BasBQ
Beef en Steak

Houtskool

Goedemiddag, ik ben nieuw in kamado land
ik heb al veel gelezen, veel meningen, veel merken houtskool.

Op mijn weber was ik meer barbaars bezig.. veul en veul en gebruikte ik Namibi Braai XL houtskool. (10kg zakken)
Opzich prima voor waar ik het voor gebruikte maar ik denk dat voor in mijn grizzly grill large elite ik aan iets anders moet.. heb al berichten voorbij zien komen waarbij er stroo en plastic in de zak verpakt zat.. ik vind het lastig kiezen..
Dammers.. Pittmasters.. Black Ranch.. Echt..

Ik wil persoonlijk een zo neutraal mogelijke XL houtskool.
Is bijv. deze van de welkoop een prima aankoop?
JA, de marabu van Welkoop is prima. Zeker om te starten.
Helaas al maanden niet verkrijgbaar.
 
@Veluwse Bob ja ik heb ook een stukje plastic gevonden in eenmaal Best Charcoal maar op zich is het wel goede houtskool Acacia bv. Dit is ook mooi spul:
 
JA, de marabu van Welkoop is prima. Zeker om te starten.
Helaas al maanden niet verkrijgbaar.
Low en slow zeker prima.
H&F wil hij nog al knetteren en spetteren.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
JA, de marabu van Welkoop is prima. Zeker om te starten.
Helaas al maanden niet verkrijgbaar.
erg vervelend :(
Ik kan relatief makkelijk effe langs naar Lunteren ( vuur en rook )

Dammers Marabu Restaurant Houtskool 15 kg​



15kg 30 euro 10kg 21 euro welkoop.. iets betere deal zelfs maar geen idee van de kwaliteit ^^

Screenshot_20220726-221606_Gallery.jpg
 
Vandaag even Vuur&Rook bezocht zakje tondel en zakkie 15kg houtskool gehaald.
Kwam er toch min of meer langs moest van de vrouw geboortekaartjes langsbrengen.. meteen een leuk uitje van gemaakt voor mezelf.
Ben benieuwd wat ik van dit zakje houtskool vind :) iemand goede/minder goede ervaring hiermee?

20220727_170942.jpg
 
Al een tijdje is bij de Jumbo de Namibi Braai XL in de aanbieding. 4 kilo voor 6 EU. 1.50 de kilo, bijna "te" goedkoop tegenwoordig. Zakje geprobeerd.
Gaat iets langzamer aan dan acacia (ben Dammers gewend). Na 5 sessies te hebben gedaan zit er nog voor denk ik 1 sessie in de ketel (weber 57), erg tevreden. Makkelijk stabiel te krijgen, ook met low&slow.
Neutraal van smaak/geur en mooie mix van grof en fijn spul. Momenteel voor mij beste prijs/kwaliteit verhouding.
 
Al een tijdje is bij de Jumbo de Namibi Braai XL in de aanbieding. 4 kilo voor 6 EU. 1.50 de kilo, bijna "te" goedkoop tegenwoordig. Zakje geprobeerd.
Gaat iets langzamer aan dan acacia (ben Dammers gewend). Na 5 sessies te hebben gedaan zit er nog voor denk ik 1 sessie in de ketel (weber 57), erg tevreden. Makkelijk stabiel te krijgen, ook met low&slow.
Neutraal van smaak/geur en mooie mix van grof en fijn spul. Momenteel voor mij beste prijs/kwaliteit verhouding.
Onlangs ook mijn tweede zakje opgehaald, eigenlijk prima spul. Verrassend.
 
Heb eens een 10kg zakje Marabu van (eigen merk) V&R geprobeerd…
Ik ben niet overtuigd dat het beter is dan m’n vertrouwde zak Dammers. Behalve dat het lastiger aansteekt, geen echt positieve punten gevonden. Jammer.
 
Al een tijdje is bij de Jumbo de Namibi Braai XL in de aanbieding. 4 kilo voor 6 EU. 1.50 de kilo, bijna "te" goedkoop tegenwoordig. Zakje geprobeerd.
Gaat iets langzamer aan dan acacia (ben Dammers gewend). Na 5 sessies te hebben gedaan zit er nog voor denk ik 1 sessie in de ketel (weber 57), erg tevreden. Makkelijk stabiel te krijgen, ook met low&slow.
Neutraal van smaak/geur en mooie mix van grof en fijn spul. Momenteel voor mij beste prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb ook even een zakje in de bestelling gedaan. Ben benieuwd. Mooi handzaam formaat ook, 4 kg.
 
Ik heb ook even een zakje in de bestelling gedaan. Ben benieuwd. Mooi handzaam formaat ook, 4 kg.
Ik heb al een zakje klaar staan voor op vakantie :)
 
Ik heb al een zakje klaar staan voor op vakantie :)
Hoop niet dat je deze wil gebruiken voor wga, want er zitten behoorlijke brokstukken tussen, dan gaat ie niet meer dicht.
Zou niet misstaan in een zak Big Block :sneaky:
 
Hoop niet dat je deze wil gebruiken voor wga, want er zitten behoorlijke brokstukken tussen, dan gaat ie niet meer dicht.
Zou niet misstaan in een zak Big Block :sneaky:
Nee, ik neem de BGE mini mee op vakantie. Die grotere stukken geef ik wel een klap met de hamer. Komt goed 🙂
 
Al een tijdje is bij de Jumbo de Namibi Braai XL in de aanbieding. 4 kilo voor 6 EU. 1.50 de kilo, bijna "te" goedkoop tegenwoordig. Zakje geprobeerd.
Gaat iets langzamer aan dan acacia (ben Dammers gewend). Na 5 sessies te hebben gedaan zit er nog voor denk ik 1 sessie in de ketel (weber 57), erg tevreden. Makkelijk stabiel te krijgen, ook met low&slow.
Neutraal van smaak/geur en mooie mix van grof en fijn spul. Momenteel voor mij beste prijs/kwaliteit verhouding.

Zojuist ook maar even een zakje meegenomen en ben echt positief verrast.
Als dit zo goed brand als dat het eruit ziet dan ben ik om.

C760708C-70A9-4BC8-9B8A-EBEB89EF0293.jpeg
 
Ik heb hem ook snel opengescheurd, en zag vergelijkbaar formaat. Nu nog even kijken hoe het zich houdt met een L&S sessie.
 
Karwei heeft momenteel een houtskool aanbieding. Ik ben alleen niet bekend met Fire-Up.

Weet iemand of dit de moeite is?

Screenshot 2022-08-23 at 10.56.09.png
 
Ik ben zelf niet zo tevreden over de houtskool van FireUp, wel heb ik alleen ervaring met de Low&Slow. Het begon vrij hoopgevend met mooie stukken maar dat werd snel veel minder maar daar is wel gewoon mee te werken. Wat me vooral erg tegenviel is de hoeveelheid 'rotzooi' ik in mijn zak tegenkwam, verschillende (redelijk grote) stukken steen en vrij veel gras. Hoewel dit mijn eerste zak van FireUp is, zal dit voorlopig wel mijn laatste zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan