BasBQ
Beef en Steak

Kamado joe classic 1

Ik heb een Kamdo Bono Grande. Een relatief onbekend merk uit de baltische staten. Erg compleet geleverd, levenslang garantie op keramiek. Geen probleem met dichtvallen, fiber gasket, en valt qua prijs tussen de KJ1 en de KJ2. Weet niet of ik een dealer mag melden hier dus dat doe ik maar niet. Maar mocht je die willen weten dan is dat natuurlijk te regelen. De Bono is trouwens ook in rood verkrijgbaar. ;)
 
Ik wil trouwens nog even toevoegen dat ik de Classic 1 vorig jaar voor 850 euro heb gekocht. Daarvoor kreeg ik ‘m natuurlijk compleet geleverd met onderstel, platesetters etc. Die prijs voor een A-merk kamado maakte de keuze wel heel makkelijk. Qua kwaliteit gelijkwaardig aan de BGE maar echt wel significant goedkoper. Waar dat astronomische verschil in zit, daar ben ik nog steeds niet echt achter, maar blij met m’n rooie rakker ben ik wel.
 
Ik wil trouwens nog even toevoegen dat ik de Classic 1 vorig jaar voor 850 euro heb gekocht. Daarvoor kreeg ik ‘m natuurlijk compleet geleverd met onderstel, platesetters etc. Die prijs voor een A-merk kamado maakte de keuze wel heel makkelijk. Qua kwaliteit gelijkwaardig aan de BGE maar echt wel significant goedkoper. Waar dat astronomische verschil in zit, daar ben ik nog steeds niet echt achter, maar blij met m’n rooie rakker ben ik wel.

Dit ga ik toch tegenspreken.
Heb zelf een KJ I en een BGE L dus kan goed vergelijken, en de BGE L is kwalitatief toch wel een stuk beter als de KJ I in mijn ogen en gebruikservaring.
Of dat het prijsverschil gerechtvaardigd is dat is een ander verhaal.
 
Dit ga ik toch tegenspreken.
Heb zelf een KJ I en een BGE L dus kan goed vergelijken, en de BGE L is kwalitatief toch wel een stuk beter als de KJ I in mijn ogen en gebruikservaring.
Of dat het prijsverschil gerechtvaardigd is dat is een ander verhaal.

Het zal ook altijd het debat blijven. Vooral door de verhalen hier, was ik toch wel zeer nieuwsgierig naar die BGE. In december bij BBQ Experience en workshop gedaan en daar was het allemaal op BGE's. Dus een hele avond met de BGE kunnen werken. Op geen enkel moment het gevoel gehad dat ik op een beter toestel bezig was dan mijn KJ, maar ik ga er wel vanuit dat de meerprijs voor een stuk ergens zit. Er zat zelfs heel wat speling op het deksel, maar dat ligt eerder aan het onderhoud door de winkel, dan aan BGE. Ik laat het dus nog in het midden, maar ik sta 100% achter uw laatste zin.

Het zal vooral een kwestie van smaken, kleuren en bankrekening zijn :ROFLMAO: Moest ik ooit zelf een BGE hebben en er wekelijks mee bezig zijn, dat ik een ander idee heb. Die 5 uurtjes die ik ermee bezig was, zijn wellicht ook wat weinig.
 
Ik denk dat op de lange termijn je bij zowel BGE als KJ er punten te vinden zijn waarvan je denkt: “Tja, dat is ‘m net niet.” Zo vind ik het hang en sluitwerk van BGE echt wel heel goed gedaan, een aardig verschil met dat van een Classic 1. Het houten tafel en de tafeltjes daarentegen, tja, het is smaak, maar de verweerde look die ze kunnen krijgen is aan mij niet besteed. Dan KJ, mooie innovaties en een compleet geleverd product, maar toch net wat meer verhalen van eigenaren over kwaliteitsissues. Puntje bij paaltje bepaalt je eigen smaak en je portemonnee de keuze tussen deze twee A-merken. Als we dan sec naar de prijs kijken, dan is er denk ik niets dat de Classic 1 in dat segment overtreft.
 
Natuurlijk zijn er op elk merk wel wat aanmerkingen te maken, in mijn ogen, en ik heb al veel reviews en ervaringen gelezen, zijn er maar 2 merken in de keramische BBQ wereld die qua kwaliteit ver boven de rest uitsteken en dat zijn BGE en Primo.
De rest hobbelt er achteraan, ook al zijn sommige merken erg innovatief dat maakt nog geen kwaliteit.

En die kwaliteit, ja daar hangt een prijskaartje aan maar daar krijg je heel veel en heel lang kookplezier voor terug.
 
Ik ben bewust niet voor een BGE gegaan omdat ze qua vernieuwing hopeloos achterop lopen. De meerprijs zit voornamelijk in de naam en in veel mindere mate in de kwaliteit van het keramiek.
 
Ik denk dat op de lange termijn je bij zowel BGE als KJ er punten te vinden zijn waarvan je denkt: “Tja, dat is ‘m net niet.” Zo vind ik het hang en sluitwerk van BGE echt wel heel goed gedaan, een aardig verschil met dat van een Classic 1. Het houten tafel en de tafeltjes daarentegen, tja, het is smaak, maar de verweerde look die ze kunnen krijgen is aan mij niet besteed. Dan KJ, mooie innovaties en een compleet geleverd product, maar toch net wat meer verhalen van eigenaren over kwaliteitsissues. Puntje bij paaltje bepaalt je eigen smaak en je portemonnee de keuze tussen deze twee A-merken. Als we dan sec naar de prijs kijken, dan is er denk ik niets dat de Classic 1 in dat segment overtreft.
Sorry, maar ik durf KJ toch niet zomaar een A-merk te noemen.
Prachtige inovaties als een topvent en slowroller waar de verf vanaf bladerd na regelmatig gebruik. Topservice waarbij ze alles vervangen voor hetzelfde onderdeel, waar je dezelfde problemen mee gaat krijgen...
Dat soort issues hoor je inderdaad niet bij BGE en Primo.

Nu heb ikzelf een KJ2 en na herhaaldelijke problemen met de topvent heb ik deze laten vervangen door het oude model. Sindsdien heb ik geen problemen en ben ik er dik tevreden mee... Maar als je idd die verhalen leest dan heb ik geluk, maar haalt het niet hetzelfde niveau als de andere twee.
 
Ik ben bewust niet voor een BGE gegaan omdat ze qua vernieuwing hopeloos achterop lopen. De meerprijs zit voornamelijk in de naam en in veel mindere mate in de kwaliteit van het keramiek.
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Op wat voor vernieuwing zit je te wachten en hoevaak wil je vernieuwing?
 
Sorry, maar ik durf KJ toch niet zomaar een A-merk te noemen.
Prachtige inovaties als een topvent en slowroller waar de verf vanaf bladerd na regelmatig gebruik. Topservice waarbij ze alles vervangen voor hetzelfde onderdeel, waar je dezelfde problemen mee gaat krijgen...
Dat soort issues hoor je inderdaad niet bij BGE en Primo.

Nu heb ikzelf een KJ2 en na herhaaldelijke problemen met de topvent heb ik deze laten vervangen door het oude model. Sindsdien heb ik geen problemen en ben ik er dik tevreden mee... Maar als je idd die verhalen leest dan heb ik geluk, maar haalt het niet hetzelfde niveau als de andere twee.
Wat mij betreft gaat het weer wat ver om Kamado Joe om deze reden buiten het rijtje van Primo en BGE te laten. De prijs, de accessoires, de service en garantie, het klopt gewoon bij KJ. Ja er zijn problemen met de slo-roller en top vent, maar BGE heeft regelmatig problemen met over of onderbite. Vind ik met die prijs nog net wat kwalijker. Primo ken ik uitsluitend van de reviews en ook daar lees ik wisselende ervaringen.

Het zijn drie goeie merken, internationaal worden ze gewoon appeltje als A-merk gezien en met hele goede redenen. Allemaal hebben ze zo hun voor- en nadelen, maar menigeen zal met hand en tand verdedigen waarom dat net iets meer geldt voor het merk waarmee ze aan het flirten zijn op dat moment. Uiteindelijk zal smaak en de portemonnee de keuze bepalen en met deze drie merken is er geen foute keus te maken.
 
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Op wat voor vernieuwing zit je te wachten en hoevaak wil je vernieuwing?
En de vernieuwing die andere merken doorvoeren ... hoe uitvoerig zijn deze vernieuwingen getest vooraleer deze in de markt worden gezet....
Heb vaak de indruk dat designteams/ingenieurs van merken een idee hebben, dit uitwerken en in productie brengen en dat de eindgebruiker het testpanel is. De marketingafdeling giet daar dan nog een mooi verhaaltje over en hop naar het 'koopvee' .... zo zou innovatie niet moeten werken
 
Laatst bewerkt:
En de vernieuwing die andere merken doorvoeren ... hoe uitvoerig zijn deze vernieuwingen getest vooraleer deze in de markt worden gezet....
Heb vaak de indruk dat designteams/ingenieurs van merken een idee hebben, dit uitwerken en in productie brengen en dat de eindgebruiker het testpanel is. De marketingafdeling giet daar dan nog een mooi verhaaltje over en hop naar het 'koopvee' .... zo zou innovatie niet moeten werken
Helemaal gelijk in, een goed voorbeeld is de Kontrol Tower van Kamado Joe. Daar is onvoldoende over nagedacht of ergens in het productieproces flink bespaard op coating. Soms gaat het wel goed, denk aan het scharnier op de Classic 2 en 3, of de Reggulator van BGE (eerlijk is eerlijk, een betere topvent ken ik niet).
 
Overigens, als Kamado Joe gewoon niet zo koppig is en hun Kontrol Tower van gietijzer maakt met dezelfde coating als die de Reggultor heeft, dan ben je klaar en hoor je niemand er meer over haha
 
En de vernieuwing die andere merken doorvoeren ... hoe uitvoerig zijn deze vernieuwingen getest vooraleer deze in de markt worden gezet....
Heb vaak de indruk dat designteams/ingenieurs van merken een idee hebben, dit uitwerken en in productie brengen en dat de eindgebruiker het testpanel is. De marketingafdeling giet daar dan nog een mooi verhaaltje over en hop naar het 'koopvee' .... zo zou innovatie niet moeten werken
Voor de jaren 90 kwamen er minder snel nieuwe dingen op de markt. Alles werd uitvoerig getest en dan op de markt gezet. Daarna is gebleken dat het goedkoper was om een werkend product op de markt te gooien en de gebruiker die ervoor betaalde te laten testen. Voor de paar keer dat er iets mis gaat, is het dus goedkoper om het te repareren of te vervangen.
 
Overigens, als Kamado Joe gewoon niet zo koppig is en hun Kontrol Tower van gietijzer maakt met dezelfde coating als die de Reggultor heeft, dan ben je klaar en hoor je niemand er meer over haha

Ik heb het er ooit met mijn dealer over gehad. Die control tower is een extraatje dat de verkoper kan aanhalen om de mensen van de C1 naar de C2 te brengen. Echter begint het verhaal nu steeds bekender te worden en geen idee hoe lang dit nog gaat duren.

ze zeiden wel dat een oplossing werd gezocht, maar na meer dan 2 jaar of langer nog steeds niets. Ze ruilen maar steeds opnieuw. Volgens mij kunnen ze beter in afwachting die van de C1 geven totdat er een oplossing is.

Bij BBQ experience zei de verkoper dat ze deze sinds kort 3 x lakken ipv 2 en het probleem er niet meer zou zijn, maar daar geloof ik niet in. Een vriend heeft sinds kort de C2 en zal het daar wel zien of dat zo is.
 
Tot nu toe geen last van afbladderende coating maar als het wel gaat gebeuren dan heb ik een afdoende remedie. Zet een klein roterend staalborsteltje in je accuboormachine en borstel de inwendige delen van de topvent blank. Vijf minuutjes werk en je hebt er geen omkijken meer naar. Het zou niet nodig moeten zijn maar als het erger niet is...
 
Toevallig lees ik net op een ander forum dat bij de nieuwere modellen de binnenkant niet meer zou worden voorzien van een laag coating die kan gaan bladderen. Of dat echt zo is geen idee.
 
Ik heb vorige week nog contact gehad met KJ.
- van de 3 laagse coating is geen sprake
- van geen coating aan binnenzijde is geen sprake
Ik denk dat dat verzonnen verhaaltjes zijn.

Zolang de Kontrol Tower blijft afbladeren, blijf ik een nieuwe aanvragen. Tot nu toe binnen enkele dagen vervanging in de bus. Eens benieuwd hoe lang ze dit nog gaan blijven doen. Ik zit aan mijn 3e exemplaar; mijn kamado is 8 maanden oud.

Ik denk dat het wel kwaliteitskamado's zijn. (En hun klantenservice is echt top!) Maar ik denk dat deze fout hun wel een slechte naam aan het bezorgen is. Ik snap niet waarom ze dit zo lang laten aanslepen...

Dat bge top is, wil ik ook wel geloven. Slechts 1x gebruik van gemaakt, dus kan dan moeilijk vergelijken.
Maar die prijzen! Als je naar de prijzen van al de accessoires onder het bge merk kijkt, dan val ik soms van mijn stoel. Je kan mij niet wijsmaken dat bijv hun gietijzer zoveel beter is tov een ander kwaliteitsmerk, dat een dubbele prijs rechtvaardigt. Dat zie je wel vaker bij premium merken. Dat is gewoon hun prijsstrategie als onderdeel van hun marketingplan. Een hogere prijs dan hun belangrijkste concurrentie hanteren met als doel een hogere kwaliteitsperceptie te verkrijgen. It's all about perception and marketing.
 
Ter info, hier is de uitleg, die ik van de klantendienst van KJ kreeg:


The known cause of the peeling paint is Creosote build up - in other words animal fat.
This acidic substance burns through even toughest paint and the best way to avoid it is regular cleaning.

The best maintenance for your top vent is to clean it with warm water and dish soap at least every other use. Every 1-2 weeks it's recommended to follow up with a water/vinegar wash (you can use 4 cups of warm water to a cup of vinegar) Let the top vent soak in the mixture for around 20-30 minutes and rinse well. You can use white vinegar or apple cider vinegar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan