BasBQ
Beef en Steak

Een gerecht voor kerst!

 
 

Odysseus

Vuurmaker
Berichten
60
Dag Allen,

Ik krijg met kerst 7 volwassenen over de vloer en het is gebruikelijk dat per huishouden een eigen gang gemaakt wordt. Nu wil ik graag het hoofdgerecht voor mijn rekening nemen en uitpakken met de bbq. De meesten hebben de beercanchicken al wel eens gehad hier en vinden die heerlijk.

Mijn ideeën op dit moment:

- Brisket van 2-3kg
(maar is dit wel een 'kerstgerecht'? Lijkt me wel enorm leuk om eens te maken en vind het wel uitpakken als je zegt dat die uren en uren op de bbq gelegen heeft)

- Picanha van +- 1,5 kg
(mijn vrouw zou dan niet mee kunnen eten, hoog zwanger, maar heeft wel aangegeven dat ze het niet erg vind)

- ribs 3-2-1
(bijna iedereen van de groep vind ribs lekker, maar zijn restaurant ribs gewend of snelkookpan ribs, de 3-2-1 heb ik een keer eerder zelf gemaakt en WAUW die waren lekker, maar is dit wel een 'kerst gerecht'?)


Voordeel van de brisket is nog eens dat ik overal zie dat je hem rustig op 60-65 graden in de oven kan warmhouden tot serveren, dat betekent dat de bbq weer vrij is om bijvoorbeeld ook een hele zalm te roken als voorgerecht!

Hebben jullie nog andere voorstellen of ideeen? Tips waar ik aan moet denken?
Ik werk overigens met een Weber Master Touch Premium (diffuser plate zit erbij, low en slow kan dus tot een uur of 7-8)

Bedankt alvast,

- Ody
 
2,5 kg procureur rollade , ben toevallig op dit moment met 2x 2,5 kg rollades bezig zal het morgen posten hoe ik ze gedaan/ gemaakt heb .
20221113_123435.jpg
 
1 of 2 mooie tomahawks met side-dishes.
Hoge wauw factor, wel aan de prijs.

Soort van mixed grill plank.
Pulled pork, spare ribs, worsten en sjasliks.
Makkelijk voor te bereiden en mits goed gedaan ook fantastisch. (Alles natuurlijk op een bedje van gegrilde groentes)

Iets met wild of lam.
(Of een wild lam. 😉)

Ideeën genoeg hoor.
 
1 of 2 mooie tomahawks met side-dishes.
Hoge wauw factor, wel aan de prijs.

Soort van mixed grill plank.
Pulled pork, spare ribs, worsten en sjasliks.
Makkelijk voor te bereiden en mits goed gedaan ook fantastisch. (Alles natuurlijk op een bedje van gegrilde groentes)

Iets met wild of lam.
(Of een wild lam. 😉)

Ideeën genoeg hoor.
Een wat luxere mixed gril is ook wel interessant ja! Nog niet aan gedacht even uitwerken wat gaat werken qua tijd en bereiding.
 
Een bavette rollade (zal ook niet door je vrouw gegeten kunnen worden dan) met pesto pijnboompitten en spinazie?

Een Lamsrack (niet moeilijk en snel klaar) heeft een flinke wow factor

Buikspek - altijd lekker

Shortribs - wow factor en minder lang bezig dan een brisket

Een hele gevulde vis (of twee)

Zo maar wat ideeën


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Je kan de picanha toch ook nog helemaal door verhitten

Ik ga hier met nieuwjaar voor 5 volwassenen, 2 kinderen gewoon een paar kreeften halen, soep, en nadien een stuk wagyu, wat hamburgers en worstjes voor de kleinsten, nog zo een grote t bone steak en (nog iets) paar speciale saté's ofzo doen, soort van gourmet maar ik bak het op de bbq :). En qua hapjes ben ik nog niet uit, das iets voor dit weekend eens te proberen
 
Heb vorig jaar een hertenrack gemaakt voor kerst, zie mijn post:
Heb al verzoeken gehad om deze kerst weer een hertenrack te maken, echt te lekker!
Ook relatief weinig werk, dus je hoeft je gasten niet te verwaarlozen omdat je constant bij de bbq moet staan 😉.

Voor je vrouw zou je bijvoorbeeld short ribs kunnen maken, die bereid je toch well-done.
Als je de short-ribs dan vooraf maakt, leg je later het hertenrack er gewoon bij.
2e bbq aan om het rack nog even af te grillen en voilà, kerst 2022 is een feit
#hetismaareenidee
 
Heerlijk als je nu al kunt voorbereiden. Ik weet tot op vandaag nog niet hoe, wie, wat en waar de feestdagen gaan door gaan :ROFLMAO: Dat regelt mijn vrouw en blijkbaar is dat nog niet met vrienden en familie besproken.

Goed dat dit topic opduikt, dan ga ik eens aan wat armpjes trekken om te zien of ik ook aan voorbereidingen moet gaan beginnen.
 
1,5 kilo picanha voor 7 volwassenen?
Stel nou dat ze het lekker vinden.......
 

Deze wordt het hier. Wel met een millefeuille van aardappel en een pompoencrème erbij. En een rodewijnsaus. Voor de overige gangen ben ik niet verantwoordelijk.
Oeh, de familie hier is gek op confit de canard! Komt op de lijst!!!
 
Ik zat ook te denken om brisket te maken voor kerst.
Hertenrack of ree rack is ook super heb ik ook al eens gemaakt (niet met kerst overigens)

Voordeel van brisket is dat het lang warm blijft en ook warm te houden is.
 
Hebben jullie nog andere voorstellen of ideeen? Tips waar ik aan moet denken?

en nog vele andere op dit forum
 
Ik zat ook te denken om brisket te maken voor kerst.
Hertenrack of ree rack is ook super heb ik ook al eens gemaakt (niet met kerst overigens)

Voordeel van brisket is dat het lang warm blijft en ook warm te houden is.
Precies dat! En bij het warm houden in de oven kan ik bijv nog een zalm roken op de bbq als vooraf. Maar nog geen ervaring met een Brisket maken. Zie filmpjes dat het maar 4-5 uur op de BBQ ligt en filmpjes waar het 10+ uur op ligt. Dat is nog wel ff een verschil als ik wil uitrekenen hoelaat ik moet beginnen.
 
@Odysseus als je een whole packer neemt heb je toch zeker 8u nodig en normaal zelfs langer.
De mijne was toen al na 8u klaar maar heb ik de hele dag nog warm gehouden in een koelbox met handdoeken. Bij het opdienen was deze nog steeds 68> graden.
 
Voor mij is het ultieme gerecht de Apple Brined Turkey van Noskos, je zal nooit meer een lekkerdere Kalkoen eten.
Dit jaar staat hij op de planning tussen kerst en oudjaarsdag, maar dan van het spit


Ik behandel de huid voor het drogen nog met Bakingsoda en zout

 
Ik zou voor de Turducken gaan. Staat op mijn lijstje, maar tot nu toe nog geen medestanders die dit mee willen eten 😂
 
@Odysseus als je een whole packer neemt heb je toch zeker 8u nodig en normaal zelfs langer.
De mijne was toen al na 8u klaar maar heb ik de hele dag nog warm gehouden in een koelbox met handdoeken. Bij het opdienen was deze nog steeds 68> graden.
Top bedankt voor deze tip, nog andere tips? Na alle research neig ik nog steeds het meest naar een brisket. Het is misschien niet het 'klassieke' kerst gerecht, maar zal aan tafel wel de wow factor hebben bij ons, onze gasten zijn zeg maar van het niveau: worstje, hamburgertje op de bbq.
 
Terug
Bovenaan Onderaan