BasBQ
Beef en Steak

En aan de spijker

Dat ziet er prachtig uit Bert.  B-)
Ben erg benieuwd hoe dat smaakt.
Goed bezig.

Mac
 
Buitengewoon mooi, ik hoop dat het net zo lekker is als dat het oogt
 
Bert zei:
Vrijdagavond de ham van de spijker gehaald.
DSC03036.jpg

Aan de touwtjes is goed te zien dat hij behoorlijk is in gedroogd.
Nu eerst tot zondag strak in de folie in de koelkast leggen. Zo'n ham is aan de buitenkant droger als in het midden. Door hem in de folie in de koelkast te leggen hoop ik dat het vocht zich weer wat verdeeld. Het principe van het laten rusten na het bakken van vlees.
DSC03038.jpg

Vandaag (zondag) heb ik hem aangesneden. De kleur is prima. De zachtheid is ook goed. De smaak zit tussen schwarzwalderschinken en coburgerham en is best wel lekker. Waarschijnlijk dat de volgende een nog wat meer uitgesproken smaak heeft.
DSC03040.jpg

DSC03039.jpg

DSC03041.jpg

Prachtig project Bert en wat een resultaat.
Leuk hoor dat zelf drogen van vlees.
Maar zo aan de spijker is het waken voor bederf wel belangrijk lijkt me.
Ik volg je kunsten graag
 
mooi geworden Bert schitterend
 
nou Bert, ik kom er aan!
 
Ziet er goed uit Bert.s'avonds lekker bij een glaasje wijn mmmmmm.
 
Heel mooi Bert, dat kan je wel aan de vakman overlaten zie ik!
 
Een goed voorbeeld doet volgen...... vorige week (15/12) een varkenslende in de pekel gezet en elke dag een keer omgekeerd. 30 December is de planning dat hij gerookt gaat worden en dan een paar weken naar zolder..... ik hoop dat ik het zelfde resultaat krijg als jij Bert!
 
fons zei:
Een goed voorbeeld doet volgen...... vorige week (15/12) een varkenslende in de pekel gezet en elke dag een keer omgekeerd. 30 December is de planning dat hij gerookt gaat worden en dan een paar weken naar zolder..... ik hoop dat ik het zelfde resultaat krijg als jij Bert!

Begin is goed. lekker lang pekelen maakt het al zachter.
 
Thnx Bert! dit is het mooie aan `ons` forum, de amateurs leren van de pro?s!
 
Bert, heb jij zomaar de tekst van MEATRLOAF in jouw onderschrift staan of ben je net als ik een groot fan van MEATY?
 
fons zei:
Bert, heb jij zomaar de tekst van MEATRLOAF in jouw onderschrift staan of ben je net als ik een groot fan van MEATY?
Ik heb de lp bad out of hell zovaak gedraaid dat de naald er aan de onderkant doorkwam bij wijze van spreke
 
Bert, ik loop met mijn ham tegen en dilemma aan..... hij ligt in de pekel vanaf 15 december, nu is het de bedoeling dat de ham bij mijn ouders op zolder komt te hangen, mijn ouders wonen aan de andere kant van het land en daar kom ik 1x in de 14 dagen. Ik ga met oud en nieuw naar mijn ouders, dus kan ik het volgende doen: 30 december roken en dan de 31e naar zolder en dan 14 of 28 dagen laten drogen. Maar ik kan hem ook nog 14 dagen extra in de pekel laten liggen, wat zou jij doen? het is een lende van 1.4 kg. Moet hij trouwens voor dat je gaat roken nog afgespoeld worden en voor-drogen in de koelkast?

Alvast thnx voor het advies.
 
potverdikke Bert, hoop dat er op 12 december nog iets over is ;)
 
fons zei:
Bert, ik loop met mijn ham tegen en dilemma aan..... hij ligt in de pekel vanaf 15 december, nu is het de bedoeling dat de ham bij mijn ouders op zolder komt te hangen, mijn ouders wonen aan de andere kant van het land en daar kom ik 1x in de 14 dagen. Ik ga met oud en nieuw naar mijn ouders, dus kan ik het volgende doen: 30 december roken en dan de 31e naar zolder en dan 14 of 28 dagen laten drogen. Maar ik kan hem ook nog 14 dagen extra in de pekel laten liggen, wat zou jij doen? het is een lende van 1.4 kg. Moet hij trouwens voor dat je gaat roken nog afgespoeld worden en voor-drogen in de koelkast?

Alvast thnx voor het advies.

Langer pekelen kan geen kwaad maar is niet noodzakelijk. Hij heeft nu 13 dagen pekel gehad en dat is voldoende. Je hebt dus de vrije keus.
En je moet hem wel afspoelen en laten drogen.
 
Thnx bert! dan ga ik hem nu spoelen en drogen!!
 
Oh men oh men..... wat ziet dit er heerlijk uit zeg.... ik zit me eens in te lezen in de hammen met stip een to do.......
Wat gaaf om dit zo op afstand mee te kijken....... hulde voor de reportage en de uitleg!
 
Terug
Bovenaan Onderaan