BasBQ
Beef en Steak

Herfst: Wilde Ganzenborsfilet gemarineerd in sherry

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.089
Beste bbq collega's,

Bij de keuze van het onderwerp voor de fotowedstrijd deze maand had ik in eerste instantie curry gekozen. Echter, een aantal bbq maten wezen me erop dat dit onderwerp eerder dit jaar al was geweest. Dus vlug een ander onderwerp gekozen en dat werd herfst.

Het toeval :unsure: wil dat voor dit weekend wilde ganzenborstfilet op de planning stond. Dus ja.... herfst --> wild --> ganzenborst --> fotowedstrijd!!!
En iemand moet tenslotte de eerste zijn.

Enige tijd geleden al een paar ganzenborstjes kunnen scoren. Hadden we nog nooit op. En dan wordt het leuk. Iet nieuws. Hoe smaakt dat, wat kan je ermee en wat gaan we er uiteindelijk mee doen?
Uiteraard begint de zoektocht op het www. Veel rook, paté en koekenpanrecepten. Ja, de ganzenborst net als een steak keihard in een skillet bakken is natuurlijk een optie, maar ik wilde graag ook wat rooksmaak toevoegen.
Uiteindelijk een receptje gevonden welke als leidraad gebruikt kan worden. Natuurlijk lekker je eigen draai eraan geven 🤓

Hier het recept:
2 ganzenborsten
4 takjes rozemarijn
0,5 theelepel 5-spices poeder
2 theelepels knoflookpoeder
een klein duimpje gember, geraspt
120ml sherry
60ml olijfolie
rookspek om de filets in te wikkelen

Hatseflats alle ingrediënten bij elkaar (behalve de rookspek) Ik doe vaak de marinade een avond ervoor maken zodat de smaken zich kunnen zetten en verdelen.
Daarna de ganzenborsten 4 uur marineren in een ziplock. Haal ze uit de ziplock, niet afspoelen, en omwikkel ze met de spek.
Op het rooster ermee bij een temp van 150-180gr. Eerst indirect met een klein blokje eikenhout gerookt, daarna nog even aangrillen om de spek krokant te maken.
Bij een kern van ca 60gr zijn ze klaar.

Als experiment een paar champignons die ik toevallig tegenkwam in de koelkast eens in te smeren met bbq saus en mee te laten garen. Nou, dat is erg goed bevallen zeg!!

Alvast de leerpunten en aanpak die ik anders zou doen volgende keer:
1 aangezien het erg erg mager en compact vlees is, volgende keer 24 uur marineren
2 gaatjes in de ganzenborst prikken om het doordringen van de marinade te bevorderen
3 meer champignons maken. Man man man, wat is dat lekker en zeer geschikt voor variatie (andere paddenstoelen, andere marinades, leef je uit)

OK. de pic's

De voorbereiding

rozemarijn uit eigen tuin. wat geurt dat lekker zeg.
20211008_184002.jpg


20211008_201544.jpg


20211008_202736.jpg


Kleine stukjes en hier en daar nog een vliesje getrimd. Kijk eens wat een prachtig stukje vlees. :love:

20211009_095053.jpg


Hopsakee, in de zak
20211009_172054.jpg


En na 4 uurtjes omwikkelen met spek

20211009_172623.jpg


Nog even snel de champi's in de bbq saus voor het experiment

20211009_173633.jpg


En op het rooster

20211009_180144.jpg


Mooi pluimpje
20211009_180642.jpg


Bijna klaar 😋
20211009_184412.jpg


En klaar!!!!

20211009_185501.jpg


En natuurlijk eerst een bak foto's maken voor de wedstrijd

20211009_185945.jpg


20211009_185925.jpg


Uiteraard was de rest van het gezin al de borden aan het volladen :ROFLMAO:

20211009_190330.jpg



Wat een lekker gerecht is dit zeg!!!!
Het is anders dan wat we ooit geproefd hebben en dat vinden we nu juist zo leuk: ontdekken.
Erg geslaagd en volgende keer nog eens met de aanpassingen die bovenaan dit topic al genoemd zijn.

De champignons zijn ook echt super. Dat gaat vaker gemaakt worden. Denk aan de variaties zoals kastanje champignons, marineren in knoflookolie of srirachasaus met honing 😋
En, niet onbelangrijk: erg makkelijk snel en simpel. Dat is ook prettig.

Hier nog even het bewijs dat het echt wild was:
De "granaten" zaten er nog in :ROFLMAO:

20211009_202018.jpg


Dank voor het kijken
Rick
 
Laatst bewerkt:
Beste bbq collega's,

Bij de keuze van het onderwerp foor de fotowedstrijd deze maand had ik in eerste instantie curry gekozen. Echter, een aantal bbq maten wezen me erop dat dit onderwerp eerder dit jaar al was geweest. Dus vlug een ander onderwerp gekozen en dat werd herfst.

Het toeval :unsure: wil dat voor dit weekend wilde ganzenborstfilet op de planning stond. Dus ja.... herfst --> wild --> ganzenborst --> fotowedstrijd!!!
En iemand moet tenslotte de eerste zijn.

Enige tijd geleden al een paar ganzenborstjes kunnen scoren. Hadden we nog nooit op. En dan wordt het leuk. Iet nieuws. Hoe smaakt dat, wat kan je ermee en wat gaan we er uiteindelijk mee doen?
Uiteraard begint de zoektocht op het www. Veel rook, paté en koekenpanrecepten. Ja, de ganzenborst net als een steak keihard in een skillet bakken is natuurlijk een optie, maar ik wilde graag ook wat rooksmaak toevoegen.
Uiteindelijk een receptje gevonden welke als leidraad gebruikt kan worden. Natuurlijk lekker je eigen draai eraan geven

Hier het recept:
2 ganzenborsten
4 takjes rozemarijn
0,5 theelepel 5-spices poeder
2 theelepels knoflookpoeder
een klein duimpje gember, geraspt
120ml sherry
60ml olijfolie
rookspek om de filets in te wikkelen

Hatseflats alle ingrediënten bij elkaar (behalve de rookspek) Ik doe vaak de marinade een avond ervoor maken zodat de smaken zich kunnen zetten en verdelen.
Daarna de ganzenborsten 4 uur marineren in een ziplock. Haal ze uit de ziplock, niet afspoelen, en omwikkel ze met de spek.
Op het rooster ermee bij een temp van 150-180gr. Eerst indirect met een klein blokje eikenhout gerookt, daarna nog even aangrillen om de spek krokant te maken.
Bij een kern van ca 60gr zijn ze klaar.

Als experiment een paar champignons die ik toevallig tegenkwam in de koelkast eens in te smeren met bbq saus en mee te laten garen. Nou, dat is erg goed bevallen zeg!!

Alvast de leerpunten en aanpak die ik anders zou doen volgende keer:
1 aangezien het erg erg mager en compact vlees is, volgende keer 24 uur marineren
2 gaatjes in de ganzenborst prikken om het doordringen van de marinade te bevorderen
3 meer champignons maken. Man man man, wat is dat lekker en zeer geschikt voor variatie (andere paddenstoelen, andere marinades, leef je uit)

OK. de pic's

De voorbereiding

rozemarijn uit eigen tuin. wat geurt dat lekker zeg.
Bekijk bijlage 29899

Bekijk bijlage 29900

Bekijk bijlage 29901

Kleine stukjes en hier en daar nog een vliesje getrimd. Kijk eens wat een prachtig stukje vlees. :love:

Bekijk bijlage 29902

Hopsakee, in de zak
Bekijk bijlage 29903

En na 4 uurtjes omwikkelen met spek

Bekijk bijlage 29904

Nog even snel de champi's in de bbq saus voor het experiment

Bekijk bijlage 29905

En op het rooster

Bekijk bijlage 29906

Mooi pluimpje
Bekijk bijlage 29907

Bijna klaar
Bekijk bijlage 29908

En klaar!!!!

Bekijk bijlage 29909

En natuurlijk eerst een bak foto's maken voor de wedstrijd

Bekijk bijlage 29910

Bekijk bijlage 29911

Uiteraard was de rest van het gezin al de borden aan het volladen :ROFLMAO:

Bekijk bijlage 29912


Wat een lekker gerecht is dit zeg!!!!
Het is anders dan wat we ooit geproefd hebben en dat vinden we nu juist zo leuk: ontdekken.
Erg geslaagd en volgende keer nog eens met de aanpassingen die bovenaan dit topic al genoemd zijn.

De champignons zijn ook echt super. Dat gaat vaker gemaakt worden. Denk aan de variaties zoals kastanje champignons, marineren in knoflookolie of srirachasaus met honing
En, niet onbelangrijk: erg makkelijk snel en simpel. Dat is ook prettig.

Hier nog even het bewijs dat het echt wild was:
De "granaten" zaten er nog in :ROFLMAO:

Bekijk bijlage 29913

Dank voor het kijken
Rick

#ikdoenietmeermee wat een foto om af te trappen zeg, dit is eerder natrappen

Supermooi plaatje en idem verhaal. Heb net even gekeken maar geen champignons in de koelkast helaas.. staan wel op het boodschappenlijstje

Mooie combinatie van smaken hoor, het is dat de zon ondertussen alweer zorgt voor een nazomers temperatuurtje. Had ik nu onder een fleece deken op de bank gelegen, dan was het herfstplaatje compleet
 
Zo hé, is dat even een mooi gerecht!
ik ben nog aan het nadenken wat ik met men vlees ga doen, maar dit is al niet meer te overtreffen.
 
Zo dan, de lat ligt weer hoog! Heerlijk gerecht.
 
Dat is een smakelijke aftrap geworden, ziet er netjes uit
Hopelijk de kiezen niet beschadigd
 
Over de lat hoog leggen gesproken ( zoals al eerder is gedaan ;) ) zie hier maar eens overheen te gaan ..

Wat een mooi gerecht zo, mooi vlees en een smakelijke bereiding .. wat wil je nog meer.
- hopelijk heeft niemand z'n tanden stukgebeten op die hagelkorrel die je tegenkwam :oops: -
 
Echt een schitterende aftrap! De lat ligt hoog 👌🏻
Hier nog even het bewijs dat het echt wild was:
De "granaten" zaten er nog in :ROFLMAO:
Je kunt dit volgens mij met een (erg) sterke magneet vooraf opzoeken/verwijderen. Maar nog een instrument in de keuken welke de rest van het jaar alleen de hele besteklade aan zich laat kleven is natuurlijk wat onhandig.
 
Echt een schitterende aftrap! De lat ligt hoog 👌🏻

Je kunt dit volgens mij met een (erg) sterke magneet vooraf opzoeken/verwijderen. Maar nog een instrument in de keuken welke de rest van het jaar alleen de hele besteklade aan zich laat kleven is natuurlijk wat onhandig.
Klopt. Is ook gebeurt. Maar er kan er altijd eentje de dans ontspringen 😁
 
Dat is een smakelijke aftrap geworden, ziet er netjes uit
Hopelijk de kiezen niet beschadigd
Nope. Beetje rekening mee houden. Misschien nog wel 1 gemist maar die valt vanzelf op het porselein :ROFLMAO:
 
Mooie reportage weer. Water loopt me in en inmiddels ook uit de mond..:love:
Ivm de gemiste hagelkorrels morgen even "met beleid". Kost je anders een nieuwe pot :oops:
 
Klasse Rick, wat een heerlijk gerecht en wat een mooie plaatjes en verhaaltje. Dank man, dit is genieten! Het is wel een beetje jammer voor je, maar ik schoot net al een geniale plaat die kan winnen... ach, dan is er in ieder geval iets te kiezen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Klasse Rick, wat een heerlijk gerecht en wat een mooie plaatjes en verhaaltje. Dank man, dit is genieten! Het is wel een beetje jammer voor je, maar ik schoot net al een geniale plaat die kan winnen... ach, dan is er in ieder geval iets te kiezen!
Dank voor de complimenten Sander.
We gaan ervoor kerel. Veel succes. Ik kijk uit naar je post. Dat zijn altijd mooie verhaaltjes
 
Geweldig Rick. Je legt de lat gelijk op een hoge trede.
Wat een mooi en lekker gerecht. Had hier graag eens ff van willen proeven. 😋😋
 
Waanzinnig verslag Rick!
Hele mooie bereiding van een mooi stukje vlees! En niet te vergeten, een geweldig mooie foto voor de wedstrijd.

Ik heb de ganzenborst gisteren als steak in een skillet gebakken, maar inderdaad ook wat droog. Volgende keer maar eens proberen te pekelen en warm roken.
 
Jo Rick wat een heerlijk verslag man. Heb het weer met smaak zitten lezen. En natuurlijk kwijlen bij die dikke eindplaat. Wat een mooie wild foto. Die kan zo in het Jachtblad voor een ganzen recept. Helemaal TOP
 
Jo Rick wat een heerlijk verslag man. Heb het weer met smaak zitten lezen. En natuurlijk kwijlen bij die dikke eindplaat. Wat een mooie wild foto. Die kan zo in het Jachtblad voor een ganzen recept. Helemaal TOP
omdat jij het bent mag je de foto naar de redactie sturen 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan