Ik heb hem gelijk gekalibreerd. Die van mij stond niet goed afgesteld.Ik ben even benieuwd. Kalibreren jullie de thermometer bij de eerste keer ingebruikname of gaan jullie ervanuit dat deze goed gekalibreerd geleverd is.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik heb hem gelijk gekalibreerd. Die van mij stond niet goed afgesteld.Ik ben even benieuwd. Kalibreren jullie de thermometer bij de eerste keer ingebruikname of gaan jullie ervanuit dat deze goed gekalibreerd geleverd is.
Ik heb hem ook per direct gekalibreerd. Nu een jaar later heb ik er nog steeds profijt van.Ik ben even benieuwd. Kalibreren jullie de thermometer bij de eerste keer ingebruikname of gaan jullie ervanuit dat deze goed gekalibreerd geleverd is.
Ga ik nu ik dit lees ook doen.Ik heb hem gelijk gekalibreerd. Die van mij stond niet goed afgesteld.
Briketten zou ik überhaupt niet in een kamado mikken. Of het nou houtskoolbriketten of kokosbriketten zijn is mij om het even. In de kamado alleen houtskoolGraag voeg ik nog twee tips toe:
- topvent voorbereiden: eerste keer inderdaad niet, maar als je alleen maar “low & slow” kookt, zal de topvent op een gegeven moment helemaal vol komen te zitten met gecondenseert vet. Van dat vet dat ook wel op een afzuigkap neerslaat. Van dat spul dat nauwelijks met zeep van je handen af te krijgen is. En verschrikkelijk meurt als je het opwarmt. Dus: ofwel maak de topvent schoon (mijn lidl Kamadootje heeft een keramische top vent die je gewoon in de blue wonder kunt afwassen), ofwel stook je kamado af en toe goed heet en brand het eraf (>250°C).
- een belangrijke kwestie is dat je een goede soort kolen gebruikt. Wat mijn eerste openbaring was met het betere bbq-en is hoe veel verschil het maakt of je merkloze en boomsoort-loze houtskool gebruikt, of iets waar in ieder geval op staat wat het is: eiken, acacia, enz. Vanaf daar kun je naar de maan en terug. Een ding dat je sowieso moet vergeten, is merkloze houtskoolbriketten; dat is ongeveer lijm met zaagsel en smaakt daar ook naar. Goede kokosbriketten zijn je vriend als je geen specifieke houtsmaak wenst, of juist met toegevoegd rookhout aan de slag wil.
Beter omlaag dan omhoog, dat wel. Maar heb gemerkt sinds ik een kolenmandje gebruik dat het iets stabieler is.Tja…. Kan het proces nog niet goed volgen. Had de temp net netjes op 118.7. Even snel de deur uit (20 min) belt m’n meissie… de pieper gaat… is de temp toch gezakt naar 112….
Ff top vent bijstellen en loopt weer goed op. Dat gaat prima maar had de hoop dat na 120 min de temp wat minder zou pieken….
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Thxs... de uitleg van de keramiek had ik deze x "extra" meegenomen adhv de 101 van Smoking DAD BBQ. Dat de -handtest- een vereiste was en niet zo zeer moest fixeren op de temperatuur. Na 120 minuten is de Joe toch echt mooi warm uiteraard maar valt me gewoon op dat de temp toch nog schommelt... en soms in moet grijpen met dat kleine tikje inderdaad op de topvent... As we speak gaat de temperatuur weer 3 graden omhoog.. laat je dat gebeuren en compenseer je dit .. of laat je het gaan en dat het wel weel terug valt als een kooltje meer opbrandt...Hier mijn ervaring maar dan met BGE en KJ I.
aanzetten, afregelen op de gewenste temp, en dan stijgt die nog heel klein beetje het eerste half uur / 45min.
ik heb de indruk dat het keramiek nog moet opwarmen en daardoor in het begin iets meer warmte moet produceren.
eens het keramiek echt op temperatuur is moet je dus een klein beetje extra nijpen, maar dat is echt heel weinig.
ik vermoed dus dat je gewoon teveel nijpt of op zetten.
een mini tikje er tegen is dikwijls al voldoende.
Ik denk dat je niet te nauw moet kijken, 3C omhoog lig ik niet wakker van, ik ga pas regelen bij 10C hoger of lager dan setpoint. Sinds ik dat doe heb ik minder schommelingen heb ik gemerkt, ik was er eerst ook teveel op gefocust waardoor je bij iedere graad al gaat bijsturen en daardoor juist steeds overcompenseert.Thxs... de uitleg van de keramiek had ik deze x "extra" meegenomen adhv de 101 van Smoking DAD BBQ. Dat de -handtest- een vereiste was en niet zo zeer moest fixeren op de temperatuur. Na 120 minuten is de Joe toch echt mooi warm uiteraard maar valt me gewoon op dat de temp toch nog schommelt... en soms in moet grijpen met dat kleine tikje inderdaad op de topvent... As we speak gaat de temperatuur weer 3 graden omhoog.. laat je dat gebeuren en compenseer je dit .. of laat je het gaan en dat het wel weel terug valt als een kooltje meer opbrandt...
Met andere woorden.. vanaf welke schommeling range doe je wat...
Kan ook zijn dat type houtskool bepalend is. Ik had nu Daamens restaurant kolen bij de Sligro. Ga eens kijken van JOE big blocks doen en Josper Quebracho waar ik hier goede berichten over las.
Thxs all voor response
Ik gebruik zelf de Kamado Joe Big Blocks. Heel tevreden over! Verder grijp ik niet in bij 3 graden. Dat is verwaarloosbaar in mijn ogen, het immers geen compettitie ofzo. Ik wil een lekker stuk vlees op mijn bord en met 3 graden schommelingen lukt dat ook wel hoor.Thxs... de uitleg van de keramiek had ik deze x "extra" meegenomen adhv de 101 van Smoking DAD BBQ. Dat de -handtest- een vereiste was en niet zo zeer moest fixeren op de temperatuur. Na 120 minuten is de Joe toch echt mooi warm uiteraard maar valt me gewoon op dat de temp toch nog schommelt... en soms in moet grijpen met dat kleine tikje inderdaad op de topvent... As we speak gaat de temperatuur weer 3 graden omhoog.. laat je dat gebeuren en compenseer je dit .. of laat je het gaan en dat het wel weel terug valt als een kooltje meer opbrandt...
Met andere woorden.. vanaf welke schommeling range doe je wat...
Kan ook zijn dat type houtskool bepalend is. Ik had nu Daamens restaurant kolen bij de Sligro. Ga eens kijken van JOE big blocks doen en Josper Quebracho waar ik hier goede berichten over las.
Thxs all voor response
Ik doe exact hetzelfde. 5 graden hoger of lager hou ik me niet mee bezig, tenzij ik in de grafiek echt een heel duidelijk en niet afremmende lijn constateer. Dan ga ik even heen om iets te knijpen, of juist open te zetten.Ik denk dat je niet te nauw moet kijken, 3C omhoog lig ik niet wakker van, ik ga pas regelen bij 10C hoger of lager dan setpoint. Sinds ik dat doe heb ik minder schommelingen heb ik gemerkt, ik was er eerst ook teveel op gefocust waardoor je bij iedere graad al gaat bijsturen en daardoor juist steeds overcompenseert.
Ik moest gelijk hier aan denken.Leuk als het een beetje gaat zoals je hoopt.
Ik merk hier ook dat ik - zeker als beginneling - wat moeite heb met het aansteken van de mini kamado met Black Ranche Marabu houtskool. Met slechts één wokkel lukt niet niet goed, ik gebruik er twee of drie, zelfs wanneer ik een lage temperatuur wil krijgen. Wat ik ook als tip heb gelezen en doe is enkele stukjes supermarkt houtskool dicht bij de wokkels stoppen. Deze zijn inderdaad veel zachter, worden sneller warm en steken op hun beurt weer de keiharde Marabu aan