BasBQ
Beef en Steak

Kamado: Beginnersguide

Ik vond deze guide:

  • Super behulpzaam, alles gevonden waarna ik zocht

  • Best wel behulpzaam, wat nieuwe dingen geleerd / gevonden

  • Niet echt behulpzaam, wist het meeste al wel.


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Ik ben even benieuwd. Kalibreren jullie de thermometer bij de eerste keer ingebruikname of gaan jullie ervanuit dat deze goed gekalibreerd geleverd is.
 
Ik ben even benieuwd. Kalibreren jullie de thermometer bij de eerste keer ingebruikname of gaan jullie ervanuit dat deze goed gekalibreerd geleverd is.
Ik heb hem gelijk gekalibreerd. Die van mij stond niet goed afgesteld.
 
Ik ben even benieuwd. Kalibreren jullie de thermometer bij de eerste keer ingebruikname of gaan jullie ervanuit dat deze goed gekalibreerd geleverd is.
Ik heb hem ook per direct gekalibreerd. Nu een jaar later heb ik er nog steeds profijt van.
 
Graag voeg ik nog twee tips toe:
- topvent voorbereiden: eerste keer inderdaad niet, maar als je alleen maar “low & slow” kookt, zal de topvent op een gegeven moment helemaal vol komen te zitten met gecondenseert vet. Van dat vet dat ook wel op een afzuigkap neerslaat. Van dat spul dat nauwelijks met zeep van je handen af te krijgen is. En verschrikkelijk meurt als je het opwarmt. Dus: ofwel maak de topvent schoon (mijn lidl Kamadootje heeft een keramische top vent die je gewoon in de blue wonder kunt afwassen), ofwel stook je kamado af en toe goed heet en brand het eraf (>250°C).
- een belangrijke kwestie is dat je een goede soort kolen gebruikt. Wat mijn eerste openbaring was met het betere bbq-en is hoe veel verschil het maakt of je merkloze en boomsoort-loze houtskool gebruikt, of iets waar in ieder geval op staat wat het is: eiken, acacia, enz. Vanaf daar kun je naar de maan en terug. Een ding dat je sowieso moet vergeten, is merkloze houtskoolbriketten; dat is ongeveer lijm met zaagsel en smaakt daar ook naar. Goede kokosbriketten zijn je vriend als je geen specifieke houtsmaak wenst, of juist met toegevoegd rookhout aan de slag wil.
 
Graag voeg ik nog twee tips toe:
- topvent voorbereiden: eerste keer inderdaad niet, maar als je alleen maar “low & slow” kookt, zal de topvent op een gegeven moment helemaal vol komen te zitten met gecondenseert vet. Van dat vet dat ook wel op een afzuigkap neerslaat. Van dat spul dat nauwelijks met zeep van je handen af te krijgen is. En verschrikkelijk meurt als je het opwarmt. Dus: ofwel maak de topvent schoon (mijn lidl Kamadootje heeft een keramische top vent die je gewoon in de blue wonder kunt afwassen), ofwel stook je kamado af en toe goed heet en brand het eraf (>250°C).
- een belangrijke kwestie is dat je een goede soort kolen gebruikt. Wat mijn eerste openbaring was met het betere bbq-en is hoe veel verschil het maakt of je merkloze en boomsoort-loze houtskool gebruikt, of iets waar in ieder geval op staat wat het is: eiken, acacia, enz. Vanaf daar kun je naar de maan en terug. Een ding dat je sowieso moet vergeten, is merkloze houtskoolbriketten; dat is ongeveer lijm met zaagsel en smaakt daar ook naar. Goede kokosbriketten zijn je vriend als je geen specifieke houtsmaak wenst, of juist met toegevoegd rookhout aan de slag wil.
Briketten zou ik überhaupt niet in een kamado mikken. Of het nou houtskoolbriketten of kokosbriketten zijn is mij om het even. In de kamado alleen houtskool :)
 
Mijn guide was al eerste het boek van Dennis (Het vuur de baas)...nu voornamelijk zijn Kanaal :)
 
vraagje over de temperatuur als beginner….

hoe snel hebben jullie de temperatuur stabiel op je kamado en wat is stabiel…. :)
Vandaag een lange low slow sessie maar ik ben nu al 60 min aan het rommelen met de temp…
Doeltemp 120
Schommelt tussen 114-125 maar blijft niet lekker hangen …

ik zie hem nu ook oplopen 122.5 - 122.8 123.1 - 123.6 - 124.5 en krijg dan de behoefte om de topvent iets te temperen…. Deze temp stijging is binnen 5 min. Als ik dan weer aan de topvent zit zakt hij maar dan weer te veel 🙄
 
Ik heb hem van alle sessies nog maar 1 x compleet stabiel gehad, ofwel kom ik er te rap aan. Met de controller is het natuurlijk wel redelijk stabiel, maar die gebruik ik niet zo heel veel.

Ik doe dan ook wel langere sessies, maar ik moet toch nog altijd wel eens een millimetertje eraan tikken omdat het oploopt of afloopt. Dat gaat wel zo langszaam dat ik soms de tijd neem om ff een half uurtje te gaan joggen. Bij terug komst is deze dan 2° minder bv en geef ik weer een tikje.

Is dat tikje nodig? Geen idee, want kan zijn dat hij toch binnen een bepaalde range gaat schommelen. Mss kijk ik er teveel naar :geek:
 
Tja…. Kan het proces nog niet goed volgen. Had de temp net netjes op 118.7. Even snel de deur uit (20 min) belt m’n meissie… de pieper gaat… is de temp toch gezakt naar 112….

Ff top vent bijstellen en loopt weer goed op. Dat gaat prima maar had de hoop dat na 120 min de temp wat minder zou pieken….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Tja…. Kan het proces nog niet goed volgen. Had de temp net netjes op 118.7. Even snel de deur uit (20 min) belt m’n meissie… de pieper gaat… is de temp toch gezakt naar 112….

Ff top vent bijstellen en loopt weer goed op. Dat gaat prima maar had de hoop dat na 120 min de temp wat minder zou pieken….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Beter omlaag dan omhoog, dat wel. Maar heb gemerkt sinds ik een kolenmandje gebruik dat het iets stabieler is.

Maar zoals gezegd, mss als ik eraf blijf dat hij toch op gegeven moment blijft hangen. Ik loop toch continu in de buurt voor andere dingen te doen en dan is een tikje snel gegeven. Bij enorm lange sessies gebruik ik de controller (Billows)
 
Hier mijn ervaring maar dan met BGE en KJ I.
aanzetten, afregelen op de gewenste temp, en dan stijgt die nog heel klein beetje het eerste half uur / 45min.
ik heb de indruk dat het keramiek nog moet opwarmen en daardoor in het begin iets meer warmte moet produceren.
eens het keramiek echt op temperatuur is moet je dus een klein beetje extra nijpen, maar dat is echt heel weinig.

ik vermoed dus dat je gewoon teveel nijpt of op zetten.
een mini tikje er tegen is dikwijls al voldoende.
 
Ik heb net 2 weken mijn kamado maar vanaf dag 1 heb ik 1 methode vastgehouden en die blijft voor mij werken. Temp blijft stabiel.

1. Houtskool aanzetten en alle schuiven vol open
2. Diffusor plates in de kamado maar dan uit elkaar. Zo kan hij ook rustig opwarmen.
3. Ik laat hem opwarmen tot gewenste temp en dan voel ik aan het keramiek. Voelt hij nog niet warm aan, dan laat ik hem doorstoken. Voelt de dome lekker warm aan (gewoon een lekke warme buitenkant dus ik moet mijn handen niet kunnen verbranden) dan ga ik door naar de volgende stap.
4. Diffusor plates gaan tegen elkaar aan en ik zet de de cooking rack erin
5. onderste schuif op 1 vinger en boven dan afstellen op de temp die je wilt. (120 graden zit een beetje links van de eerste streep).
 
Hier mijn ervaring maar dan met BGE en KJ I.
aanzetten, afregelen op de gewenste temp, en dan stijgt die nog heel klein beetje het eerste half uur / 45min.
ik heb de indruk dat het keramiek nog moet opwarmen en daardoor in het begin iets meer warmte moet produceren.
eens het keramiek echt op temperatuur is moet je dus een klein beetje extra nijpen, maar dat is echt heel weinig.

ik vermoed dus dat je gewoon teveel nijpt of op zetten.
een mini tikje er tegen is dikwijls al voldoende.
Thxs... de uitleg van de keramiek had ik deze x "extra" meegenomen adhv de 101 van Smoking DAD BBQ. Dat de -handtest- een vereiste was en niet zo zeer moest fixeren op de temperatuur. Na 120 minuten is de Joe toch echt mooi warm uiteraard maar valt me gewoon op dat de temp toch nog schommelt... en soms in moet grijpen met dat kleine tikje inderdaad op de topvent... As we speak gaat de temperatuur weer 3 graden omhoog.. laat je dat gebeuren en compenseer je dit .. of laat je het gaan en dat het wel weel terug valt als een kooltje meer opbrandt...

Met andere woorden.. vanaf welke schommeling range doe je wat...


Kan ook zijn dat type houtskool bepalend is. Ik had nu Daamens restaurant kolen bij de Sligro. Ga eens kijken van JOE big blocks doen en Josper Quebracho waar ik hier goede berichten over las.

Thxs all voor response
 
Thxs... de uitleg van de keramiek had ik deze x "extra" meegenomen adhv de 101 van Smoking DAD BBQ. Dat de -handtest- een vereiste was en niet zo zeer moest fixeren op de temperatuur. Na 120 minuten is de Joe toch echt mooi warm uiteraard maar valt me gewoon op dat de temp toch nog schommelt... en soms in moet grijpen met dat kleine tikje inderdaad op de topvent... As we speak gaat de temperatuur weer 3 graden omhoog.. laat je dat gebeuren en compenseer je dit .. of laat je het gaan en dat het wel weel terug valt als een kooltje meer opbrandt...

Met andere woorden.. vanaf welke schommeling range doe je wat...


Kan ook zijn dat type houtskool bepalend is. Ik had nu Daamens restaurant kolen bij de Sligro. Ga eens kijken van JOE big blocks doen en Josper Quebracho waar ik hier goede berichten over las.

Thxs all voor response
Ik denk dat je niet te nauw moet kijken, 3C omhoog lig ik niet wakker van, ik ga pas regelen bij 10C hoger of lager dan setpoint. Sinds ik dat doe heb ik minder schommelingen heb ik gemerkt, ik was er eerst ook teveel op gefocust waardoor je bij iedere graad al gaat bijsturen en daardoor juist steeds overcompenseert.
 
Thxs... de uitleg van de keramiek had ik deze x "extra" meegenomen adhv de 101 van Smoking DAD BBQ. Dat de -handtest- een vereiste was en niet zo zeer moest fixeren op de temperatuur. Na 120 minuten is de Joe toch echt mooi warm uiteraard maar valt me gewoon op dat de temp toch nog schommelt... en soms in moet grijpen met dat kleine tikje inderdaad op de topvent... As we speak gaat de temperatuur weer 3 graden omhoog.. laat je dat gebeuren en compenseer je dit .. of laat je het gaan en dat het wel weel terug valt als een kooltje meer opbrandt...

Met andere woorden.. vanaf welke schommeling range doe je wat...


Kan ook zijn dat type houtskool bepalend is. Ik had nu Daamens restaurant kolen bij de Sligro. Ga eens kijken van JOE big blocks doen en Josper Quebracho waar ik hier goede berichten over las.

Thxs all voor response
Ik gebruik zelf de Kamado Joe Big Blocks. Heel tevreden over! Verder grijp ik niet in bij 3 graden. Dat is verwaarloosbaar in mijn ogen, het immers geen compettitie ofzo. Ik wil een lekker stuk vlees op mijn bord en met 3 graden schommelingen lukt dat ook wel hoor.
 
Ik denk dat je niet te nauw moet kijken, 3C omhoog lig ik niet wakker van, ik ga pas regelen bij 10C hoger of lager dan setpoint. Sinds ik dat doe heb ik minder schommelingen heb ik gemerkt, ik was er eerst ook teveel op gefocust waardoor je bij iedere graad al gaat bijsturen en daardoor juist steeds overcompenseert.
Ik doe exact hetzelfde. 5 graden hoger of lager hou ik me niet mee bezig, tenzij ik in de grafiek echt een heel duidelijk en niet afremmende lijn constateer. Dan ga ik even heen om iets te knijpen, of juist open te zetten.

En wat hierboven ook staat, als het keramiek nog niet opgewarmd is, maar je doeltemperatuur is al bereikt, zul je moeten bijstellen als het keramiek warmt is, want dat zal dan nauwelijks/geen warmte meer opnemen, en de lucht zal warmer worden.
 
Thxs!!
Ga het uitproberen! Op m’n handen zitten
Bedankt voor de tips


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan