BasBQ
Beef en Steak

Houtskool voor de Kamado, maar welke?

SilverFox zei:
Barbeknoei zei:
Ik pak daarom ook zelf de zakken boven van de pallet..

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Totdat ze de zakken over pakken :'D

Die kartonnen dozen vind ik wel gaaf trouwens!
Van ompakken krijg je geen gruis alleen wat kleinere stukjes.
 
Heb net die dozen nog even gewogen. Beide zaten iets boven het opgegeven gewicht. Nu nog proberen hoe het brand. Niet onbelangrijk .
 
Grill Bill zei:
Heb net die dozen nog even gewogen. Beide zaten iets boven het opgegeven gewicht. Nu nog proberen hoe het brand. Niet onbelangrijk .

Ik hou je bevindingen in de gaten, Bill. Ook ik heb last van gruis in de zakken Dammers. Normaal valt het wel mee maar de laatste zak die ik openmaakte bevatte meer dan 1/3 gruis en kon ik zo weggooien. Wellicht wordt dat deels veroorzaakt doordat deze zak met de post is verstuurd maar ik heb niet zoveel zin om 80 kilometer te rijden voor een zak knappe houtskool. Hier in de kop van Noord Holland zijn de houtskool boeren dun gezaaid, helaas. Als iemand nog een goed adres weet omgeving Schagen hou ik me aanbevolen........ Nee, ik heb geen garage waar ik een pallet houtskool kan opslaan.
 
SponZ zei:
Nee, ik heb geen garage waar ik een pallet houtskool kan opslaan.

=)) herkenbaar.

Oh en zelfde geldt voor mij zowel het garage verhaal als kop van noord-holland, heerhugowaard in mijn geval.
Net via Houtskool.nl 2 dozen laten bezorgen. De bezorger, klein ventje van net 1.50 kreeg bijna een hernia zei mijn vriendin.  :-O
Ben benieuwd! to be continued..
 
SponZ zei:
Grill Bill zei:
Heb net die dozen nog even gewogen. Beide zaten iets boven het opgegeven gewicht. Nu nog proberen hoe het brand. Niet onbelangrijk .

Ik hou je bevindingen in de gaten, Bill. Ook ik heb last van gruis in de zakken Dammers. Normaal valt het wel mee maar de laatste zak die ik openmaakte bevatte meer dan 1/3 gruis en kon ik zo weggooien. Wellicht wordt dat deels veroorzaakt doordat deze zak met de post is verstuurd maar ik heb niet zoveel zin om 80 kilometer te rijden voor een zak knappe houtskool. Hier in de kop van Noord Holland zijn de houtskool boeren dun gezaaid, helaas. Als iemand nog een goed adres weet omgeving Schagen hou ik me aanbevolen........ Nee, ik heb geen garage waar ik een pallet houtskool kan opslaan.

In den helder bij bakker brandstoffen

https://www.bakkerbrandstoffen.nl/categorie/houtskool-en-briketten/
 
Ik vind het West Afrikaanse hardhout van Houtskool.nl naar verhouding best veel rook en geur afgeven. Was ik niet gewend van Dammers. Ben er nog niet uit of ik dit positief/negatief vind. Het brand wel goed en lang. En veel wit as als het uit is

9a8a9f1c82185a9df983e23fc5d8fbc3.jpg
 
[/quote]

In den helder bij bakker brandstoffen

https://www.bakkerbrandstoffen.nl/categorie/houtskool-en-briketten/
[/quote]

Inmiddels bij Marc Bakker geweest in Den Helder. Hele vriendelijke man die een beetje de Noordkop wil gaan voorzien. Maakt weinig tot geen geen reclame vandaar dat ik nog nooit van de zaak gehoord had.Heeft een stuk of 5,6 verschillende merken houtskool staan, voor mij onbekende merken.  Ik heb een zak Rhinos houtskool meegenomen om te proberen maar daar ben ik nog niet aan toegekomen, dus daar kan ik nog geen uitspraken over doen.
Bedankt voor de tip, Picosuma!!
 

Vrijevogel

Tondelzoeker
Berichten
6
Hallo Marcel, ik ben nieuw hier en zag je stukje over de mangrove houtskool.
we zijn inmiddels een paar maanden verder, gebruik je deze nog steeds of heb je inmiddels iets anders?
ben erg beniewd naar je reactie. Gebruik zelf firemaster houtskool erg naar het zin, maar wilde de mangrove eens proberen en zag dat deze ook intressant geprijst zijn bij grill totaal.
 
Ik vind het West Afrikaanse hardhout van Houtskool.nl naar verhouding best veel rook en geur afgeven. Was ik niet gewend van Dammers. Ben er nog niet uit of ik dit positief/negatief vind. Het brand wel goed en lang. En veel wit as als het uit is

9a8a9f1c82185a9df983e23fc5d8fbc3.jpg

West Afrikaans houtskool is geen Dammers. Dan moet je South African hebben, dat is ‘Black Wattle’ houtskool.
West Afrikaans is veel harder en duurt daardoor iets langer voor het goed op temperatuur is. Eenmaal op temperatuur is het een mooi houtskool.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ik zag dit topic en ben benieuwd of er nog veranderingen zijn in het gebruik van houtskool. Ik heb nu verschillende merken en soorten geprobeerd. Laatste paar keer gebruik gemaakt van de Bestcharcoal Birch/Oak waar ik opzicht redelijk tevreden over ben, maar brandt redelijk snel op. Vandaar dat ik iets nieuws wil proberen.

Ik vind het ook niet erg om verschillende soorten te gebruiken voor L&S en H&F.
Ben benieuwd nu we weer een jaar verder zijn of er nieuwe inzichten zijn. Welke soort en waar ik dit het beste kan bestellen.

Alvast dank!
 
Zelf ook al wat mee getest en mijn ervaringen:
- voor low and slow prefereer ik toch de iets hardere soorten (West Afrikaans of Marabu). Marabu heeft wel een specifieke vorm tov andere houtskool (langere takken ipv grote brokken). Met de harde houtsoorten heb ik ook al een paar keer de bbq zonder problemen rond de 60 graden kunnen houden voor beef jerky. Deze reageren ook minder hevig bij het openen van het deksel. Nadeel is dat door de tragere reactie, je soms kan overshooten en dan gaat het wel heel traag terug.
- Voor high and fast of bij reverse sear vind ik de black wattle top. Snel en heel gemakkelijk aan en reageert best vlot op aanpassingen van je ventilatie. Dus ook bij het openen van je deksel!

De dozen van flames and flavor zijn best wel handig om te gebruiken en stockeren. Ik gebruik ze nog altijd met andere zakken ondertussen.

Ik heb van nog geen enkel merk echt veel tegenslag gehad mbt kwaliteit. Binnen dezelfde soort was het altijd binnen de verwachting.

Ik heb van nog geen enkele houtskool echt gemerkt dat deze een specifieke smaak af geeft (ik gebruik dan ook zo goed als altijd rookhout)
 
Thnx, ik ga die een keer proberen 👌🏼
 
Zelf ben ik een groot liefhebben (en afnemer) van Black Ranch. Heb voor alles wel een voorkeur. De witte Eik “Quebeacho” gebruik ik het meest. Deze zou je zeker ook eens moeten proberen.

 
Is marabu een soort? Een merk? Vandaag een zak houtskool meegenomen bij de Sligro, staat ook marabu op.
Normaal gebruik ik dammers. Ben benieuwd hoe deze gaan bevallen.

1C262F3E-E046-4D7A-AF04-F3AB0DAC94BA.jpeg
 
Is marabu een soort? Een merk? Vandaag een zak houtskool meegenomen bij de Sligro, staat ook marabu op.
Normaal gebruik ik dammers. Ben benieuwd hoe deze gaan bevallen.

Bekijk bijlage 17529
Marabu is de houtsoort. Naar mijn weten een van de hardste houtsoorten. Ik gebruik deze van Black Ranch ook en vind hem erg fijn. Het duurt wat langer om aan te steken, maar brand heel erg stabiel en zuinig. Heeft er ook geen last van als je de deksel even open hebt.
 
Interessant om jullie bevindingen te lezen.
Ik gebruik zelf altijd de zakken van Echt Professioneel. Die haal ik hier bij de Intratuin in de buurt. Zeer neutrale houtskool, alleen brand niet enorm lang. Maar over het algemeen lang genoeg voor mij (8u is wel te halen met een volle Bastard Large).

Ik heb een keer de quebrancho Blanco van Bestcharcoal gehad, maar die stonk enorm bij het aansteken. Echt een diesel lucht, met veel rook. Hebben meer mensen deze ervaring? Of had ik gewoon pech met een slechte batch?
Ik ben hierdoor wel wat huiverig geworden om andere houtskool soorten te proberen... Overigens, als hij eenmaal goed aan stond werd de rook en stank wel minder.
 
Het duurt wat langer om aan te steken, maar brand heel erg stabiel en zuinig.
Ja echt lastiger om aan te steken. Moet een stuk langer met de looftlighter erop. Ook knettert en spettert hij dan wel eens. Dus wat dat betreft niet echt tevreden. Duurt ook echt wel even dus voordat er ook genoeg hitte in je Kamado zit.

maar..... eenmaal aan en warm is het goed spul! Zeer goed te controleren en stabiel. Gaat lang mee met L&S, maar brand ook zeker goed genoeg voor H&F.

Zeker nog wel het proberen waard van een tweede zak👍🏻
 
Ik herken veel van die ervaringen zelf ook en meng daarom ook regelmatig beide samen op. Als je dan de zachtere soort eerst aansteekt dan helpt het elkaar vlot op weg en kun je toch hele lange gelijkmatige sessies houden!
 
Ik gebruik black wattle voor alles, low en slow kan je makkelijk 12 uur stabiel houden met dit type houtskool.
 
Ik herken veel van die ervaringen zelf ook en meng daarom ook regelmatig beide samen op. Als je dan de zachtere soort eerst aansteekt dan helpt het elkaar vlot op weg en kun je toch hele lange gelijkmatige sessies houden!
@Sander72 Doe je dan onderop de Marabu en daarboven een laagje Dammers Acacia?
 
Nee, ik doe gewoon een handje van het een dan een handje van het ander... en dan weer.
Bovenop eindig ik dan met 3 stukjes Dammers zodat ik die makkelijk aan kan steken.
Ik houd alle schuiven volledig open daarna en zodra ik 150°C zie op de dome-thermometer dan is alle rook (en eventueel nare geurtjes van de Marabu) op zeker vervlogen en knijp ik terug. Rookhout erop, platesetter erin en gaan! Dan is mijn rooster temperatuur omstreeks 100°C en kunnen we lekker laag en traag aan de slag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Terug
Bovenaan Onderaan