BasBQ
Beef en Steak

Kamado Joe of BGE

Dhr Johan heeft zich afgelopen maandag aangemeld bij het forum. Een voorstelrondje gedaan en toen 10 minuten later dit topic geopend. Laten we niet veel woorden meer vuil maken tot hij weer eens reageer
 
Heb trouwens gelezen dat het afbladderen van de topvent waarschijnlijk te maken heeft met de aanslag van dierlijke vetten.
Scheelt dat er weinig dieren bereid worden op een BBQ🤣
 
Dat schaar ik onder 'ontwerpfout'.
 
Ik ben nu ook aan het kijken en ondanks dat er een aanzienlijk verschil zit in prijs tussen de kj en bge gaat het bij mij toch de bge worden,

Heb me veel in gelezen hier op het forum en veel vergeleken in de winkels en dan vind ik de bge er een stuk mooier uitzien(mijn mening)

De garantie afhandeling via de winkel waar je de bge koopt en niet zelf contact opnemen met het des betreffende merk…

Het aantal kamado’s wat kj in korte tijd heeft uitgebracht, zijn er straks nog wel onderdelen te krijgen voor de classic Joe bijvoorbeeld?

Voor de rest is de keus vooral een eigen mening en naar smaak denk ik misschien ook een klein stukje financieel zal dat voor iedereen anders zijn!!
 
Ik ben nu ook aan het kijken en ondanks dat er een aanzienlijk verschil zit in prijs tussen de kj en bge gaat het bij mij toch de bge worden,

Heb me veel in gelezen hier op het forum en veel vergeleken in de winkels en dan vind ik de bge er een stuk mooier uitzien(mijn mening)

De garantie afhandeling via de winkel waar je de bge koopt en niet zelf contact opnemen met het des betreffende merk…

Het aantal kamado’s wat kj in korte tijd heeft uitgebracht, zijn er straks nog wel onderdelen te krijgen voor de classic Joe bijvoorbeeld?

Voor de rest is de keus vooral een eigen mening en naar smaak denk ik misschien ook een klein stukje financieel zal dat voor iedereen anders zijn!!
Waarom zouden er geen onderdelen voor KJ in zitten? En mijn garantiezaken lopen ook gewoon via de KJ dealer. Nu, keuze voor BGE is top, maar de zaken die je aanhaalt van KJ is niets om je zorgen over te maken. Je registreert je KJ ook via de website en moest er iets zijn, kan je zelfs gewoon mailen naar KJ zelf met een foto van het probleem. Ik had dit met de firebox aan de hand en dag erna mail dat ze een nieuwe gingen opsturen.

Enkel de Classic 3 is anders qua hoogte, maar de Classic 1 en 2 zijn identiek met bv ander scharnier, topvent, gasket,... . Maar dat is allemaal verkrijgbaar.

Maar je keuze voor BGE gaat altijd goed zijn. Veel plezier ermee.
 
Met geen onderdelen bedoelde ik eigenlijk dat ik me afvraag als ze in dit tempo door blijven gaan met ontwikkelen kan ik me voorstellen dat de eerste uitgebrachte kamado’s een onder geschoven kindje gaan worden…

Dat is misschien een aanname maar kan me dat zo voorstellen
 
Met geen onderdelen bedoelde ik eigenlijk dat ik me afvraag als ze in dit tempo door blijven gaan met ontwikkelen kan ik me voorstellen dat de eerste uitgebrachte kamado’s een onder geschoven kindje gaan worden…

Dat is misschien een aanname maar kan me dat zo voorstellen

BGE heeft dat probleem ook met de Medium versie.

Vind het verhaal/topic niet meer terug.
Tijdje geleden was er iemand die een nieuwe rooster voor zijn medium wilde maar de M was iets groter geworden.
Nieuwe rooster paste dus niet op zijn oude medium.
Na contact heeft BGE de complete q vervangen.
 
Ik ben al bijna zes jaar een zeer tevreden eigenaar van een BGE L. Daarvoor had ik een Auplex XL. Het gedoe daarmee was de garantie. Het kolenrooster was gebarsten en het verwijt was letterlijk: 'dan heeft u hem te hoog gestookt.'
Na twee jaar heb ik dat ding verkocht.

Sinds 2016 heb ik dus BGE en in die tijd heb ik als service/garanite mijn scharnier mogen upgraden en is zowel de base als de firebox vevangen (de margrietschijf heb ik wel op eigen kosten een upgrade gegeven). Waarbij alles ook nog keurig is opgestuurd naar Emmen, waar ze dat liever niet doen met keramiek. Maar goed, op en neer naar Cuijk vond ik eigenlijk ook niet echt een prettig idee.

Ik heb hem daar destijds gekocht omdat daar demo-modellen verkocht werden die maar 1 weekend waren gebruikt tijdens de Flavor Fair. Praktisch nieuw (vind ik), met levenslange garantie en ook nog eens voor een mooie prijs.

Destijds had je dacht ik vooral Primo, Auplex en BGE op de markt. Monolith was er ook wel, net als The (Black) Bastard, maar de meeste ervaringen waren te lezen over de eerste drie.

Met BGE zit je qua garantie en service gewoon supergoed en daarnaast hoef je alleen de onderdelen te kopen die je nodig hebt en dat hoeft echt niet per se van BGE te zijn.
 
Waarbij alles ook nog keurig is opgestuurd naar Emmen, waar ze dat liever niet doen met keramiek.
Dit is inderdaad de reden geweest waarom ik mijn bge in de buurt heb gekocht. Bbqexpcentr zei ook dat ze keramiek niet gingen sturen, dus had ik de hele a15 af kunnen rijden in geval van.. Dan maar een paar tientjes duurder uit dan de goedkoopste, als er iets is ben ik er met een kwartier, 20 minuten.

Ps.
Jokop mocht je ooit nog iets nodig hebben, ik zit wat dichter in de buurt van Cuijk en zou mogelijk via Roderic wel iets naar jou kunnen krijgen.. Schroom dus niet het te vragen als ze in Cuijk echt beginnen te stotteren.. Als 't niet lukt hoor je 't ook, maar proberen kan altijd.
 
Dit is inderdaad de reden geweest waarom ik mijn bge in de buurt heb gekocht. Bbqexpcentr zei ook dat ze keramiek niet gingen sturen, dus had ik de hele a15 af kunnen rijden in geval van.. Dan maar een paar tientjes duurder uit dan de goedkoopste, als er iets is ben ik er met een kwartier, 20 minuten.
Dat snap ik heel goed, dat zou ik normaal gesproken ook doen. Alleen het verschil in prijs waarvoor hij mij een 1 weekend gebruikte BGE L met levenslange garantie tov een nieuwe was mij wel de moeite waard om op en neer te rijden naar Cuijk. Een volgende keer zou ik dat niet doen met een driedeurs Citroen C1, want daarin past ie alleen maar op de bijrijders stoel...
Ps.
Jokop mocht je ooit nog iets nodig hebben, ik zit wat dichter in de buurt van Cuijk en zou mogelijk via Roderic wel iets naar jou kunnen krijgen.. Schroom dus niet het te vragen als ze in Cuijk echt beginnen te stotteren.. Als 't niet lukt hoor je 't ook, maar proberen kan altijd.
Top man, goed om te onthouden. Thx
 
Naast de kleur en de topvent is er nog een ding waar ik last van heb met m'n KJBJ3:
Overbite.. het hele deksel is steekt wat naar voren uit, hierdoor gaat het knipje soms moeilijk open of ik krijg het deksel moeilijk dicht.

Ik heb al wel gelezen hoe ik dat mogelijk kan verhelpen, maar kost wat moeite en heb je twee man voor nodig (deksel van Big Joe is wat zwaar). Maar komt er op neer dat het hele scharnier er af moet (nadat je eerst de veer hebt beveiligd), deksel goed leggen en scharnier weer terug.
Als ik er zoek merk ik dat ik nier de enige ben. Maar ik vind het aantal resultaten en reacties wanneer ik op dit probleem zoek eigenlijk nog meevallen.

En tsja.. BGE vs KJ... Ik denk niet dat er een slechte keuze is, komt meer op voorkeur en financiën neer denk ik.
Ik zie dat jij een Big Joe hebt. Hoe bevalt deze? Ik ben vooral benieuwd of de grootte bevalt, hoeveel opstart tijd heb je en hoeveel kolen verbruik je ongeveer als je pulled pork of ribs maakt.
 
Ik zie dat jij een Big Joe hebt. Hoe bevalt deze? Ik ben vooral benieuwd of de grootte bevalt, hoeveel opstart tijd heb je en hoeveel kolen verbruik je ongeveer als je pulled pork of ribs maakt.
Ik heb absoluut geen spijt van deze grote. Zeker met het devide and conquer systeem, dan kan je op iedere helft nog best het nodige kwijt. Wat centimeters doorsnede lijkt het verschil wel mee te vallen tussen de classic en de big joe. Maar wanneer je het uitrekend zijn het best nogal wat vierkante centimeters.

Wat opstart tijd.. Poeh denk kwartiertje twintig minuten om tot de 120c te komen wanneer ik met de action onkruidbrander op gas 'm aansteek. Maar ligt er ook aan hoeveel en hoe lang ik de kolen in de fik zet met de brander. Vaak ook (bewust) langer wanneer ik eerst het vlees nog in de rub wil zetten. Maar in 20min moet zeker lukke 120c met de sloroler. Buitenkant van d3 kamado is dan nog niet echt warm.

Hoeveelheid kolen met een driekwart met Dammers gevulde mand op 120c na 6 a 7 uur zeker de helft tot 2/3de van de kolen nog over.

Maar met reverse sear gaat het erg hard met de kolen wanneer je 'm flink opstookt.

Ik zou 'm zeker weer kopen. Misschien komt er nog een keer de jr bij voor wanneer ik alleen twee steaks wil doen of zo.
 
Ik heb absoluut geen spijt van deze grote. Zeker met het devide and conquer systeem, dan kan je op iedere helft nog best het nodige kwijt. Wat centimeters doorsnede lijkt het verschil wel mee te vallen tussen de classic en de big joe. Maar wanneer je het uitrekend zijn het best nogal wat vierkante centimeters.

Wat opstart tijd.. Poeh denk kwartiertje twintig minuten om tot de 120c te komen wanneer ik met de action onkruidbrander op gas 'm aansteek. Maar ligt er ook aan hoeveel en hoe lang ik de kolen in de fik zet met de brander. Vaak ook (bewust) langer wanneer ik eerst het vlees nog in de rub wil zetten. Maar in 20min moet zeker lukke 120c met de sloroler. Buitenkant van d3 kamado is dan nog niet echt warm.

Hoeveelheid kolen met een driekwart met Dammers gevulde mand op 120c na 6 a 7 uur zeker de helft tot 2/3de van de kolen nog over.

Maar met reverse sear gaat het erg hard met de kolen wanneer je 'm flink opstookt.

Ik zou 'm zeker weer kopen. Misschien komt er nog een keer de jr bij voor wanneer ik alleen twee steaks wil doen of zo.
Dank voor je bericht. 15 tot 20 minuten vind ik best meevallen.
Hoeveel kg ongeveer is 2/3e gevulde mand?
 
Dank voor je bericht. 15 tot 20 minuten vind ik best meevallen.
Hoeveel kg ongeveer is 2/3e gevulde mand?
Poeh.. Dan moet ik erg gaan gokken. Mijn mijn kolenmand is vrijwel nooit leeg en vul gewoon weer bij. Maar met Dammers denk ik tussen de 2kg en 2,5kg voor een bijna volle mand of zo.
Want wanneer ik voornamelijk reverse sear doe, dan verstook ik het meeste. Dan gok ik dat ik 4 a 5 sessies met een zak van 10kg Dammers kan doen.
Maar goed, exact weet ik het niet want ik houd het niet bij. Ik heb altijd voldoende zakken op voorraad (zeker tegenwoordig met wisselende leverbaarheid van fatsoenlijke kolen) Dus ook geen reden om het bij te houden.
 
Poeh.. Dan moet ik erg gaan gokken. Mijn mijn kolenmand is vrijwel nooit leeg en vul gewoon weer bij. Maar met Dammers denk ik tussen de 2kg en 2,5kg voor een bijna volle mand of zo.
Want wanneer ik voornamelijk reverse sear doe, dan verstook ik het meeste. Dan gok ik dat ik 4 a 5 sessies met een zak van 10kg Dammers kan doen.
Maar goed, exact weet ik het niet want ik houd het niet bij. Ik heb altijd voldoende zakken op voorraad (zeker tegenwoordig met wisselende leverbaarheid van fatsoenlijke kolen) Dus ook geen reden om het bij te houden.
Dank voor de toelichting. Als ik jou zo hoor valt het verbruik van de XL wel mee.
 
Dank voor de toelichting. Als ik jou zo hoor valt het verbruik van de XL wel mee.

Ja hij verbruikt meer, maar hij is ook groter.
Uiteindelijk valt het reuze mee.
 
Dank voor de toelichting. Als ik jou zo hoor valt het verbruik van de XL wel mee.
Verschil bij low & slow zal denk ik nog wel mee vallen. Natuurlijk meer.
Maar verschil bij hot & fast zal denk ik een heel stuk groter zijn.
 
Hallo, ik lees in een hele hoop argumenten een verdediging van eigen keuzes. Maar welke is nou beter?
 
Terug
Bovenaan Onderaan