BasBQ
Beef en Steak

Gerookte kipfilet

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.126
Gisteren voor de eerste keer gerookte kip gemaakt, maar wel pas vandaag in gesneden. Omdat ik nogal wat op mijn lijn 'moet' letten (ik kom al bij van naar eten te kijken), eet ik dagelijks 's middags een slaatje. Vaak met makreel, tonijn of gerookte (of gebakken) kipfilet. Dus dacht ik eens wat kipfiletjes te roken en in te vriezen zodat ik toch een tijdje verder kan op vlak van kipfilet. En het is goedkoper dan telkens een pakje van meer dan €3 te kopen.

Ik heb de werkwijze van noskos gevolgd en er stond bij dat het 2u zou duren, maar bij mij zat ik al op die 63° na een uur. Dus en L&S was het niet 🤣 Hij zei aan 107°, maar de eerste 20 minuten zat hij zelfs onder de 100° en daarna zo rond de 105°.

2 dagen ervoor had ik de pekel gemaakt om de dag erna te roken, maar had geen tijd genoeg, tenzij ik midden in de nacht wilde klaar zijn. Dus gisteren pas aan geraakt. Dan eerst een uurtje in de pekel gelegd, waarna afgedroogd en nog 15 min in de koelkast op een rekje gelegd.

Zoals gezegd, na een uur zat ik op 63° en dan nog die 14 min laten liggen en is hij nog doorgegaan naar 65 à 66° kern. Noskos had geschreven om er 3 chunks bij te doen, maar de sessie ging vrij snel en al de chunks waren erdoor. Dus in het vervolg wat minder chunks. Het was appel BTW.
In eerste instantie zien ze er niet echt smakelijk uit en mijn vrouw vroeg al direct of het mislukt was en ik ze niet beter zou weggooien 🤣 En ergens moet ik ook wel zeggen dat ik de kleur niet aantrekkelijk vind.

Maar vandaag de moment om te proeven. Eerst in stukjes gesneden en de structuur was prima. Een stukje geproefd en wat mij betreft 'iets' teveel rooksmaak. Dus volgende keer minder chunks en mss ook andere kruiden bij de pekel doen. Het was zeker wel lekker, maar voor mijn smaak kan het nog veel beter, denk ik. Maar dan in stukjes gedaan in mijn slaatje met alles er nog bij en dan was de smaak echt wel prima omdat je de combinatie hebt.

Een geslaagde eerste run, al had ik de kleur iets aantrekkelijker verwacht. Mss de volgende keer toch eens doorgaren naar 75° ook. Ik weet dat ze dan wat droger zijn, maar dan heb ik het verschil eens geproefd.

IMG_9914.jpeg


IMG_9918.jpeg


IMG_9919.jpeg


IMG_9920.jpeg


IMG_9923.jpeg
 
Ze zien er inderdaad wat donker uit, ik weeg mijn rookhout (zie link)
Misschien toch te veel rookhout gebruikt?
Als je ze de volgende keer doorgaart naar 75 graden ga je terug naar af, de bedoeling van deze methode is om ze net gaar te hebben en wel foodsave zodat het maximale aan sappigheid en malsheid wordt gehaald.
(zie onderstaande link en de link aldaar naar de bron)

 
Hier maken we ook vaak een voorraad gerookte kip neem het vaak mee naar mijn werk .
Jammer voor je dat het er niet goed uitzag als het maar gesmaakt heeft


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ze zien er inderdaad wat donker uit, ik weeg mijn rookhout (zie link)
Misschien toch te veel rookhout gebruikt?
Als je ze de volgende keer doorgaart naar 75 graden ga je terug naar af, de bedoeling van deze methode is om ze net gaar te hebben en wel foodsave zodat het maximale aan sappigheid en malsheid wordt gehaald.
(zie onderstaande link en de link aldaar naar de bron)


Ik had 1 dikke chunk en dan nog 2 kleintjes. Ik dacht dat ik ze zo gelegd had dat ze niet allemaal tegelijk zouden gaan roken. Maar deze morgen vond ik nog maar 1 dat nog 10% hout had. Volgende keer ga ik 1 dikke chunk nemen, maar niet.
Maar desondanks ze war raar zijn van kleur, is de smaak simpel gezegd prima.
 
Dit werkt over het algemeen het beste in grote hoeveelheden. Want de eerste paar zijn al op voordat ze afgekoeld zijn. Heerlijk!!
 
Hoi, ik voeg 200 ml karnemelk toe in de brine als deze koud is. Dit geeft bij mij een mooi bruine egale kleur. Ik gebruik ook niet veel rookhout.
 
Daarnet nog een kipfiletje aangesneden dat ik voorheen had ingevroren en rap had ontdooid in warm water 🤣

Zowel ik en de vrienden vonden hem top. Eerst die ik van de week gegeten had, vond ik de rooksmaak wat te fel, maar nu was het zeker in orde. Vriend van me vond dat het wat meer zout mocht smaken. Het recept van Noskos zegt een uur in de pekel. Kan mij iemand uitleggen hoe de duur bepaald wordt? Mag dat ook bv 2u in de pekel? En geeft dat dan meer een zoutsmaak? Of moet ik gewoon met de combinatie spelen door bv minder suiker erin te doen?

Zelfs na ontvriezen blijft het nog een heerlijke malse filet.
 
Heerlijk. Zien er goed uit
Lekker op brood 😋
 
Mooi gemaakt, voor een lichtere kleur gewoon minder rookhout gebruiken. Kip heeft niet veel nodig.
Niet door garen naar 75c, het wordt droog en aan de smaak voegt het niks toe.
 
Heerlijk. Zien er goed uit
Lekker op brood 😋
Ik eet geen brood. Als ik naar een brood kijk, weeg ik de dag erna 1kg meer :ROFLMAO:
Bij mij gaan ze kn de slaatjes.

Maar deze middag waren 2 vrienden ff meer tot thuis gekomen na het fietsen omdat zevan de gerookte kaas wilden proeven en dacht er een filetje in reepjes bij te doen en dat vonden ze ook prima. Dus ook ideaal als hapje vooraf.
 
Ik ondervind dezelfde "problemen" Ze zijn bij mij veel sneller klaar dan 2 uur vaak nog geen uur. Ik heb ze wel eens 2 dagen in de pekel gehad. Ook deze waren in het geheel niet te zout. Ik deed er na het snijden nog een snufje zout overheen.
 
Nog steeds niet gemaakt. Maar moet zeker nog eens gebeuren. Lijkt me erg lekker om mee te menen naar het werk. Beetje smokey sriracha er bij. Man krijg gewoon honger.
 
Ik ondervind dezelfde "problemen" Ze zijn bij mij veel sneller klaar dan 2 uur vaak nog geen uur. Ik heb ze wel eens 2 dagen in de pekel gehad. Ook deze waren in het geheel niet te zout. Ik deed er na het snijden nog een snufje zout overheen.
Ik ondervind dezelfde "problemen" Ze zijn bij mij veel sneller klaar dan 2 uur vaak nog geen uur. Ik heb ze wel eens 2 dagen in de pekel gehad. Ook deze waren in het geheel niet te zout. Ik deed er na het snijden nog een snufje zout overheen.

Vraag me af wat het verschil maakt tussen 1u of 2 dagen kn de pekel?
 
Dit recept van Noskos is echt top! Meerdere malen gemaakt ook... het uurtje in de pekel doet niets qua smaak, is meer voor de malsheid van het vlees volgens mij. Ik zou hem achteraf wanneer je gaat smikkelen gewoon een pietsie (zee)zout toevoegen.

Zelf gaar ik de kip wel door naar 75 graden. De kip werd bij de 15 minuten methode bij mij ook een beetje vreemd van kleur. Geniet van je kip!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb totaal geen ervaring met pekelen.
Is dit een must? Of puur voor het roken?
Moet hier colorozo zout voor gebruikt worden of is dit, voor kort pekelen, ook mogelijk met zee- of keukenzout
 
Ik heb totaal geen ervaring met pekelen.
Is dit een must? Of puur voor het roken?
Moet hier colorozo zout voor gebruikt worden of is dit, voor kort pekelen, ook mogelijk met zee- of keukenzout

Ik heb eigenlijk ook zeer weinig ervaring met pekelen. Heb vorige week aan de telefoon gehangen met Stijn hier die me wel het één en ander wist te vertellen om me op gang te trekken. Ik heb hier puur het recept van Noskos gebruikt.

Ik vraag me gewoon af als ik ze uit de pekel haal, of ik ze dan bv niet mag rubben voordat ik ze ga roken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan