BasBQ
Beef en Steak

Kamado Joe of BGE

JohanvdS

Tondelzoeker
Berichten
2
Waarom zou ik kiezen tussen een Kamado Joe of een BGE ? Wat zijn de voordelen van de een tov van de ander ? Hoor graag jullie ervaringen. Hoop binnenkort iets te gaan kopen maar wil uiteraard de juiste keuze maken. Dank alvast !
 
Waarom zou ik kiezen tussen een Kamado Joe of een BGE ? Wat zijn de voordelen van de een tov van de ander ? Hoor graag jullie ervaringen. Hoop binnenkort iets te gaan kopen maar wil uiteraard de juiste keuze maken. Dank alvast !
Kamado Joe, BGE, Monolith, Primo om maar een paar te noemen. Mijn advies zou zijn... Vraag aan een gebruiker: wat zijn de minpunten van je Kamado?

Kamado Joe: onderdelen niet altijd op voorraad. BGE is duurder, maar service en onderdelen 10 punten.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 5 met Tapatalk
 
Kamado joe classic 1 large complete is 1000, big green egg large complete is 2000. Het verschil is dus 2000.
 
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en gekozen voor de KJC2. Voornamelijk omdat ik het niet verdedigbaar vind dat BGE geen hitteschild meelevert. Dat geeft me het hebberige Apple gevoel. Inderdaad, een emotioneel argument.

Nadeel van de KJC2 vind ik persoonlijk de schabouwelijke kleur, de kontrol tower die afbladdert, druipt, en recht in je smoel rookt.

Als ik opnieuw moest kiezen zou ik de primo en monolith meenemen in de overweging. Daar ben ik nu blind aan voorbijgemarcheerd.
 
Waarom zou ik kiezen tussen een Kamado Joe of een BGE ?
Omdat van allebei 1 kopen nog heel veel duurder is..

Ik had dezelfde keuze, ik vind de vergelijking van @Mitchell90 wat kort door de bocht.
Als je de KJ C3 vergelijkt met de BGE L is het prijsverschil heel anders.
Het is ook de vraag wat je wilt.. BGE krijg je niks (laten we eerlijk zijn), maar koop je alleen wat je zelf nodig hebt..

Ik heb ook gewoon eens rond gekeken en heb de keuze gemaakt voor BGE.
Het extra geld vond ik het waard omdat ik goeie garantie wil. Er is iets, naar je verkoper en het is geregeld, je rijdt met het nieuwe onderdeel naar huis (denk dus aan om niet online in Roosendaal te kopen en vervolgens in Heerenveen te wonen), vaak sturen ze geen keramiek per post.
Ook vond ik het modular system mooi, en het is een beetje gek om een BGE keuken te hebben met een KJ erin, toch?
Mede omdat ik deze keuken wilde, hoefde de kamado niet met onderstel te komen. Verkoop lukt toch bijna niet.
Bovendien kan je het apart verkochtte hitteschild (conveggtor) ook als voordeel zien: hij is vrijwel overal altijd op voorraad mocht er iets mee zijn.

Ook vind ik het mooi hoe BGE aan het timmeren is in NL. De recepten die komen op hun site, het youtube kanaal met livestreams, het gevoel wat je krijgt bij de BGE (site) vind ik gewoon mooier dan bij KJ. Ook heb ik af en toe het Acacia houten hendel vast en ben ik blij met het gevoel van het hout in plaats van het plastic handvat van KJ.

Vervolgens, als je hier kijkt online op t forum is het KJ problemen topic eindeloos lang is over de dop, eentje kreeg een vuurschaal die geen eens mooi pastte, en als je ter vergelijking zoekt bij BGE is er 0. niks. En je hebt nog de mensen die een KJ of Grill Guru een 'ei' noemen.. Het is geen Ei, er is maar EEN ei, en dat is.. juist.

Maar zoek hierboven naar het woord 'vind' en je ziet dat het allemaal persoonlijke meningen zijn. Welke je ook kiest, het is voor jou de juiste keuze en je gaat er vast geen spijt van krijgen, of je nou KJ, BGE of Primo kiest.

Vergeet ook Primo niet, weer iets duurder, maar daar heeft recent Ewald een mooie positieve ervaring over geschreven. en het rooster oppervlakte van de ovale vorm is jaloersmakend.
 
Dit zal altijd een eindeloze discussie blijven. Enige dat altijd terug komt als negatief bij KJ is die afbladerende topvent vanaf Classic 2 en hoger.
Moest KJ dat al eens definitief opgelost krijgen, zouden ze er anders voor staan. Dat blijft in mijn ogen ook niet echt commercieel. Moest ik het daar voor het zeggen hebben, zou ik na de eerste klacht de vent opsturen van de Classic 1 met de melding dat ze een nieuwe gelakte krijgen als het probleem definitief opgelost is. Zou op termijn een pak goedkoper zijn dan telkens opnieuw zo een gelakte op te sturen.

Als geld geen rol speelt, de BGE. Als je toch wat op je geld zit, is een KJ ook een perfect alternatief. Ik heb de Classic 1 en de gerechten komen er in 95% van de gevallen perfect naar mijn zin vanaf. Met een BGE zou dat eveneens die 95% zijn, want die paar keer dat het net niet goed loopt, ligt niet aan het toestel :ROFLMAO:

Wat er ook gezegd wordt, de garantie van KJ is ook in orde. Als het over garantie gaat, begint men steeds over die topvent, maar die wordt telkens gewoon omgeruild totdat er een deftige oplossing is. Dat heeft dus niets te maken met slechte garantie. Slechte garantie is in mijn ogen dat je bij de minste problemen moet beginnen discussiëren om er aanspraak op te maken. Zo weten de MTB'ers dat het merk Canyon wel al eens graag discussieert als je kader gebroken is.

In ieder geval is de kleur van de BGE veel mooier dan het rood van KJ. Soms maken ze eens een ltd editie van de Classic 2 in het zwart. Jammer dat ze niet gewoon de keuze tussen rood en zwart maken. Ik heb thans een hekel aan de kleur rood. Zelfs zo hard dat ik laatst een mooie jobaanbieding kreeg van Hilti en zelfs weigerde te gaan luisteren omdat het sowizo een rode Skoda Octavia zou worden waarmee ik moest rijden :ROFLMAO: Maar om één of andere reden kan ik het nog dulden bij de KJ's.

Iets wat voor mij heel voornaam is, is de service van een lokaal bedrijf. De dealer van mijn KJ's zit niet ver van mijn werk, maar levert ook tot bij mij thuis. Destijds is hij de KJC1 thuis komen afleveren, monteren en inbranden. Ik kan bij hem ook voor alles terecht en is voor mij een klein ommetje als ik naar of van kantoor rij. Dat is me ook wat waard tegen dat DHL een kist voor mijn deur neer zet en bekijk het maar. Het is wel geen rocketscience om hem in mekaar te steken, maar toch :ROFLMAO:

Succes met je keuze.
 
We moeten eens een lijstje gaan bijhouden van deze topics.. zodat als er weer eentje geplaatst wordt; we gewoon alle andere topics kunnen plaatsen. Genoeg leesvoer en discussies hierover.

@Free_ltd je laat me lachen met die reacties, leuk man!
want die paar keer dat het net niet goed loopt, ligt niet aan het toestel :ROFLMAO:
Hahaha, kerel :ROFLMAO:


We hebben het trouwens automatisch over de Classic's en de Large's, maar als je de kleinere varianten zoekt;
BGE Minimax of KJ Junior.. zou ik de Junior aanraden, all-day-every-day
 
We moeten eens een lijstje gaan bijhouden van deze topics.. zodat als er weer eentje geplaatst wordt; we gewoon alle andere topics kunnen plaatsen. Genoeg leesvoer en discussies hierover.

@Free_ltd je laat me lachen met die reacties, leuk man!

Hahaha, kerel :ROFLMAO:


We hebben het trouwens automatisch over de Classic's en de Large's, maar als je de kleinere varianten zoekt;
BGE Minimax of KJ Junior.. zou ik de Junior aanraden, all-day-every-day

Ik zelf heb sinds een paar weken de Junior erbij, maar nog maar 1 x gebruikt. Liep heerlijk, maar is toch weer ff zoeken ivm de opbouw en ombouw tijdens het koken. Heb er een reverse sear op gedaan. Maar werk toch liever met het D&C systeem op de large. In ieder geval voor ons drietjes denk ik wel dat ik in de toekomst mss al eens rapper de Junior zou aansteken ipv de classic.

Ook mis ik een asla :ROFLMAO:
 
Ik zelf heb sinds een paar weken de Junior erbij, maar nog maar 1 x gebruikt. Liep heerlijk, maar is toch weer ff zoeken ivm de opbouw en ombouw tijdens het koken. Heb er een reverse sear op gedaan. Maar werk toch liever met het D&C systeem op de large. In ieder geval voor ons drietjes denk ik wel dat ik in de toekomst mss al eens rapper de Junior zou aansteken ipv de classic.

Ook mis ik een asla :ROFLMAO:
Ik zie wel snel gebeuren dat je een stukje vlees indirect, low en slow op de junior doet, en juist de bijgerechten op de large.
Er pas een groot stuk vlees op de junior.

Een van de 2 zou ik ook een classic/large kiezen, maar wie weet wat dit nieuwe lid zoekt he.
 
Ik zie wel snel gebeuren dat je een stukje vlees indirect, low en slow op de junior doet, en juist de bijgerechten op de large.
Er pas een groot stuk vlees op de junior.

Een van de 2 zou ik ook een classic/large kiezen, maar wie weet wat dit nieuwe lid zoekt he.
Of eerst steaks roken op de large en tegen het einde van het roken de Junior opstoken en dan het vlees direct boven de kolen, gietijzer of op soapstone te searen.
 
Ik zie wel snel gebeuren dat je een stukje vlees indirect, low en slow op de junior doet, en juist de bijgerechten op de large.
Er pas een groot stuk vlees op de junior.

Een van de 2 zou ik ook een classic/large kiezen, maar wie weet wat dit nieuwe lid zoekt he.

Inderdaad. Zullen het wel horen als hij gekocht heeft.

Voor mezelf was het even kijken of ik het leuk ging vinden, vandaar de Classic 1. Daarna dacht ik tot ik toch liever dan de classic 2 had genomen. En dus dacht ik over te gaan tot een Classic 2 naast de 1. Maar besefte al snel dat dit wat overkill zou zijn en vandaar dus de Junior. Achteraf gezien denk ik niet dat die classic 2 zoveel meer te bieden had. Die kevlar gasket heb ik al liggen om op de classic 1 te steken. Die vent is toch niets waard en het scharnier mis ik niet echt.
 
😴🤐
 
Naast de kleur en de topvent is er nog een ding waar ik last van heb met m'n KJBJ3:
Overbite.. het hele deksel is steekt wat naar voren uit, hierdoor gaat het knipje soms moeilijk open of ik krijg het deksel moeilijk dicht.

Ik heb al wel gelezen hoe ik dat mogelijk kan verhelpen, maar kost wat moeite en heb je twee man voor nodig (deksel van Big Joe is wat zwaar). Maar komt er op neer dat het hele scharnier er af moet (nadat je eerst de veer hebt beveiligd), deksel goed leggen en scharnier weer terug.
Als ik er zoek merk ik dat ik nier de enige ben. Maar ik vind het aantal resultaten en reacties wanneer ik op dit probleem zoek eigenlijk nog meevallen.

En tsja.. BGE vs KJ... Ik denk niet dat er een slechte keuze is, komt meer op voorkeur en financiën neer denk ik.
 
Zoals ik al een paar keer gezegd heb, heb je het geld koop BGE, dan ben je nooit gekloot.
Heel kort door de bocht maar daar komt het op neer.
 
Koop gewoon waar jij je goed bij voelt. Imo is het als bij wagens, elke discussie over welke de beste zou zijn is kansloos.
 
Heb je de Weber Summit Charcoal ook meegenomen in je overweging?
 
Ik heb ook met deze keuze gezeten maar ik denk dat @Brecht het goed verwoord jij moet er mee kunnen leven.

Voor mij was het eigenlijk de doorslag het scharnier waardoor ik de keuze voor KJC3 had gemaakt dat voelde voor mij net even wat beter aan.
Enige waar ik dan wel een beetje van baal zijn de problemen met de topvent maar goed daar zal vast nog wel een oplossing voor komen en anders zit ik er aan te denken om een een Smokeware chimney cap er op te zetten dan is het ook opgelost.
 
Ik heb destijds voor de kj2 gekozen, omdat deze compleet werd geleverd en bge net weer een paar honderd meer ging kosten.

Begrijp me goed, ik ben erg tevreden, maar zou achteraf niet weer voor de kj2 gekozen hebben.
Inderdaad die problemen met de topvent vind ik storend en goede garantie is ook dat je iets op lost ipv vervangt door een onderdeel dat weer stuk gaat.

Ik zou zeker de primo meenemen in je besluit, je krijgt er hier veel ruimte voor terug...
 
Heb ook een KJC3 sinds kort.
Inderdaad het innovatieve en de scharnier waren voor mij doorslagggevend.
Heb trouwens gelezen dat het afbladderen van de topvent waarschijnlijk te maken heeft met de aanslag van dierlijke vetten.
Schijnt dat ze minder snel afbladderen als je hem zo af en toe een keer afwast....
 
Ik heb destijds voor de kj2 gekozen, omdat deze compleet werd geleverd en bge net weer een paar honderd meer ging kosten.

Begrijp me goed, ik ben erg tevreden, maar zou achteraf niet weer voor de kj2 gekozen hebben.
Inderdaad die problemen met de topvent vind ik storend en goede garantie is ook dat je iets op lost ipv vervangt door een onderdeel dat weer stuk gaat.

Ik zou zeker de primo meenemen in je besluit, je krijgt er hier veel ruimte voor terug...
Mocht je nu kiezen qua grote, heb je dan achteraf daar ook spijt van?
 
Terug
Bovenaan Onderaan