BasBQ
Beef en Steak

Festival - Old Burger

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.902
Hoi.

Ik neem je even mee naar 12 augustus 2016. Het begin van de relatie met (nu nog steeds) mijn vriendin. We waren zo dol op eten, we waren zo dol op koken. En de rest van Nederland ook, zo leek. Overal begonnen de Food truck festivals te komen, meerdere festivallen achter elkaar strandde neer in ons mooie Nijmegen.

Het festival waar we op deze dag een bezocht bracht was onderdeel van Nederland Kookt, namelijk Nijmegen Kookt!
Heerlijk weer, fijne muziek, dure etenswaren en het ene was nog lekkerder dan het andere. Met een zakje met muntjes struinde we verliefd over het park op zoek naar wat onze muntjes waardig was. En zo trof ik dit bord:
1627500815201.png


Het rook er geweldig doordat ze alles op een grote grill aan het maken waren, en de rij stond enorm lang vol met hongerige mannen, geweldig.
En zoals je wel begrijpt, was ik daar ook even te vinden, te wachten op mn broodje.
Gelukkig was hij daar:
1627500873365.png

1627500886898.png

En hoe was die? ja echt zo lekker als dat ze hem aanpraatte destijds. geweldig die smaak van Old Amsterdam.
Hierna is nog een foto gemaakt met een enorme grijns en vieze mondhoek, die heeft een plekje in de gang gekregen, die bespaar ik hier even op het forum.
Misschien, dat ik deze uitdaging gestart ben, bijna 5 jaar later, en hem nog steeds herinner.. ja dan moet het toch wel de moeite waard zijn.

Dus vanmorgen een pakje van 8 plakken old amsterdam gekocht, met 800g half-om-half gehakt, een mooi ongesneden liefde-en-passie brood van de AH, wohsjesjohsjeh-saus en wat pimenton omdat die op was.

Thuis gekomen en begonnen met het smoren van 3 kleine rode uitjes, in 25g boter met 2 el boter. Toen deze eenmaal mooi gekarameliseerd waren, afgeblust met balsamico azijn en nog 5 minuutjes op laag vuur aangehouden.
1627501444969.png

1627501454741.png


Vervolgens de saus gemaakt, door 4 el mayonaise te mengen met 2tl zoete pimenton. In het originele recept gebruiken ze de pittige variant, dus nog een snufje cayenne aan toegevoegd.
1627501473684.png


Vervolgens een stuk of 10 plakjes panchetta uitgebakken en daarmee klaar gemaakt om te beleggen.
1627501484942.png


Hierna konden de burgers gemaakt worden.
800g gehakt gemengd met peper, zout, 2el wohsjesjohsjehr-saus en 2el soja saus.
Ik vond dit een beetje gek om alleen maar nattigheid toe te voegen, maar het ging goed.
4 flinke jongens gemaakt, even ingepakt en in de koeling bewaard.
1627501566701.png


Hierna de weber uit de schuur getrokken en de fik erin gezet. Ook maar meteen even de gietijzeren grill erin gezet.
1627501592747.png


Het schitterende brood in dikke plakken gesneden:
1627501642285.png


Bij gebrek aan, een buitenkeukentje gebouwd om wat fijner te kunnen werken. Dit ga ik onthouden voor als we toch niet buiten zitten, ging prima zo.
1627501687176.png


Broodjes per 3 of 4 geroosterd op de weber, en toen ze klaar waren naar buiten voor indirect.
1627501727818.png


de 4 grootste boterhammen belegd met een plak Old Amsterdam, om indirect te laten smelten op het brood.
1627501750130.png


Toen de burgers erop, na het draaien ook belegd met een plakje kaas.
1627501816115.png


En hierna ging het even héél snel.
toen alles klaar was kwam het bouwen. We begonnen met de boterham met gesmolten kaas als bodem. vervolgens 2 plakjes tomaat daarop.
Toen kwam de burger met kaas, de uitgebakken pancetta, en de gesmoorde ui.
Daarop weer de bovenkant die besmeerd was met de pimenton-mayonaise;
1627501951956.png


En toen ze mooi op het plankje lagen met z'n 4en, SNEL naar buiten om mooie foto's te maken met de camera.
Klikklak.. klikklak.. klikklak.
Ja jongens top! geweldig. snel naar binnen.
Vriendin: mooie foto's geworden?
Ja.. kijken op je camera;
1627502064940.jpeg


Ja dit dus. de camera stond nog van een andere shoot op handmatige instellingen, en dat had Sandertje even niet gezien voordat hij begon.

Dus de burgers weer weggetrokken voor de neus van mn schoonouders, om opnieuw foto's te maken in automatische stand.. haha
1627502142862.jpeg

1627502163451.jpeg

1627502185494.jpeg


Het was genieten, met de hoofdletter G. Heerlijke smaken, lekker hoog op smaak door de overdadigheid aan kaas. Het vlees had enorm veel rook opgenomen en de uien in combinatie met de saus maakte het heerlijk.

Even.. Heel eventjes waande ik me terug naar 12 augustus.. 2016.

Bedankt voor het lezen
 
Kan ik ze bij jou ook voor drie munten afhalen? Wat een heerlijke burgers zeg!
 
Heel mooi gemaakt Sander, zou deze graag eten op en festival of daarbuiten.
 
Mooie burgers geworden en je was op tijd met wegtrekken 😁 haha

Ook weer een foto van je gemikt met grijs en vieze mondhoek 😉
 
Mooi verhaal en mooie burgers, deze gaat op mijn to-do lijstje!
Thanks!
Recept is hier te vinden. Ze schrijven alleen totaal iets anders dan ze doen in hun filmpje.. Ik hield meer die laatste aan.

Kan ik ze bij jou ook voor drie munten afhalen? Wat een heerlijke burgers zeg!
Ik wil niet meer weten wat 1 muntje kostte, maar het zal richting de 2,50 geweest zijn.. Dure bedoeling hoor!

Heel mooi gemaakt Sander, zou deze graag eten op en festival of daarbuiten.
Bedankt Frits, snel zelf maken dus ;)

Mooie burgers geworden en je was op tijd met wegtrekken 😁 haha

Ook weer een foto van je gemikt met grijs en vieze mondhoek 😉
Haha met deze dikke kop tegenwoordig moet hij dan wel van een afstandje genomen worden ;)

Ziet er heerlijk uit, lekker hoor
Thx Rogier!

Woester, lester en gloster.

Lekkere burgers overigens.
Wohsjehsjohsjihr!
 
Ik vind deze er beter uit zien 😁.

Maar weet je zeker dat je 12 jaar geleden niet verliefd bent geworden op de Q en je vrouw pas later kwam 😂😂.
 
Heeeeerlijke burger

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
hahaha, geweldig Sander.
Ik heb genoten van je topic. Al bij de eerste regels wist ik dat het een mooi verhaal ging worden.
Schitterend, zo'n flashback naar 2016. En dan, na al die jaren, zelf maken. Das toch fantastisch.

En eerlijk is eerlijk, wat hier al eerder gezegd is: die van jou zien er beter uit hoor. Serieus beter zelfs.
Top man. Wat moet dit genieten geweest zijn.
 
Jo Sander. Mooi verhaal kerel. Je burger ziet er fantastisch uit. Deze ga ik zeker eens na maken. Dat moet smullen geweest zijn. Top

Maar nu vraag ik me af wat je voor de liefde van je leven hebt gemaakt?
 
Aaaah, nostalgie is vaak het beste ingrediënt 😊 mooie foto’s en een mooi verhaal! Beter wordt het niet, alhoewel zo een burger hier voor me op tafel zou het af maken 😜

Ps. Welk brood heb je gebruikt? Is dat L&P Spelt van de Appie? (Persoonlijke interesses he 😅)
 
Kijk, dat is festival food! Dat ziet er top uit!

-doet bookmarken-
 
Ik vind deze er beter uit zien 😁.

Maar weet je zeker dat je 12 jaar geleden niet verliefd bent geworden op de Q en je vrouw pas later kwam 😂😂.
Heeeeerlijke burger
Porverdikkie, dat ziet er smakelijk uit!👌🏻🤤
Hele mooie burgers dit!
Kijk, dat is festival food! Dat ziet er top uit!

-doet bookmarken-
Bedankt allemaal!

Aaaah, nostalgie is vaak het beste ingrediënt 😊 mooie foto’s en een mooi verhaal! Beter wordt het niet, alhoewel zo een burger hier voor me op tafel zou het af maken 😜

Ps. Welk brood heb je gebruikt? Is dat L&P Spelt van de Appie? (Persoonlijke interesses he 😅)
Spelt klopt helemaal! Bedankt!

Jo Sander. Mooi verhaal kerel. Je burger ziet er fantastisch uit. Deze ga ik zeker eens na maken. Dat moet smullen geweest zijn. Top

Maar nu vraag ik me af wat je voor de liefde van je leven hebt gemaakt?
Kerel! Ja dit was echt een feestje. En wat ben je toch een trouwe lezer dat je aan mijn vriendin denkt haha! 🥰 Ze heeft m bijna hetzelfde gegeten maar dan met een vega-burger, en zij wilde wel wat sla op het broodje, wij hadden die ernaast. :)

hahaha, geweldig Sander.
Ik heb genoten van je topic. Al bij de eerste regels wist ik dat het een mooi verhaal ging worden.
Schitterend, zo'n flashback naar 2016. En dan, na al die jaren, zelf maken. Das toch fantastisch.

En eerlijk is eerlijk, wat hier al eerder gezegd is: die van jou zien er beter uit hoor. Serieus beter zelfs.
Top man. Wat moet dit genieten geweest zijn.
Thanks Rick! bij het nazien van dit topic loopt het water me al weer in de mond.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Heel leuk zo, deze burger is bij ons ook een favoriet, zelf al meerdere malen gemaakt.

Ben even een foto gaan zoeken maar volgens mij hebben wij hetzelfde festival bezocht ;)
Ook onderstaande foto was vanuit Nijmegen 2016 :p
burger.jpg
 
Heel leuk zo, deze burger is bij ons ook een favoriet, zelf al meerdere malen gemaakt.

Ben even een foto gaan zoeken maar volgens mij hebben wij hetzelfde festival bezocht ;)
Ook onderstaande foto was vanuit Nijmegen 2016 :p
Bekijk bijlage 26187

Patrick, eenzame klasse. Eenzame klasse...
 
Leuk verhaal! En lekkere burgers. Bookmarked voor de todo-lijst!
 
Terug
Bovenaan Onderaan