Beef en Steak

Joko's satay (ajam)

Ik zet de sategrill op de Large zodat ie na gebruik direct kan doven. En aan gezien ie geen handvatten a la WGA heeft, zet ik hem er van te voren al op. Het is deze: sate grill. Ik heb ook die van Waroeng gehad, daar kon ik ook prima mee uit de voeten. Deze die ik nu heb is drie keer zo duur, maar de kwaliteit van het materiaal is ook een stuk beter.
Ik zelf heb de al een tijdje de kleine versie van Waroeng en zit deze ook op mijn Kamado als ik satéjes ga maken. al moet ik wel zeggen door het vele gebruik daarvan dat dus best hard slijt.

Ik weet dan al wat ik me voor kerstmis ga vragen 🤗 een mooie nieuwe saté grill die jij voorstelde Joko. Ik heb wel een vraagje daarover. Klopt het dat ik het goed zie dat het rooster wat hoger op de saté grill ligt ? Bij die van Waroeng valt die namelijk in de saté grill.

Gaat op de to-Q lijst! Al ben ik eigenwijs en maak de stokjes groter 😉 maakt ze vas niet minder lekker! (Nee niet dikker, vooral langer)
Hahaha, prima toch. Die eet ik ook hoor als ik ze krijg.

@jokop vraagje. kun je ook gewone kokosmelk gebruiken ipv de gecondenseerde kokosmelk? En welk merk gebruik jij?
Als ik voor het eerst een recept maak wil ik het sowieso de eerste keer volledig volgens origineel recept maken, vandaar.
Ai, ik zie een foutje. Ik heb het bericht gekopieerd uit een whatsapp die ik gedeeld heb, waarschijnlijk is ie daar ge-autocorrect. Het moet geconcentreerde kokosmelk zijn, gewoon een blok santen. Ik zal het aanpassen.

@jokop Thanks voor het delen maar heb je ook nog een recept voor de satesaus?
Ik heb een vrij simpele pindasaus:
  • 1 sjalotje
  • 1 teentje knoflook
  • 1 stengel sereh
  • 1 el zonnebloemolie
  • 150 ml melk
  • 2 el ketjap
  • 2 el sambal oelek
  • 3 el pindakaas
  • 2 el donker bruine basterdsuiker
  • 3 blaadjes djeruk purut (heel fijn snipperen)
Pel en snipper de sjalot.Pel en hak de knoflook. Kneus de sereh. Verhit olie in een pan en fruit de sjalot, sereh en knoflook circa 2 minuten. Voeg de melk, ketjap, sambal, djeruk purut en pindakaas toe en roer met een garde tot een gladde saus.Voeg de bruine suiker toe en breng de pindasaus aan de kook. Blijf roeren tot de suiker opgelost is en haal de pan van het vuur.

Hahaha, prima toch. Die eet ik ook hoor als ik ze krijg.

Ai, ik zie een foutje. Ik heb het bericht gekopieerd uit een whatsapp die ik gedeeld heb, waarschijnlijk is ie daar ge-autocorrect. Het moet geconcentreerde kokosmelk zijn, gewoon een blok santen. Ik zal het aanpassen.
Mag dat ook kokoscrème, creamed coconut uit blik zijn, die is volgens kenners lekkerder dan een blok Santen aanlengen

Mag dat ook kokoscrème, creamed coconut uit blik zijn, die is volgens kenners lekkerder dan een blok Santen aanlengen
Dat kan zeker wel. Ik heb gebruik santen omdat ik gewoon altijd van die zakjes santen in huis heb, gaan nooit over datum ook.

Dat kan zeker wel. Ik heb gebruik santen omdat ik gewoon altijd van die zakjes santen in huis heb, gaan nooit over datum ook.
Dan ga ik 1 op 1, thanx.
Voorkeur voor merk?

Potverdikkie, het water loopt me in de mond en ik wordt hebberig van je saté grill.
Komt met stip binnen op de to-do-lijst, bedankt voor het delen.

Ewald zijn satesaus en deze saté. Die ga ik allebei nog een keer proberen binnenkort. Eerst maar eens een bezoekje aan de toko.

Dan ga ik 1 op 1, thanx.
Voorkeur voor merk?
Nee, geen voorkeur. Zo uit mn hoofd heb ik die van Go- Tan, waar 3 zakjes in zitten.
Ik weet dan al wat ik me voor kerstmis ga vragen 🤗 een mooie nieuwe saté grill die jij voorstelde Joko. Ik heb wel een vraagje daarover. Klopt het dat ik het goed zie dat het rooster wat hoger op de saté grill ligt ? Bij die van Waroeng valt die namelijk in de saté grill.
Kijk aan, dat zijn mooie cadeaus. Het rooster ligt bovenop de behuizing, daarmee ligt ie dus iets hoger (zo hoog als de dikte van het rooster):
IMG_9156.jpeg

Heel erg bedankt voor dit recept :love: dit moet gewoon goed en lekker zijn, mijn wederhelft is al naar de toko geweest ;) en aankomend weekend staat dit op het menu 🥳

Nee, geen voorkeur. Zo uit mn hoofd heb ik die van Go- Tan, waar 3 zakjes in zitten.

Kijk aan, dat zijn mooie cadeaus. Het rooster ligt bovenop de behuizing, daarmee ligt ie dus iets hoger (zo hoog als de dikte van het rooster):
Bekijk bijlage 71396
Duidelijk! Bij de Satégrill van Waroeng liggen ze er wat dieper in de Satégrill.

Heel erg bedankt voor dit recept :love: dit moet gewoon goed en lekker zijn, mijn wederhelft is al naar de toko geweest ;) en aankomend weekend staat dit op het menu 🥳
Leuk, hahaha. Laat het jullie smaken en hoor graag de bevindingen.

Duidelijk! Bij de Satégrill van Waroeng liggen ze er wat dieper in de Satégrill.
Omdat ik relatief kleine sateetjes maak, vond ik dat die grill van Waroeng onhandig. Die heeft namelijk maar twee spijlen en regelmatig viel er dan een sateetje tussendoor het houtskool op. Of wanneer ik een sateetje er wat verder erop legde, het stokje boven het houtskool kwam te liggen en verbrandde.

Kick-off
20241101_181307.jpg
20241101_182214.jpg

Ziet er goed uit, Ewald. Met een beetje fantasie ruik ik het hier op de bank :love:

Of wanneer ik een sateetje er wat verder erop legde, het stokje boven het houtskool kwam te liggen en verbrandde.
Dat kleine euvel ondervind dus ook met de saté Bbq van Waroeng

Ik ben benieuwd Joko naar je saté. Ook ik zeg de gek heeft de Saté in de marinade staan. Ik heb hem alleen niet vacuüm getrokken.

IMG_0465.jpeg

Ik heb daarnaast nog Tante Miho saté gemaakt
IMG_0463.jpeg

en nog lekkere Saté Babi Bali Dilo:
IMG_0464.jpeg
En natuurlijk een lekkere verse lading pindasaus ( 3 liter 😅 ) van Ewald.

IMG_0467.jpeg

Wat een heerlijke satés @Sticky Fingers
Die Bali Babi Dilo ken ik niet, maar ziet er zonder stokje al heerlijk uit.

Wat een heerlijke satés @Sticky Fingers
Die Bali Babi Dilo ken ik niet, maar ziet er zonder stokje al heerlijk uit.
Dankje Joko! Het jeukte gisteravond al om die Saté Bbq aan te slingeren 😅

Dat recept van de Saté Babi Dido ( had het gisteren foutief getype ) komt uit het kookboek Indostok Blz 77

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan