BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer buikspek, twee varianten

 
 
 
 

R@lph

Kooltjesharker
Berichten
193
Ik wilde graag mijn nieuwe weber bbq uitproberen. Heb de afgelopen weken van alles voorbij zien komen op dit forum. Wilde graag de eerste poging wagen met een mooi stuk buikspek. Bij de lokale vleeshal een stuk buikspek gehaald van 2kg en verdeeld in twee porties. Dus bij deze mijn eerste draadje van een buikspek sessie. :)

Twee varianten gemaakt:
1e: Red roast pork kruiden met Lee Kum Kee char siu saus.
2e: Five spices, zout en karwijzaad

Circa 3,5 uur op de bbq gelegen bij 125C. Voor wat rooksmaak heb ik een paar handjes appel snippers toegevoegd.

Onderstaand de foto's.
21heHnX.jpg

v5aDDeK.jpg

0iAtKcs.jpg


Gemarineerd en een nachtje laten intrekken.
ZTQz6D8.jpg


Met de temperatuur moet ik nog leren spelen. Onderste schuif te makkelijk/snel dicht willen zetten.
PDTCW2l.jpg


Het resultaat.
pJvNwAL.jpg


5hDr5JU.jpg


Ben zeer tevreden over het eindresultaat. De char siu variant was echt super. Die gaan we zeker nog een keer maken.
 
Ziet er top uit!
 
Lust ik wel
 
De voorkeur ging duidelijk uit naar de char siu variant. Daar zit net wat meer zoetigheid in. Marinade was gevoelsmatig ook beter in het vlees getrokken.
De five-spices variant vonden wij wat minder qua smaakbeleving. Bij een beet in de five-spices variant krijg ik sterk de indruk door een kruid achtig laagje te bijten waardoor de kruiden bij de eerste beet (te) overheersend waren en dat proefde je qua structuur. 

Mocht je nog goede tips hebben voor een buikspek met five-spices dan hoor ik dat graag.
Volgende de keer de five-spices in een natte marinade vermengen zou mijn volgende poging zijn. 
 
Lekker hoor😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan