BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer bierkip

 
 

Wesley

Kooltjesharker
Berichten
187
Na veel lezen en video's kijken over hoe je een bierkip moet maken ben ik afgelopen zo dag aan de slag gegaan.

2 mooie kippetjes kunnen scoren van beide 1,3kg zijn we aan de slag gegaan. Eerst heb ik al het los zittende vel weg gesneden omdat dit anders toch maar verbrand. Toen aan de slag gegaan met het insmeren van de kip met olijfolie. Al die tijd stonden er al 2 blikjes Hertog-Jan op de aanrecht me aan te kijken, ik kon de verleiding niet weer staan en maakte de eerste open om deze voor de helft leeg te drinken haha. Toen was de rub aan de beurt, deze kwam bij barbequeshop.nl vandaan. Tom Coronel zelf heeft me deze angesmeerd en zei dat ik niet zuinig aan moest doen. Nu beide kippen klaar waren zijn we begonnen met aansteken van de bbq. Hiervoor heb ik greek-fire briketten voor gebruikt. De bbq was zo ingericht voor indirect te bbqen. Nu was het tijd voor blikje 2 om deze voor de helft leeg te drinken en in de tussen tijd kon de bbq mooi op temp komen. Toen alles klaar was gingen de kippen op de bbq echt was daar probleem 1. De deksel van de bbq kon niet meer dicht omdat de kippen te hoog waren. Hoe ik dit heb opgelost, ik heb de vet druip bak waar de kip boven kwam te staan gevult met het bier uit de 2 blikjes en er nog een vol blikje Hertog-Jan aan toegevoegd. Ik heb de kippen beide op het rooster gelegd en ze indirect laten garen. De smoker met beuken rooksnipper had ik direct boven op de briketten gezet echter ging dit veelste hard. Ik heb de smoker opnieuw gevult en hem nu op het rooster gezet dit ging veel beter. Na een aantal keer omdraaien van de kip heb ik hem naar een kern temp gebracht van 68 graden in de borst. Ik he. Toen de smoker weg gehaald en de kip direct boven de briketten veder laten garen naar een kern temp van 75 graden. Ik heb de kippen van het rooster gehaald en ze 10min even laten rusten en toen was het aanvallen. De kip was echt perfect als was hij wat aan de zoute kant maar dit komt debk ik omdat er te veel rub op zat. Gelukkig was hij niet droog waar ik wel bang voor was.

Al met al hebben we heerlijk genoten van onze bierkip.





 
Lijkt me lekker, nu nog even de foto's fixen  :)
 
Zien er goed uit!
 
Goed bezig!
 
Veen zei:
Zien er goed uit!

En dat voor een eerste keer. De smaak was ook heerlijk alleen beetje te zout.
Misschien hebben jullie tips voor eventueel andere kruiden.
 
Wesley zei:
Veen zei:
Zien er goed uit!

En dat voor een eerste keer. De smaak was ook heerlijk alleen beetje te zout.
Misschien hebben jullie tips voor eventueel andere kruiden.

Ik gebruik de Jack Daniels chicken rub, mooie reportage!

 
Lekker hoor! De volgende keer de BCC op het kolenrooster zetten met aan beide kanten kolen. Of de kolen aan ??n kant en de kip na een half uurtje een halve slag draaien...
 
Lekkere kippen, wat Ceriel zegt +1.

Door de kip op het kolenrooster te zetten creeer je genoeg ruimte zodat de deksel ook dicht kan.
Je kan met wat dubbel gevouwen aluminium folie een hitteschild maken zodat de kip alleen indirecte warmte krijgt.

Succes met je volgende bierblikkip.

Ps, je had al het bier kunnen opdrinken en vervangen met water. Je proeft geen verschil alleen is het verhaal minder mooi ;).
 
Gewoon tegen de vrouw zeggen dat het bier in het blik cruciaal is  :D
 
Thnx voor de reactie's

Ik had er niet over nagedacht om het op het kolen rooster te zetten.
De smaak van hier was indd minimaal. Volgende keer BCC standaard halen en het bier indd lekker zelf opdrinken. Wat voor tips hebben jullie nog qua rub. Had al iemand die zei Jack Daniels rub
 
Wesley zei:
Thnx voor de reactie's

Ik had er niet over nagedacht om het op het kolen rooster te zetten.
De smaak van hier was indd minimaal. Volgende keer BCC standaard halen en het bier indd lekker zelf opdrinken. Wat voor tips hebben jullie nog qua rub. Had al iemand die zei Jack Daniels rub

Ik heb pas geleden mijn eerste BCC gemaakt met deze rub:

zH9UECs.jpg


Bijzonder smaakvol, en errug lekker op kip!

Bovendien een rub van Nederlandse bodem ontwikkeld door mede forumgenoot Richard0501  ;)

Ik kan hem van harte aanbevelen
 
Arjan Ebing zei:
Wesley zei:
Thnx voor de reactie's

Ik had er niet over nagedacht om het op het kolen rooster te zetten.
De smaak van hier was indd minimaal. Volgende keer BCC standaard halen en het bier indd lekker zelf opdrinken. Wat voor tips hebben jullie nog qua rub. Had al iemand die zei Jack Daniels rub

Ik heb pas geleden mijn eerste BCC gemaakt met deze rub:

zH9UECs.jpg


Bijzonder smaakvol, en errug lekker op kip!

Bovendien een rub van Nederlandse bodem ontwikkeld door mede forumgenoot Richard0501  ;)

Ik kan hem van harte aanbevelen

Zal het is opzoeken op internet en dan bestellen thnx!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan