Beef en Steak

Joko's satay (ajam)

jokop

Pitmaster
IMG_9117.jpeg

Saté/satay/proteîne-stokjes. Favoriet hier, maak zo'n 20 kilo per jaar voor eigen gebruik. Veel eiwitten en redelijk laag in vetten en cals. En ik kan het zelf echt op ieder moment van de dag (koud) eten. Ik neem het mee naar m'n werk als tussendoortje of lunch, eet het thuis als avondeten, vul er mn eiwitten na het trainen mee aan of snaai het als late night snack. Het is tevens mijn signature op feestjes van mijzelf of goede vrienden.

Het nadeel van saté is toch wel het rijgen, maar goed. Saté zonder stokje is natuurlijk geen saté.... En dan kom ik gelijk bij een aantal voorwaardes uit waar mijn saté aan moet voldoen:
- saté moet op een stokje
- saté is met kippendij
- 1 sateetje moet tussen de 15-20 gr. wegen
- het puntje van het stokje mag niet zichtbaar zijn, want:
a: het lijkt natuurlijk voor geen meter
b: het verbrandt bij het grillen
c: het maakt gaten in de zak bij het vacumeren
d: het lijkt natuurlijk voor geen meter
- saté grill je op houtskool

En dan hier het recept voor ca. 1 kg. kippendij:
Ingrediënten:
1 grote gesnipperde ui
4 gesnipperde tenen knoflook
1,5 el ketoembar
1 el djinten
5 tl sambal (kan ook meer of minder)
3 tl gula djawa
1,5 tl koenjit
1 tl laos
1 tl tamarinde
5 el ketjap manis (die stroperige van ABC)
150 ml kokosmelk (ik gebruik een blok santen, zie bereiding)
1/3 pakje trassi (25 gr.) dus ca 8 à 8,5 gr.

Bereiding marinade:
Dijtjes in repen snijden. Ketoembar, djinten, gula djawa, koenjit en laos bij elkaar in een grote kom doen en dit even door elkaar mixen. Dan de rest van de ingrediënten erbij en door elkaar mixen. Voor de kokosmelk gebruik ik zelf een blokje santen van 50 gram. Op 50 gram santen 150 ml. water toevoegen. Je hebt nu een oplossing van totaal 200 ml. en daarvan doe je ca. 150 ml bij de marinade en ook dit weer goed door elkaar husselen. Alles samen in een grote vacuumeerzak doen en dit 85% vacuum trekken en dit een nachtje in de koelkast zetten. Heb je geen vacuumeermachine, dan gewoon de kom afgedekt in de koelkast zetten. Heb je ook geen kom, dan moet je een kom kopen...

Rijgen:
Maximaal 20 gram vlees op een stokje, mensen. Het is geen saté van de afhaalchinees he! Ik doe ook niet aan stokjes een uur laten weken ofzo, dat is niet nodig als je een saté-grill gebruikt.

Grillen:
Bij voorkeur op een saté-grill. Biertje erbij en houtskool op temperatuur laten komen. Kinderen en vrouw/partner op afstand houden (bij voorkeur in huis) en dan genieten (nee, ik houd wel heel van mn vrouw en dochter). Blijf erbij, want het gaat snel. voortduren om en om keren van de stokjes. Bij mij passen er 17 naast elkaar op de grill. En dat komt mooi uit, want je hebt geen saté gegrild als je niet eentje van tevoren voor je zelf er tussenuit hebt gesneaked! En dan houd je er dus 16 over die we dan evenredig verdelen in 7 voor de vrouw en 9 voor mijzelf.

IMG_9127.jpeg
IMG_9126.jpeg

IMG_9122.jpeg
IMG_9124.jpeg

IMG_9116.jpeg
IMG_9121.jpeg

IMG_9119.jpeg
IMG_9117.jpeg

(foto's zijn random en niet ter ondersteuning van de tekst)
Eet smakelijk!

Laatst bewerkt:
Wat een geweldig smakelijk begin van de nieuwe werkweek.
Zal,dit recept toevoegen bij mijn versies.

Love it! Welke sategrill past er nou op de BGE? 😁

Dankjewel voor het delen van je recept en kennis Joko 🙏🏻 mooi om te zien dat je zo een saté passie hebt 👌🏻

Ik ( wij ) zijn thuis gek op satéjes! Alleen zoals je zelf al aangeeft dat rijgen, tegenwoordig is dat een familie happening hier thuis 🤣

Aangezien ik aanstaande zaterdag het eten verzorg bij het bierbrouwer wat ik ga doen met de mannen, weet ik al wat er op het menu komt te staan.

Saté Jojo’s satay ( ajam )
Saté Babi Bali
Saté Danbras
Saté Tante miho

Dan de heerlijke pindasaus van Ewald
En een heerlijke berg Yangzhou fried rice van Sander72 ( ik heb nu al zin erin 🤣)

Love it! Welke sategrill past er nou op de BGE? 😁
Ik zet de sategrill op de Large zodat ie na gebruik direct kan doven. En aan gezien ie geen handvatten a la WGA heeft, zet ik hem er van te voren al op. Het is deze: sate grill. Ik heb ook die van Waroeng gehad, daar kon ik ook prima mee uit de voeten. Deze die ik nu heb is drie keer zo duur, maar de kwaliteit van het materiaal is ook een stuk beter.

Dankjewel voor het delen van je recept en kennis Joko 🙏🏻 mooi om te zien dat je zo een saté passie hebt 👌🏻

Ik ( wij ) zijn thuis gek op satéjes! Alleen zoals je zelf al aangeeft dat rijgen, tegenwoordig is dat een familie happening hier thuis 🤣

Aangezien ik aanstaande zaterdag het eten verzorg bij het bierbrouwer wat ik ga doen met de mannen, weet ik al wat er op het menu komt te staan.

Saté Jojo’s satay ( ajam )
Saté Babi Bali
Saté Danbras
Saté Tante miho

Dan de heerlijke pindasaus van Ewald
En een heerlijke berg Yangzhou fried rice van Sander72 ( ik heb nu al zin erin 🤣)
Graag gedaan, Roy!
Hahaha, ja dat rijgen is wel een dingetje he. Ik doe het dit jaar bij het kijken naar F1. Eerder deed ik het wel bij Netflix, maar ik kan blijkbaar niet een serie volgen én een fatsoenlijk sateetje rijgen. Iets met mannen en twee dingen tegelijk kunnen.....

Klinkt als een prima zaterdag man. Ben benieuwd naar de foto's en de bevindingen van mn saté.
Succes met rijgen :D

Deze ga ik zeker eens maken Joko 😋.
Mooi verslag ook 👍🏻.

TRASSIE?? lees ik TRASSIE.
Heb ik al verteld dat wij trassie Junkies zijn?

Deze gaat zeker binnenkort gemaakt worden!!
Lekker bedankt, voor het delen, mooi recept

Oh en voor de mensen die niet bekend zijn met Trassie.
De potjes Trassie trafasie van het Surinaamse merk Faja Lobi is GEEN ECHTE TRASSIE

Deze van Flower Brand bijvoorbeeld WEL:
1730109870972.png

En vergeet niet luitjes: Geen Trassie geen Umami!

@jokop aangepast aan de forumreceptenregels.

Laatst bewerkt:
Nog even een vraagje, jij snijdt de dijen in repen en rijgt de repen op de stokjes of snijd je er eerst nog blokjes van?

Welke raad jij aan Ewald.
Ik heb die van Flower Brand meestal, zie aanpassing in 3 berichten hierboven.
De blokjes, niet de potjes poeder

Die van Faja Lobi zit namelijk geen gefermenteerde garnalen in, zou dus eigenlijk geen Trassie mogen heten.

Laatst bewerkt:
Tja, dat rijgen is inderdaad een dingetje. 🤣 Ik moet mijn luiheid maar weer overwinnen. Daar helpen jouw verslag en die mooie foto’s wel bij!
Bedankt.

Even een vraag over recept. Hoeveel is 1/3 pakje trassi? Hoeveel millimeter in mm3 is dat?

En pak je de vaste Gula Djawa of de siroop?

Laatst bewerkt:
Nog even een vraagje, jij snijdt de dijen in repen en rijgt de repen op de stokjes of snijd je er eerst nog blokjes van?
Klopt. Ik probeer ze in repen te snijden van denk 7 à 8 cm. Dat is dan 1 sateetje bij mij, wel zo makkelijk.
En je houdt dan bij het snijden natuurlijk kleinere stukjes over. Die doe ik samen op een stokje of bij een wat kleinere ‘lange reep’ op.

Even een vraag over recept. Hoeveel is 1/3 pakje trassi? Hoeveel millimeter in mm3 is dat?

Goede vraag! Ik heb het in mijn recept over het pakje trassie van Flower Brand die Ewald postte. Beetje op gevoel, zal zo’n 10 gram zijn.

Ik gebruik vaste Gula Djawa. Dat rasp ik. Je kunt trouwens ook gewoon een zak palmsuiker kopen, ook wel eens gedaan. Die siroop gebruik ikzelf eigenlijk nooit.

1730133466799.png

Totaal andere geur die vrijkomt bij verwerking......

Gaat op de to-Q lijst! Al ben ik eigenwijs en maak de stokjes groter 😉 maakt ze vas niet minder lekker! (Nee niet dikker, vooral langer)

@jokop vraagje. kun je ook gewone kokosmelk gebruiken ipv de gecondenseerde kokosmelk? En welk merk gebruik jij?
Als ik voor het eerst een recept maak wil ik het sowieso de eerste keer volledig volgens origineel recept maken, vandaar.

Laatst bewerkt:
@jokop Thanks voor het delen maar heb je ook nog een recept voor de satesaus?

Graag gedaan, Roy!
Hahaha, ja dat rijgen is wel een dingetje he. Ik doe het dit jaar bij het kijken naar F1. Eerder deed ik het wel bij Netflix, maar ik kan blijkbaar niet een serie volgen én een fatsoenlijk sateetje rijgen. Iets met mannen en twee dingen tegelijk kunnen.....

Klinkt als een prima zaterdag man. Ben benieuwd naar de foto's en de bevindingen van mn saté.
Succes met rijgen :D
Om de een of andere reden wordt ik daar wel zen van al die satéjes rijgen 🤣 het is nogal een berg die ik moet rijgen😅 mijn plan is dag ook om alle 4 de saté soorten vrijdag in de marinade te zetten en deze zaterdag morgen te gaan rijgen. Dan alles vervolgens mooi op een schaal leggen met huishoudfolie erover zodat ik zaterdag alleen maar de saté grill hoef aan te slingeren en gas kan geven 😁

Ik zal aanstaande zaterdag wat lekkere foto’s schieten en laten weten hoe het ons is bevallen. maar met al die lekkerbekken wat ik om me heen heb komt dat vast goed 😀

Terug
Bovenaan Onderaan