Saté/satay/proteîne-stokjes. Favoriet hier, maak zo'n 20 kilo per jaar voor eigen gebruik. Veel eiwitten en redelijk laag in vetten en cals. En ik kan het zelf echt op ieder moment van de dag (koud) eten. Ik neem het mee naar m'n werk als tussendoortje of lunch, eet het thuis als avondeten, vul er mn eiwitten na het trainen mee aan of snaai het als late night snack. Het is tevens mijn signature op feestjes van mijzelf of goede vrienden.
Het nadeel van saté is toch wel het rijgen, maar goed. Saté zonder stokje is natuurlijk geen saté.... En dan kom ik gelijk bij een aantal voorwaardes uit waar mijn saté aan moet voldoen:
- saté moet op een stokje
- saté is met kippendij
- 1 sateetje moet tussen de 15-20 gr. wegen
- het puntje van het stokje mag niet zichtbaar zijn, want:
a: het lijkt natuurlijk voor geen meter
b: het verbrandt bij het grillen
c: het maakt gaten in de zak bij het vacumeren
d: het lijkt natuurlijk voor geen meter
- saté grill je op houtskool
En dan hier het recept voor ca. 1 kg. kippendij:
Ingrediënten:
1 grote gesnipperde ui
4 gesnipperde tenen knoflook
1,5 el ketoembar
1 el djinten
5 tl sambal (kan ook meer of minder)
3 tl gula djawa
1,5 tl koenjit
1 tl laos
1 tl tamarinde
5 el ketjap manis (die stroperige van ABC)
150 ml kokosmelk (ik gebruik een blok santen, zie bereiding)
1/3 pakje trassi (25 gr.) dus ca 8 à 8,5 gr.
Bereiding marinade:
Dijtjes in repen snijden. Ketoembar, djinten, gula djawa, koenjit en laos bij elkaar in een grote kom doen en dit even door elkaar mixen. Dan de rest van de ingrediënten erbij en door elkaar mixen. Voor de kokosmelk gebruik ik zelf een blokje santen van 50 gram. Op 50 gram santen 150 ml. water toevoegen. Je hebt nu een oplossing van totaal 200 ml. en daarvan doe je ca. 150 ml bij de marinade en ook dit weer goed door elkaar husselen. Alles samen in een grote vacuumeerzak doen en dit 85% vacuum trekken en dit een nachtje in de koelkast zetten. Heb je geen vacuumeermachine, dan gewoon de kom afgedekt in de koelkast zetten. Heb je ook geen kom, dan moet je een kom kopen...
Rijgen:
Maximaal 20 gram vlees op een stokje, mensen. Het is geen saté van de afhaalchinees he! Ik doe ook niet aan stokjes een uur laten weken ofzo, dat is niet nodig als je een saté-grill gebruikt.
Grillen:
Bij voorkeur op een saté-grill. Biertje erbij en houtskool op temperatuur laten komen. Kinderen en vrouw/partner op afstand houden (bij voorkeur in huis) en dan genieten (nee, ik houd wel heel van mn vrouw en dochter). Blijf erbij, want het gaat snel. voortduren om en om keren van de stokjes. Bij mij passen er 17 naast elkaar op de grill. En dat komt mooi uit, want je hebt geen saté gegrild als je niet eentje van tevoren voor je zelf er tussenuit hebt gesneaked! En dan houd je er dus 16 over die we dan evenredig verdelen in 7 voor de vrouw en 9 voor mijzelf.
(foto's zijn random en niet ter ondersteuning van de tekst)
Eet smakelijk!
Laatst bewerkt: