BasBQ
Beef en Steak

Erg Low & Slow: Beef Jerky

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.096
Al langere tijd willen maken en nu kwam het er eindelijk van.
Bij een Marokkaans slagertje een ruime kilo kalfsvlees gehaald en in plakjes en repen gesneden.
Let op: niet te dik (max 5mm, liefst dunner) anders krijgt het een rubber-achtige structuur.
De avond ervoor de reepjes in een bakje marinade gelegd en de volgende ochtend op de smoker.
Marinade naar eigen smaak met soja en worcestershiresaus, knoflookpoeder en uienpoeder.

De volgende ochtend uit de marinade even op een paar vellen keukenpapier droogdeppen.
De Jerky gaat gedroogd worden, dus zo laag mogelijke temp. Het hoeft niet zozeer te "garen".

Ondertussen de smoker voorbereiden. ca 15 briketten op het kolenrooster en 5 aansteken en die erop.

De "natte" beef jerky:


Het duurde 6 uur tot ze lekker droog waren. De hele tijd de smoker tussen 50 en 70 gr C gehouden.
Geen water in de waterpan, want dan wordt het te vochtig.

Na 6 uur de droge beef jerky:


Gelukkig beide roosters volgelegd. Dit is het eindresultaat:


Ik denk dat het gewicht uiteindelijk gehalveerd is.
Ik had de "natte" jerky nog even bestrooid met versgemalen peper, gezien op YT.

Het is een geweldig lekkere snack. Na 3 dagen was het al op  :D
Mijn dochtertje moest ik beloven volgende keer zonder peper want het was zo lekker dat ze de hele lading op wilde eten, maar ze vond het te pittig. Tja, een mooier compliment kan je niet krijgen, toch?

Bedankt voor het kijken.
 
Ziet er prima uit!
 
lekker, lust ik
 
Moet hier ook nog een X gaan gebeuren!! Je gebruikt geen rookhout??
 
Ceriel zei:
Is zooooo lekker, 3 dagen is knap.....
We hebben ons best gedaan om niet meteen alles op te eten
En dat viel niet mee inderdaad.  :D

 
MarBQ zei:
Moet hier ook nog een X gaan gebeuren!! Je gebruikt geen rookhout??
Nee, maar het zou wel kunnen denk ik.
zou niet teveel doen. De reepjes zijn vrij dun.
 
Wow, lekker hoor
 
Ik ben echt dol op beef jerky. En dit ziet er lekker uit, had graag wat geproefd.

ik heb 1 keer bij een slager uit Oenen beef jerky gehaald, die was geweldig. superdun, keihard en mega smaakvol. alle beef jerkys die ik erna heb geproefd waren soms wel lekker maar waren vaak zachter en dikker.

Wat is nu de echte beef jerky?
 
ikkuh zei:
Maar die 3 dagen vind ik knap!

ach, als je beide hele dagen werkt blijven alleen de avonden over om dan na het eten een halve kilo jerky weg te snacken.  :-O
 
Terug
Bovenaan Onderaan