Grillworst, een favoriet van mij en de kinderen voor op brood, en toch had ik het nog nooit zelf klaargemaakt. Het stond al erg lang op het lijstje en dit weekend kwam het er eindelijk van. Er staan een hoop recepten on-line maar uiteindelijk, dankzij een tip van Frits, heb ik gekozen voor het recept van Mike van R: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/worst-kippen-grillworst.6115/
Ingrediënten:
1kg kippendijen
50 ml water
14 gram colorozo zout
3 gram witte peper
1 gram foelie
0,5 gram gemberpoeder
0,3 gram gemalen kruidnagel
Het begon met een kilo kippendijen die ik klein gesneden heb en vervolgens, samen met de gehaktmolen, een tijdje in de vriezer heb gelegd.
Toen alles goed koud was de eerste maling door de maalplaat van 5mm
Daarna gemengd met de kruiden zoals beschreven in het oorspronkelijk recept en 5 minuten gemengd in de KitchenAid.
Tot slot de 2e keer gemaald door de maalplaat van 3mm. Ik wilde de helft met old Amsterdam doen zoals ik @SandyMan een keer eerder zag doen. Hiervoor sneed ik (ongeveer) 100g Old Amsterdam in kleine blokjes.
Om de worsten te maken had ik bij vanbeekum.nl kunststof darmen besteld. Deze waren echt flink in formaat en hierdoor kon ik uiteindelijk maar 1 worst maken (wat verder geen ramp was).
Helaas blijft er in de vulspuit van de KitchenAid een hoop vlees hangen. Ik kreeg vandaag (helaas te laat) de tip van Dennis en Ewald om er volgende keer brood in te doen om zo het vlees door te duwen. Die ga ik dus onthouden voor volgende keer! Mijn oog is ondertussen ook al gevallen op een kleine vulbus. De hoogte van de KA spuit is best irritant om tegelijkertijd een worst te vullen en vlees te voeren aan de molen. Het is een klus die je simpelweg niet met 1 persoon kan doen.
Ik moet nog flink oefenen om zo min mogelijk luchtbellen te krijgen (wellicht ook minder aanwezig bij een vulbus?) maar al bij al ben ik tevreden met hoe mijn eerste grillworst er uit ziet.
Het oorspronkelijk recept vraagt om de worst 12 uur hangend te drogen maar ik heb geen mooie 2e koelkast die ik kan gebruiken voor zulke doeleinden. Met wat creativiteit kwam ik op de volgende oplossing die prima werkte:
Vanmorgen de sous-vide gepakt en de worst op 80 graden ongeveer 35 minuten gegaard. Ja echt, hier komt een foto van een sous-vide apparaat op het bbq forum

Na het afkoelen van de worst kreeg hij een flinke lading kruiden en ondertussen stond de Q al lekker aan op ~200-220 graden.
20 minuten op die temperatuur en smullen maar!
Wat is dat verdomd lekker zeg. Nu 2 uur later is hij al voor de helft op

Laatst bewerkt door een moderator: