BasBQ
Beef en Steak

Het IKEA Bekvam modding draadje.....

Mijn bekvam mod is ook klaar voor de mini kamado, hier naast zijn grote broer :)

Bekijk bijlage 40404

@Zzzjon Hoe heb jij gaten in die pootjes gekregen, of heb ik zulke stompe boren :ROFLMAO:
Dat gaat idd aan je boren liggen dan. Ikk al voor gehad met bepaalde zaken. Goedkope boortjes en dat liep tergend traag of ze sneuvelden. Boortjes op het werk meegenomen en ging zoals door boter.
 
Vandaag ook de Bekvam gehaald met nog wat extra attributen.
Pootjes en zijplankjes staan al netjes in de zwarte lak, werkblad en plankjes staan in de olie.
Nachtje goed laten drogen en morgen alles in elkaar zetten.
Zelf benieuwd naar het eindresultaat, maar denk dat het wel netjes wordt!
Geen geklungel meer met te lage bijzettafeltjes en op zoek naar plek voor je gereedschappen.
 
Het eindresultaat!!!

770d132e1a9dc49335fbb910c3955319.jpg


Nu alleen nog op zoek naar zo’n flessenopener die ik op het pootje kan monteren…
 
Het eindresultaat!!!

770d132e1a9dc49335fbb910c3955319.jpg


Nu alleen nog op zoek naar zo’n flessenopener die ik op het pootje kan monteren…

Praktisch ding en ziet er netjes uit zo! Dat zal hier in de toekomst ook wel komen haha. Mooi dat je inmiddels ook een bijpassende opener hebt gevonden
 
Is dat een kamado joe junior? Want die voet is heel anders dan de mijne. Of is het een ander merk?
Toch wel handig van dat werkvlak erbij te hebben, dus twijfel even. Zou sowizo maar een tijdelijke oplossing zijn totdat ik een complete buitenkeuken heb.
Dit is de Inferno kamado van de Hornbach. Heb er alleen een kj thermometer op gezet. Ik noem hem ook wel de Kamado Choi
 
@TommyLF,

Ik heb via marktplaats 2 bekvams op de kop kunnen tikken om te modden, nu zag ik de opstelling zoals jij hem hebt gemaakt en die spreekt me erg aan nu had ik hierover een paar vraagjes ( en hoop dat je deze kunt beantwoorden):)

  • Hoe heb je de beide tafeltjes aan elkaar gemaakt? alleen via het werkblad of ook via de poten?
  • waar is het werkblad van gemaakt en hoe is deze bevestigd
  • waarmee heb je het hout behandeld
hoor graag even van je

mvg
Bob
 
Hebben jullie het blad waar de kamado op staat extra verstevigd? Ik heb zelf een GG Compact maar ik twijfel of mijn bekvam stevig genoeg gaat zijn en blijven?
 
Hebben jullie het blad waar de kamado op staat extra verstevigd? Ik heb zelf een GG Compact maar ik twijfel of mijn bekvam stevig genoeg gaat zijn en blijven?

Ik heb er niks aan verstevigd, bij mij staat er een Lidl kamado in.
 
Ik wil het tafeltjes ook gaan maken. Ik vraag me alleen af hoe jullie het gat mooi rond hebben gekregen. Ik snap dat je het met een touwtje en spijker mooi rond kunt tekenen. Maar vraag me af of je die lijn goed kunt volgen met uitzagen. Dat het een mooie strakke lijn blijft.
 
Je zou het met een bovenfrees en geleider kunnen doen.
Zou trouwens ook met een decoupeerzaag kunnen.
Als je de geleiding rond die zelfde spijker rond laat gaan kan het niet mislukken.

Anders komt het aan op ervaring en rustig blijven. 😂
 
Ik wil het tafeltjes ook gaan maken. Ik vraag me alleen af hoe jullie het gat mooi rond hebben gekregen. Ik snap dat je het met een touwtje en spijker mooi rond kunt tekenen. Maar vraag me af of je die lijn goed kunt volgen met uitzagen. Dat het een mooie strakke lijn blijft.
gewoon goed uitmeten vanaf de rand, met een grote passer op de juiste maat gaat dat prima, of neem een rond pizzabord, dat is ook ongeveer 31cm (bij kleine kamado).
Aftekenen met zwarte stift (je schuurt dat achteraf zo weg, en het blad wordt toch geschilderd waarschijnlijk)
3 of 4 gaatjes van 5-6mm boren naast elkaar op de cirkel, en met een decoupeerzaag met een goed en dun houtzaagje met fijne tandjes netjes uitzagen op een workmate o.i.d., gaat prima.
(Het ronde deel kun je dan nog als vleesplank gebruiken)
 
Ok, nu mijn tafeltje.
Het hele idee is prima, ik heb een nieuw bouwpakketje ikea gekocht, en als volgt aangepast:
tafel met asymetrisch gat aan de kant van de poten, opklapbaar werkblad aan de kant van de wielen.

Als werkblad een oud Ikea Lamplig werkblad, vroeger was dat ook beuken, mijn oude werkblad stond klaar voor de open haard en heeft nu dus toch nog tweede leven als tafelblad, dat is bijgezaagd van 46x53 naar 46x50, de beuken plankjes lopen vrijwel parallel met die van de nieuwe Bekväm

Ik heb via Amazon twee Viesap klapscharnieren 350mm gescoord voor rond de 20 euro, B0B21SMN77, dat is een ontzettend netjes en stabiel rvs setje scharnieren met 90' vastzetmogelijkheid,
maar i.v.m. de stalen bouten in de poten van Bekvam moet daar een extra 5mm gaatje ingeboord worden voor het stevig vastschroeven met een 3,5cm x4 torx, anders kom je in het bovenste gat die pootbouten tegen, of je gebruikt veel te korte schroefjes voor enige stevigheid.
(De bevestigings rommel die bij het scharnier geleverd wordt kun je beter direct weggooien, 4 goede rvs torx schroeven kosten nog geen euro...)

Het hele feest dus met torx vastgezet, bovenste plank uitgemeten na proefplaatsing Kamado in het gat en daar dus in de poten 4x gaatje 8mm geboord voor deuveltjes.
Onze kamado staat op een pizzasteen (wel rekening houden met 1cm hoogte bij het uitmeten van het plankje!), ik had twee Weber pizzastenen liggen, daarvan heeft er dus nu ook een een nieuwe bestemming.

Kamado deksel gedemonteerd, metalen rek een kwartslag gedraaid, want dan kun je het as laatje veel beter bereiken om schoon te maken, voor de luchttoevoer maakt dat niet uit, en de kamado gaat nu op de lange zijde van Bekväm open, wel zo handig.

Een Ikea Knagglig kratje van 36x51x21 voor 12.99 er bij gekocht, alles eerst in de woca teakolie (mijn meubels zijn alle teak of die kleur, maar da's een kwestie van smaak), zo heb je meteen een opberglade voor alle kleine frutsels.
Daarna kwam ik bij de Lidl toevallig een kunststof grillmeister afdekhoes in exact de juiste maat (80x55x112) tegen (Aug. 2022), en een ontzettend handig klein stabiel pannetje met oliekwast voor 8 piek,
waarmee ons grillmeubel nu wel compleet is.

Allemaal bedankt voor alle tips, handig of onbenullig, ik heb er mijn voordeel mee gedaan, mischien dat een andere handige huisvrouw dat ook met mijn tips kan.

Wij zijn er blij mee!

IMG_20220728_173220.jpg


IMG_20220728_173230.jpg


IMG_20220728_173235.jpg


Screenshot_20220816-234803.jpg


Screenshot_20220816-234728.jpg


Screenshot_20220816-235029.jpg
 
Kan het zo snel niet vinden dus vandaar deze vraag. Hebben jullie je bekvam het jaar rond buiten staan? In onze tuin liggen de tegels vrij scheef dus hij rijd erg moeilijk. Ik ben van plan om op zoek te gaan naar een hoes om hem lekker op zijn plek te laten staan. Mijn tafel staat in de tuinmeubelbeits overigens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan