te onderhouden is om het met warm water and afwasmiddel schoon te maken na elk gebruik.

Het is aangeraden om elke 1-2 weken, met een mix van 4 bekers water op 1 beker azijn schoon te maken. U kunt witte azijn of appel azijn gebruiken.

De reden van het verpulveren van de verf op de top vent is dat er creosote(dierlijk vet) zich ophoopt op de top vent.

De zuur brandt door alle verf heen en de beste manier hiervoor is om het regelmatig schoon te maken."

De afgelopen tijd was ik me ook een beetje aan het verdiepen in de topvent materie. Heb een Masterbuilt met een klassiek Margrietwiel. De aanpassing gemaakt met de sluitring om verschuiven tegen te gaan, het werkt even maar moet daarna de bout weer aandraaien.

De control tower van KJ vind ik mooi maar jammer dat deze bladdert op zijn tijd. De smokeware zou dan een goede oplossing zijn maar vind hem eigenlijk niet zo mooi bij de Masterbuilt passen.

Tijdje terug bij BASBQ geweest daar ook de BGE topvent(Vind deze ook echt de mooiste van alle) geprobeerd op de KJ te zetten en deze paste helaas niet. Ook gekeken naar de Monolith Classic 2.0 Margrietwiel. Deze paste wel op de KJ/Masterbuilt. Vind het ook een mooie topvent om te zien. Alleen wel aan de prijs. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze topvent/Margrietwiel, hoe bevalt deze?

Raar dat je die bout terug moet aandraaien. Ik heb een KJC en KJJ en bij beiden direct die rondel wat geplooid en sindsdien nooit meer moeten aandraaien of dergelijke.

Raar dat je die bout terug moet aandraaien. Ik heb een KJC en KJJ en bij beiden direct die rondel wat geplooid en sindsdien nooit meer moeten aandraaien of dergelijke.
Ik ga er nog maar eens naar kijken. Het hoeft niet vaak maar na loop van tijd gaat hij toch losser zitten. Misschien heeft het ringetje nog een kleine aanpassing nodig.

De afgelopen tijd was ik me ook een beetje aan het verdiepen in de topvent materie. Heb een Masterbuilt met een klassiek Margrietwiel. De aanpassing gemaakt met de sluitring om verschuiven tegen te gaan, het werkt even maar moet daarna de bout weer aandraaien.

De control tower van KJ vind ik mooi maar jammer dat deze bladdert op zijn tijd. De smokeware zou dan een goede oplossing zijn maar vind hem eigenlijk niet zo mooi bij de Masterbuilt passen.

Tijdje terug bij BASBQ geweest daar ook de BGE topvent(Vind deze ook echt de mooiste van alle) geprobeerd op de KJ te zetten en deze paste helaas niet. Ook gekeken naar de Monolith Classic 2.0 Margrietwiel. Deze paste wel op de KJ/Masterbuilt. Vind het ook een mooie topvent om te zien. Alleen wel aan de prijs. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze topvent/Margrietwiel, hoe bevalt deze?
Ik meende ergens gelezen te hebben (KJ Facebook groep) dat KJ de binnenzijde van de topvent niet meer verft. Hierdoor zou het probleem met het afbladderen opgelost moeten zijn.

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk

Ik meende ergens gelezen te hebben (KJ Facebook groep) dat KJ de binnenzijde van de topvent niet meer verft. Hierdoor zou het probleem met het afbladderen opgelost moeten zijn.

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
Ik had dat poos geleden ook ergens gelezen. Maar helaas heeft de gene die ik pas heb binnengekregen nog steeds verf aan de binnenkant.

Ik ga er nog maar eens naar kijken. Het hoeft niet vaak maar na loop van tijd gaat hij toch losser zitten. Misschien heeft het ringetje nog een kleine aanpassing nodig.
Ik gebruik mijne nu al 3 jaar zonder dat het terug los kwam, maar uiteindelijk komen er wat vetten tussen te zitten die het stroever maken.

Ik had dat poos geleden ook ergens gelezen. Maar helaas heeft de gene die ik pas heb binnengekregen nog steeds verf aan de binnenkant.
Dat zou een mooie aanpassing zijn. Heb nog proberen te zoeken op berichtgeving hier over. Maar nog niks kunnen vinden. Heb zelf ook geen facebook.

Ik heb ook weer een garantie aanvraag lopen voor de topvent. Ben benieuwd hoop dat ik wel een nieuwe krijg zonder verf aan de binnenzijde.

Heb ook een verbeter voorstel gedaan om de topvent te ceracoaten ipv een verf laag.

Verstuurd vanaf mijn RMX2202 met Tapatalk

Ik gebruik mijne nu al 3 jaar zonder dat het terug los kwam, maar uiteindelijk komen er wat vetten tussen te zitten die het stroever maken.
Heb gisteren de ringen wat geplooid/gebogen. Hij blijft nu op zijn plek. Heb jij de ringen met de gebogen kant omhoog of naar beneden op de Margrietschijf vast gedraaid?

Ik heb laatst een nieuwe gehad middels garantie! En deze is niet geverfd aan de binnenkant! Dus ben er blij mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk

Mijn nieuwe topvemt is zojuist ook binnen. Dit is mijn 2de vervangende. Nu dus de nieuwe versie zonder verf aan de binnenzijde.

Ben benieuwd of deze het beter volhoudt.
IMG20240105115238.jpg

Verstuurd vanaf mijn RMX2202 met Tapatalk

Naar aanleiding van alle berichten hier heb ik gisteren ook een garantie aanvraag ingediend, direct bij KJ, voor mijn afbladderende topvent.

Ik heb aardig wat terug moeten lezen om er achter te komen hoe ik 't best de garantie aanvraag kan doen. Om 't proces te versnellen heb ik er op basis van jullie ervaringen voor gekozen direct met Kamado Joe contact op te nemen, in plaats van via mijn verkoper.

Hieronder vat ik even mijn stappen samen, hopelijk heeft iemand daar nog wat aan;

Garantie
Ik heb in juli 2020 mijn KJ gekocht via Kamado Nederland. Ik was bang dat eventuele garantie mogelijk was verlopen, maar dit was niet 't geval (zie hieronder).

Stappen

1. Foto's maken van zowel de BBQ in zijn geheel als van 't probleem (afbladderende verf topvent)
  2. Kopie aankoopbewijs opzoeken
    Volgensmij is deze stap niet nodig als je je Kamado Joe hebt geregistreerd. Ik heb dit na mijn aankoop direct gedaan, hierbij upload je ook je aankoopbewijs. Als je tijdens de garantieaanvraag aangeeft dat je de bbq geregistreerd hebt, worden er geen nadere vragen over een aankoopfactuur gesteld. Voor de zekerheid heb ik mijn factuur toch geupload.
  3. Garantie formulier invullen op site Kamado Joe (link garantie site Kamado Joe en link contact/aanvraagformulier)
  4. Reactie afwachten

Reactie Kamado Joe
Ik heb op woensdagavond 11 juli 2024 het garantieformulier ingevuld. Op donderdagochtend 12 juli 2024 ontving ik al een reactie van Kamado Joe dat mijn garantieaanvraag is goedgekeurd en dat de topvent wordt vervangen.

Ik ontving de volgende reactie:

Good morning Glenn,

Thank you for your email, we are sorry to hear about this.

We will be happy to replace this part for you under warranty.

Part Number: KJ-KT

Unfortunately we are awaiting stock for this item. There has been delays with the global supply chain at the moment.

I have placed a sales order for you and you will be notified once the stock has been dispatched. We are expecting a delivery by the end of the month.

I have also attached also our cleaning instructions for the top vent:

1. The known cause of the peeling paint is Creosote build-up - in other words animal fat.
  2. This acidic substance burns through even toughest paint and the best way to avoid it is regular cleaning.
  3. The best maintenance for your top vent is to clean it with warm water and dish soap at least every other use.
  4. Every 1-2 weeks it's recommended to follow up with a water/vinegar wash (you can use 4 cups of warm water to a cup of vinegar)
  5. Let the top vent soak in the mixture for around 20-30 minutes and rinse well. You can use white vinegar or apple cider vinegar.
Apologies for the inconvenience,

Even wachten dus, maar hopelijk ontvang ik in augustus een nieuwe topvent, met een beetje mazzel een versie zonder verf zoals andere forumleden voor mij.

Mijn probleem
Foto 1.jpg
\

Update 20 augustus 2024
Vandaag mijn vervangende topvent ontvangen. Iets later dan verwacht door KJ. Hij lijkt uiteindelijk vanuit de UK te zijn verzonden. Blijkt inderdaad te gaan om een nieuwe versie waar diverse delen van de topvent niet van verf zijn voorzien. Hopelijk blijft dit langer mooi:

TV 3.jpg
TV 2.jpg
TV 1.jpg

De uiteindelijke timeline was dus als volgt:
  • 11 juli 2024 > Garantieformulier ingevuld op website KJ
  • 12 juli 2024 > Reactie per e-mail van KJ dat Topvent onder garantie wordt vervangen zodra op voorraad
  • 17 augustus 2024 > E-amil van KJ met factuur (€0 te betalen) van nieuwe Topvent + bevestiging dat hij is verzonden vanuit UK
  • 20 augustus 2024> Vervangende Topvent ontvangen in NL

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan