BasBQ
Beef en Steak

Inwijding met een kippetje

 

RickT

Tondelzoeker
Berichten
15
Nou het is zover, de kamado wordt ontmaagd.

Ik heb een hoop bierkippen gemaakt in ovens maar nog nooit op de bbq. Het leek me een mooie om het nieuwe apparaat mee in te wijden.

En daar gaan we!
IMG_20200703_111152687.jpg

IMG_20200703_115324192_HDR.jpg


Ik heb ook wat kersenhout chips toegevoegd, ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

IMG_20200703_120108037.jpg
 
't is een hele eer voor zo'n poule om die mooke Q te mogen ontmaagden.
Laat hem maar lekker smaken
 
Mooi man! Dat kan bijna niet mislukken met die setup

Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
IMG_20200703_125727792.jpg

IMG_20200703_130707770.jpg


Hij was echt geweldig. Vele malen beter dan uit de oven.
De volgende keer tegen het einde de temperatuur wat op laten lopen voor het crispy velletje.

Ik heb een grimbergen dubbel gebruikt. In tegenstelling tot wat er in verschillende filmpjes wordt beweerd maakt het wel degelijk uit welk soort bier je gebruikt. Je zal inderdaad geen verschil proeven tussen grolsch of amstel, maar wel tussen pils, dubbel, stout of quad. Pils en stout geven een veel bitterdere en drogere kip dan een wat zoeter bier.
 
En overal dat ik iets van Kamado Joe zie, zie ik altijd de Classic 2 of 3, maar zelden de 1. Begin me stilaan af te vragen of ik toch niet beter de 2 besteld had :confused::D

Kippetje ziet er toch wel heerlijk uit.
 
Bekijk bijlage 4435
Bekijk bijlage 4436

Hij was echt geweldig. Vele malen beter dan uit de oven.
De volgende keer tegen het einde de temperatuur wat op laten lopen voor het crispy velletje.

Ik heb een grimbergen dubbel gebruikt. In tegenstelling tot wat er in verschillende filmpjes wordt beweerd maakt het wel degelijk uit welk soort bier je gebruikt. Je zal inderdaad geen verschil proeven tussen grolsch of amstel, maar wel tussen pils, dubbel, stout of quad. Pils en stout geven een veel bitterdere en drogere kip dan een wat zoeter bier.
Guga heeft een side by side test gedaan met bier, wijn en cola.
Je kon idd niet de losse smaken proeven maar er waren subtiele verschillen.
Zou wel eens een blinde test willen doen hiervoor.

Heel mooi kippetje

Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Die staat er mooi op, welkom bij de Tokkies.
 
Bekijk bijlage 4435
Bekijk bijlage 4436

Hij was echt geweldig. Vele malen beter dan uit de oven.
De volgende keer tegen het einde de temperatuur wat op laten lopen voor het crispy velletje.ij

Ik heb een grimbergen dubbel gebruikt. In tegenstelling tot wat er in verschillende filmpjes wordt beweerd maakt het wel degelijk uit welk sort bier je gebruikt. Je zal inderdaad geen verschil proeven tussen grolsch of amstel, maar wel tussen pils, dubbel, stout of quad. Pils en stout geven een veel bitterdere en drogere kip dan een wat zoeter bier.
[/QUOTk
Als jij het zegt.:unsure:
 
Guga heeft een side by side test gedaan met bier, wijn en cola.
Je kon idd niet de losse smaken proeven maar er waren subtiele verschillen.
Zou wel eens een blinde test willen doen hiervoor.

Heel mooi kippetje

Sent from my GM1913 using Tapatalk
Als mijn kamado binnen is (nog minder dan 7 nachtjes slapen ... kan niet wachten :)) had ik al bedacht om BCC te maken met 3 fonteinen oude geuze. Mijn gedachte was dat de zuren uit het bier voor iets fris zouden zorgen in de kip en dat er misschien nog iets van de fruitigheid achter blijft.. Natuurlijk neem ik gelijk een paar extra flesjes extra mee om zelf van te genieten :D.
Had wel bv gelezen dat je IPA beter kan opdrinken dan in je BCC te gebruiken omdat de hop componenten terug komen als bitter in de kip. Eigenlijk zou ik het niet anders verwachten om eerlijk te zijn.
 
Als mijn kamado binnen is (nog minder dan 7 nachtjes slapen ... kan niet wachten :)) had ik al bedacht om BCC te maken met 3 fonteinen oude geuze. Mijn gedachte was dat de zuren uit het bier voor iets fris zouden zorgen in de kip en dat er misschien nog iets van de fruitigheid achter blijft.. Natuurlijk neem ik gelijk een paar extra flesjes extra mee om zelf van te genieten :D.
Had wel bv gelezen dat je IPA beter kan opdrinken dan in je BCC te gebruiken omdat de hop componenten terug komen als bitter in de kip. Eigenlijk zou ik het niet anders verwachten om eerlijk te zijn.
Oeh ja een goede gueuze is inderdaad ook een goed idee. Ik hou zelf erg van een duchesse de bourgogne, die heeft ook dat zure diep fruitige.
 
Bekijk bijlage 4435
Bekijk bijlage 4436

Hij was echt geweldig. Vele malen beter dan uit de oven.
De volgende keer tegen het einde de temperatuur wat op laten lopen voor het crispy velletje.

Ik heb een grimbergen dubbel gebruikt. In tegenstelling tot wat er in verschillende filmpjes wordt beweerd maakt het wel degelijk uit welk soort bier je gebruikt. Je zal inderdaad geen verschil proeven tussen grolsch of amstel, maar wel tussen pils, dubbel, stout of quad. Pils en stout geven een veel bitterdere en drogere kip dan een wat zoeter bier.
Ziet er heerlijk uit!!
 
Proficiat met je tokkie :)
 
zo. kippetje mag trots zijn dat ie als eerste op die mooi kamado mag. mooi spul hoor
en lekker kippetje natuurlijk.
gefeliciteerd met je tokkie
 
Mooi eerste kippetje op de Q 👍🏼. Gefeliciteerd met je tokkie 🐓.
 
Kijk das een mooie runnen de Q vies te maken. En natuurlijk is kip van de BBQ lekkerder duh
Gefeliciteerd met je tokkie


Als je speciaalbier gaat gebruiken voor een BBC is dat eigenlijk zwaar drankmisbruik. Maar wil je het perse doen en echt proeven. Maak van je bier een pekel en injecteer de kip er mee. Fles/blik bier 33cl en 1 el zout. Goed mengen en injecteren. Kip dan gewoon op het lege blikje zetten. En gaan.
Dan proef je een echte bierkip.
 
Gratz met tokkie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan