BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer ribeye, punten ter verbetering.

 

Ramon076

Sprokkelaar
Berichten
32
Zojuist voor de eerste keer ribeye op de Q gelegd. Smaak en malsheid was op zich wel prima maar miste net een beetje de donkere kleur.
Temperatuur in de Q bleef hangen op 200. De ribeyes 2 minuten erop en toen omgedraaid en dan weer twee minuten, daarna 5 minuten afgedekt laten rusten.
De ribeyes waren ook niet zo heel dik dus ik durfde ze er niet te lang op laten liggen.

Volgende keer Q hoger stoken en dikkere ribeyes. Iemand anders nog tips?

IMG_20200723_193125.jpg


IMG_20200723_194308.jpg


IMG_20200723_194807.jpg


IMG_20200723_195652.jpg
 
Ik heb (nog) geen ervaring met ribeyes maar ik zweer sinds ik mijn Basterd heb bij een kernthermometer. Hoef je niets meer op de gok te doen, werkt perfect!
 
Ik heb (nog) geen ervaring met ribeyes maar ik zweer sinds ik mijn Basterd heb bij een kernthermometer. Hoef je niets meer op de gok te doen, werkt perfect!
Ja die heb ik ook alleen deze ribeyes waren misschien 1,5cm dik. Als ik dikkere heb ga ik ook zeker de thermometer gebruiken. En dan ga ik ook voor reversed sear.
 
In eerste instantie is het belangrijk of ze mals waren en gesmaakt hebben. Zo te lezen wel.

Verbetering nodigt uit om het nogmaals te maken.
- Dikkere steaks
- Kerntemp meter
- reverse sear
Succes
 
De ribeye zijn met 2cm toch niet erg dun toch? Als ik het zo zie had je gerust wat meer brandstof in je Q kunnen doen. En dan misschien ook houtskool gebruiken. Ik Vul de BBQ altijd tot net onder het rooster. Zo is de afstand van het vuur tot het rooster ook kleiner. Dat werkt met grillen het beste. Als je klaar bent alle schuiven dicht en het vuur laten doven. De kolen kun je de volgende keer weer gebruiken. Snel nog eens over doen, Biertje er bij. Dikke eindfoto maken, kan ie zo mee in de fotowedstrijd.
Je cuisson ziet er iig heerlijk uit. Ik had je graag geholpen met opeten :cool:
 
De ribeye zijn met 2cm toch niet erg dun toch? Als ik het zo zie had je gerust wat meer brandstof in je Q kunnen doen. En dan misschien ook houtskool gebruiken. Ik Vul de BBQ altijd tot net onder het rooster. Zo is de afstand van het vuur tot het rooster ook kleiner. Dat werkt met grillen het beste. Als je klaar bent alle schuiven dicht en het vuur laten doven. De kolen kun je de volgende keer weer gebruiken. Snel nog eens over doen, Biertje er bij. Dikke eindfoto maken, kan ie zo mee in de fotowedstrijd.
Je cuisson ziet er iig heerlijk uit. Ik had je graag geholpen met opeten :cool:
Ze waren rond de 1,5 cm, had van mij dikker gemogen. Ik heb nog een zak Dammers staan dus die ga ik de volgende keer daarvoor gebruiken en dan afstand tussen kolen en rooster verkleinen. Bedankt voor de tip!
 
Als ik het boek Hete Kolen volg, spreken ze van 220° als je een gietijzeren rooster gebruikt, en 250° als je het normale rooster gebruikt.

Een steak van 15mm heeft volgens mij maar 1 min per kant nodig als je hem medium rare wilt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan