BasBQ
Beef en Steak

En aan de spijker

ReneR zei:
Hangt hij in "het hok bij de bbq"???
Dan zou ik zomaar een keer stiekem langs kunnen komen, hahahaha
Nee hoor, geintje :p

Nee wel achter Slot en Grendel
 
ziet er mooi uit Bert........ jeuken jouw handen ook zo om stiekem een stukje te proeven ???? bij mij wel  ;)
 
Ik ruik hem hier Bert!  :D
 
henkk zei:
ziet er mooi uit Bert........ jeuken jouw handen ook zo om stiekem een stukje te proeven ???? bij mij wel  ;)

Ik blijf er netjes af.
 
Camiel zei:
Mooi kleurtje Bert, komt er nog vocht uit tijdens het drogen?

Je kunt aan het stuk voelen dat het vocht naar de onderkant zakt en daar verdroogt. Boven aan is de ham droger als onder.
 
RedFox zei:
Ik ruik hem hier Bert!  :D

Ik vind er niet zoveel geur afkomen. Nu ruik ik op het moment niets.
Maar een echte schwarzwalder ruikt veel sterker. Waarschijnlijk omdat die met vers dennehout gerookt wordt.
Van de week maar weer een nieuwe in het zout om dat ook te proberen.
 
En weer een weekje verder.
De ham voelt al droger aan en je ziet droogte barstjes komen.
Hier en daar drogen de zoutkristallen al aan de buitenkant, lijkt op een witte aanslag maar is heel normaal bij het aan de lucht drogen.
DSC03017.jpg
 
Hij gaat lekker!
 
Ik blijf dit volgen
 
Vrijdagavond de ham van de spijker gehaald.
DSC03036.jpg

Aan de touwtjes is goed te zien dat hij behoorlijk is in gedroogd.
Nu eerst tot zondag strak in de folie in de koelkast leggen. Zo'n ham is aan de buitenkant droger als in het midden. Door hem in de folie in de koelkast te leggen hoop ik dat het vocht zich weer wat verdeeld. Het principe van het laten rusten na het bakken van vlees.
DSC03038.jpg

Vandaag (zondag) heb ik hem aangesneden. De kleur is prima. De zachtheid is ook goed. De smaak zit tussen schwarzwalderschinken en coburgerham en is best wel lekker. Waarschijnlijk dat de volgende een nog wat meer uitgesproken smaak heeft.
DSC03040.jpg

DSC03039.jpg

DSC03041.jpg
 
Bert,daar heb je een product afgeleverd waar je me 's-nachts voor mag wakker maken!
Ik vind het lekker als er niet of nauwelijks vet aan zit. De kleur is ook prachtig en hier komt meteen een associatie op met het prachtige Schwarzwald.
Dit draadje zal ik nog eens van voren af goed lezen.
Wat wil je een volgende keer nog anders gaan doen Bert?
Mogelijk nog wat meer "Schwarzwald" smaak met behulp van dennenhout? En heb je dat hout al kunnen scoren?
Al met al iig prachtig resultaat!  :)
 
RedFox zei:
Bert,daar heb je een product afgeleverd waar je me 's-nachts voor mag wakker maken!
Ik vind het lekker als er niet of nauwelijks vet aan zit. De kleur is ook prachtig en hier komt meteen een associatie op met het prachtige Schwarzwald.
Dit draadje zal ik nog eens van voren af goed lezen.
Wat wil je een volgende keer nog anders gaan doen Bert?
Mogelijk nog wat meer "Schwarzwald" smaak met behulp van dennenhout? En heb je dat hout al kunnen scoren?
Al met al iig prachtig resultaat!  :)

Ik heb in dit draadje de opvolger al in het zout liggen.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/charcuterie/de-spijker-mag-niet-leeg-blijven/
 
Dat zijn award winnende foto's Bert, man wat ziet dat er lekker uit!
 
Mooi man!!!
 
Geweldig!
 
Echt knap gedaan Bert! Jemigdepemig man!
 
Dat ziet er echt vurrukkulluk uit Bert!
 
Terug
Bovenaan Onderaan