BasBQ
Beef en Steak

Eerste run van een Kamado noob -Short ribs

 

Doomedahab

Sprokkelaar
Berichten
47
Vandaag (gisteren eigenlijk) begonnen aan mijn eerste run op een Kamado ooit :)

Mijn mooie Masterbuilt wordt ingewijd met low en slow short ribs:

USA grain fed Black Angus, 1,6kg na trimmen:
20211113_190711.jpg


Gisteren getrimd, gezouten en weggelegd in de koelkast. Vanmorgen de rub gemaakt, van zwarte peper, uienpoeder, knoflookpoeder, gerookte paprikapoede(helaas geen foto van)

Vanochtend de Kamado aangemaakt met de "Smoking Dad" methode. Het was even zoeken naar de juiste schuifjes combinatie, maar op dit moment lijkt alles stabiel rond de 115-120 graden. Wordt vervolgd!

20211114_094647.jpg

16368864620554053174197017401054.jpg
 
De koepel temperatuur liep toch wat hoog op, tot 135 graden, en de kerntemperatuur was al snel 70 graden. Om 12.00 ingepakt in folie, en om 14.30 was de temperatuur al 96 graden. Ik heb de boel flink geknepen daarna, en op een gegeven moment kwam de koepel temperatuur niet meer boven de 85 graden (op het rooster). Het bleek dat de kolen uit aan het gaan waren. Ik had blijkbaar de kolen niet goed geschikt, want aan de buitenkant waren de kolen nog onverbrand. Die stokken matabu zijn. Niet zo makkelijk te schikken blijkbaar. Iets voor de volgende keer.

Maar goed, nadat ik de kolen herschikt had kwam de temperatuur langzaam omhoog en bleef perfect op 120 graden hangen. Toen de kerntemperatuur weer 93 graden was was het tijd om het vlees te laten rusten. Zodirect proeven, ben benieuwd :)
 
Bwoah dat was lekker zeg :) ongelofelijk mals en smeuïg, wat een ervaring :) Heerlijke rooksmaak, en de rub beviel ook goed. Volgende keer hou ik het denk ik wel bij peper en zout, dit vlees heeft in combinatie met de rook van de hickory niets extra nodig.

Rodekoolsalade erbij, en gepofte aardappels. Een feestmaal.

20211114_174201.jpg
 
Poh, mooi stukje vlees geworden zeg!
Is het goed gekomen met je gepofte aardappelen? Wat heb je uiteindelijk gedaan?
 
Ik heb ze toch maar in de oven gedaan, ik wou de eerste keer zo min mogelijk variabelen hebben in de Kamado. Gewoon 50 min. Op 200 graden, paturain erbij, lekker hoor.

Maar dat vlees was echt een openbaring. Ik wist niet wat ik kon verwachten maar dit is wel next level hoor :)
 
Mooie sessie.
Als je de kolen mand vol hebt gedaan en op 1 punt aangestoken hou je zeker onverbrande kolen over bij een low en slow van een paar uur.
Verbruik van een kamado is laag.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Bedankt voor de tip! Hoewel de kolenmand maar halfvol was (waarvan nog iets minder dan de helft over is na ruim 6 uur trouwens) had ik de kolen inderdaad maar op één centraal punt aangestoken met m'n blower. Volgende keer dus even op letten.

Het probleem werd denk ik ook mede veroorzaakt doordat ik met marabu kolen werkte. Die takvormige kolen lagen behoorlijk ver van elkaar af, dus kan het makkelijker voorkomen dat het vuurtje dooft in mijn beleving.

Aandachtspuntje voor de volgende.
 
Laatst bewerkt:
Mooi run voor de eerste keer ,
En mooie rook ring in het vlees
 
De shortribs zien er idd machtig mooi uit. Verder alleen maar mooi dat er wat mis gaat kun je weer van leren. Ging bij mij net zo hoor. Al doende leer je er mee om gaan. 😉
 
ziet er goed uit voor een eerste keer. Mooie kamado ook trouwens;)
ander vraagje, heb je los een devide and conquer system gekocht of zat dat er allemaal bij?
 
Mooi stukje vlees. Mis wel de foto van het vlees op de barbecue. Draadje wordt voorlopig verplaatst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan