BasBQ
Beef en Steak

Het IKEA Bekvam modding draadje.....

Als je even door dit draadje scrollt, zie je verschillende opties.
 
Dat de IKEA een goede bron is voor (toekomstige) BBQ spulletjes, dat is de meeste mensen wel bekend. Meeste spulletjes van de IKEA zijn in beginsel niet bedoeld voor de BBQ, maar na enige aanpassing of gewoon door oneigenlijk gebruik prima geschikt. Neem de RVS ovenschalen, RVS pannenrekjes, maar ook het Bekvam roltafeltje.

Op het Duitse Grillsportverein BBQ Forum is er een leuk draadje waarin mensen hun eigen aanpassingen aan de Bekvam showen. Dit draadje is hier te vinden. Het leek mij leuk om op dit forum ook zo'n soort draadje te beginnen. Kon hier namelijk nog niet veel referenties naar de Bekvam vinden. Dussss..... heb je zelf ook een Bekvam als BBQ bijzettafeltje, show dan hier jouw aangepaste tafeltje.

Om zelf maar even af te trappen hieronder mijn eigen aangepaste Bekvam. Deze is voorzien van een Thermapen houder en een GRUNDTAL stang met S-haken. Uiteraard even gebeitst om hem ook een beetje regenbestendig te maken.



Wij hebben dit al wel 10 jaar in de keuken staan
 
Hoi zojuist wederom gebleken dat ik 2 linkerhanden heb. Dus graag wat advies.

Ik had een mooie cirkel afgetekend met het idee dat ik de kamado (15" Inferno Compact van de Hornbach, volgens mij goed vergelijkbaar met de GG Compact) met huidig frame daar in kan zetten met de handvatten iets erboven. Ik zou de handvatten later demonteren. Dat feest ging niet door een uiteindelijk een maximale cirkel afgetekend en uitgezaagd. Dit heeft een diameter van 37cm.

Het tussenplankje heb ik verhoogd en de afstand met de bovenkant van het werkblad is nu 23cm (met de onderzetters 22,5cm)

Maar goed passen doet het niet. Zie de foto's voor een indruk. Wat kan ik nu het beste doen?

1. Q zonder frame proberen? Waar kan ik deze dan op laten rusten. Bloempot voetjes of een tablet nest voor een Compact kamado?

2. Tussen plankje nog verder omhoog? Dan vind ik het zelf misschien wel een raar gezicht worden.

3. Combinatie van 1 en 2

4. Anders, namelijk...

Heel erg bedankt alvast. PS: Zojuist de omtrek gemeten halverwege de onderkant. Omtrek van 119cm dat ga ik denk met de Bekvam helemaal niet passend krijgen ben ik bang

1587c393ffd3053043e90f1f388f70c6.jpg
c921aa3c564270aad6944a249762526b.jpg
6d8f30b54ac846d409b4ee05b76dde34.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi zojuist wederom gebleken dat ik 2 linkerhanden heb. Dus graag wat advies.

Ik had een mooie cirkel afgetekend met het idee dat ik de kamado (15" Inferno Compact van de Hornbach, volgens mij goed vergelijkbaar met de GG Compact) met huidig frame daar in kan zetten met de handvatten iets erboven. Ik zou de handvatten later demonteren. Dat feest ging niet door een uiteindelijk een maximale cirkel afgetekend en uitgezaagd. Dit heeft een diameter van 37cm.

Het tussenplankje heb ik verhoogd en de afstand met de bovenkant van het werkblad is nu 23cm (met de onderzetters 22,5cm)

Maar goed passen doet het niet. Zie de foto's voor een indruk. Wat kan ik nu het beste doen?

1. Q zonder frame proberen? Waar kan ik deze dan op laten rusten. Bloempot voetjes of een tablet nest voor een Compact kamado?

2. Tussen plankje nog verder omhoog? Dan vind ik het zelf misschien wel een raar gezicht worden.

3. Combinatie van 1 en 2

4. Anders, namelijk...

Heel erg bedankt alvast. PS: Zojuist de omtrek gemeten halverwege de onderkant. Omtrek van 119cm dat ga ik denk met de Bekvam helemaal niet passend krijgen ben ik bang

1587c393ffd3053043e90f1f388f70c6.jpg
c921aa3c564270aad6944a249762526b.jpg
6d8f30b54ac846d409b4ee05b76dde34.jpg
Bewerken op Tapatalk gaat niet helemaal goed dus bij deze maar een quote op mijn eigen post.

Ik heb nog wat onderzoek gedaan en het volgende is plan.

1. Ik maak de cirkel groter. De lijn die initieel had had staat nog afgetekend.

2. Ik zaag op de punten waar de dwarsbalken het geheel te klein maken deze dwarsbalken door, zodat dit niet in de weg zit.

3. Ik monteer voor extra steun een plankje van 1cm dik aan de buitenkant van de dwarsbalken
 
Het resultaat:

Het is allemaal net aan, had eerst hogere 'onderzetters' maar toen kon ik helemaal niet bij de bodemventilatie. Het frame knelde nu een klein beetje maar de Q zelf zit er goe in. Meteen maar burgers gegrild. Erg prettig werken zo. Binnenkort komen aan weerszijden nog inklapbare plateaus voor wat extra werkruimte.
3928ad3f116afd60eaa1e9ef01d8b8a1.jpg
3f80ab697481500fc1144280de2e754c.jpg
 
Vorig jaar bekvam gemaakt voor mini ei, dit jaar maar aangepast voor de compact :)
Nu nog wa wietljes aanschaffen, compact is niet te meer te tillen.

van:
20200603_161028.jpg


Naar:
20210531_113859.jpg
 
Vorig jaar bekvam gemaakt voor mini ei, dit jaar maar aangepast voor de compact :)
Nu nog wa wietljes aanschaffen, compact is niet te meer te tillen.

van:
Bekijk bijlage 23023

Naar:
Bekijk bijlage 23024
Mooi gedaan! Ik merk wel dat mijn Inferno kamado (Hornbach) toch wel anders van vorm is de GG Compact. Ik vind de GG toch smaller en hoger ogen van onderen. Misschien dat ik nog een keer wat uit het dwarsbalkje zaag, zodat ventilatie beter toegankelijk is.
 
Mooi gedaan! Ik merk wel dat mijn Inferno kamado (Hornbach) toch wel anders van vorm is de GG Compact. Ik vind de GG toch smaller en hoger ogen van onderen. Misschien dat ik nog een keer wat uit het dwarsbalkje zaag, zodat ventilatie beter toegankelijk is.

Bij inferno is inderdaad beetje krap aan de onderkant. Misschien helpt het met lagere onderzetters, zodat t iets lager wordt.
Mijn handvatten zijn net paar mm boven de tafel. Wellicht help dat.
 
Bij inferno is inderdaad beetje krap aan de onderkant. Misschien helpt het met lagere onderzetters, zodat t iets lager wordt.
Mijn handvatten zijn net paar mm boven de tafel. Wellicht help dat.
Opzich goed idee, ik had dat geprobeerd maar dan begint het frame wel behoorlijk te klemmen/forceren. Ik heb de dwarsbalken al naar voren gezet gelijk met de poten. Cirkel uit blad daarop gemaximaliseerd. Ik kan nog wat specifieke ruimte maken om de 4 "poten" van het frame, maar dan is het gat geen cirkel meer, niet dat echt iets uitmaakt eigenlijk.
 
Afgelopen Paasweekend ook maar eens zo'n Ikea tafeltje ingezaagd. Ik ben niet ontevreden over het resultaat, al is hij nog niet af. Nog wat rails, flessenopener, en ik heb al twee klapscharnieren klaarliggen voor een extra werkblad.
bekvam-mod.jpg
Ik ben nieuw op het forum en ik heb ook de bastard compact 2021 sinds donderdag en binnenkort ook het Ikea meubel. Nu vroeg ik mij af welke diameter je hebt genomen/ gezaagd voor jouw bastard compact.
En heb je de tafel eerst gedemonteerd voor het zagen?

En op welke hoogte staan je plankdragers nu waarohet bovenste plankje op staat?
Verder nog tips?
of heb je misschien een stappenplan voor de bastard compact in deze ikea meubel?
Thanks
 
Laatst bewerkt:
Mooi tafeltje geworden,
Cirkelzaagblad was niet al te scherp meer zeker 😅
 
Nou, dat tafeltje waait niet meer weg . Mooi werk.
 
Wat 'n schatje zeg!
 
Ik heb even wat hulp nodig, want blijkbaar 2 linkerhanden:oops:.

Vorige week het bekvam tafeltje gekocht voor mijn kamado joe jr. In elkaar gezet en het middelste plankje mooi op de juiste hoogte vastgemaakt. Cirkel op het blad getekend en toen vermoedde ik al dat ik problemen zou krijgen. De bekvam is niet vierkant, maar langwerpig. En de korte kant is nu niet lang genoeg voor mijn KJJ. Ik heb een foto voor de duidelijkheid toegevoegd.

Een makkelijke oplossing zou natuurlijk zijn om de KJJ dusdanig hoog in de tafel te zetten, dat je wel voldoende ruimte overhoudt. Maar dan komt jij wel heel hoog te staan en er zit er maar zo'n 10 cm tussen bovenblad en blad waar hij op komt te staan.

Ik zie nu op internet staan dat je dan de plankjes allebei een cm (of 1,5) naar de buitenkant moet verplaatsen. Maar ik zou dus even niet weten hoe dat binnen de huidige constructie zou moeten. Iemand tips?
IMG_3942.jpeg
 
Ik heb even wat hulp nodig, want blijkbaar 2 linkerhanden:oops:.

Vorige week het bekvam tafeltje gekocht voor mijn kamado joe jr. In elkaar gezet en het middelste plankje mooi op de juiste hoogte vastgemaakt. Cirkel op het blad getekend en toen vermoedde ik al dat ik problemen zou krijgen. De bekvam is niet vierkant, maar langwerpig. En de korte kant is nu niet lang genoeg voor mijn KJJ. Ik heb een foto voor de duidelijkheid toegevoegd.

Een makkelijke oplossing zou natuurlijk zijn om de KJJ dusdanig hoog in de tafel te zetten, dat je wel voldoende ruimte overhoudt. Maar dan komt jij wel heel hoog te staan en er zit er maar zo'n 10 cm tussen bovenblad en blad waar hij op komt te staan.

Ik zie nu op internet staan dat je dan de plankjes allebei een cm (of 1,5) naar de buitenkant moet verplaatsen. Maar ik zou dus even niet weten hoe dat binnen de huidige constructie zou moeten. Iemand tips?Bekijk bijlage 36479
Je ziet dat de metalen dingen op de hoek nu met een sleuf in de zijkanten klemmen. En dat de zijkanten nog een centimeter naar buiten kunnen. Ik heb dus een klein plankje/blokje van 1 cm gemaakt die daar tussen valt en waar de metalen dingen dan precies achter haken (geen sleuf meer dus) en met schroeven vast gezet.

0fc2ab6d38540e0406e0c0622c44e437.jpg


Beetje duidelijk zo?

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Jawel hoor was een nieuw blad maar is massief eiken van 5 cm dik.
Zaag regelmatig eiken tussen 5/6cm dik heb hier alleen last van als het blad stomp(of slecht kwaliteit)of het hout knijpt achter de zaagsnede.
Dit kun je oplossen door er een wig in te slaan .
 
Laatst bewerkt:
Je ziet dat de metalen dingen op de hoek nu met een sleuf in de zijkanten klemmen. En dat de zijkanten nog een centimeter naar buiten kunnen. Ik heb dus een klein plankje/blokje van 1 cm gemaakt die daar tussen valt en waar de metalen dingen dan precies achter haken (geen sleuf meer dus) en met schroeven vast gezet.

0fc2ab6d38540e0406e0c0622c44e437.jpg


Beetje duidelijk zo?

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
Top, hier kan ik mee vooruit. Bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan