BasBQ
Beef en Steak

Dry age experiment met vacu?m zak

 

Lizardking

Tondelzoeker
Berichten
16
Ge?nspireerd door eerdere berichten op dit forum wil ik eens proberen om zelf vlees te dry agen in mijn eigen koelkast.

Om te beginnen heb ik de volgende vacu?m zakken besteld; http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/vacumeren--and--vacuumgigant/p-1/362555--vacuumgigant.html

Daarna ben ik naar de Sligro gereden voor een mooi stuk Ribeye. Eerlijk gezegd ziet het vlees er bij nader inzien wel wat te mager uit. Ik had er liever wat meer vet in gezien.....

Dry%20age1.jpg


Er zit een soort "hulpstrip" bij de zak, om je te helpen het vlees goed vacu?m te trekken.

Dry%20age2.jpg


Voor alle zekerheid 2x geseald

Dry%20age4.jpg


Vervolgens op een rekje in de koelkast gelegd. Nu 30 dagen geduld, ik houd jullie op de hoogte!

Dry%20age%206.jpg




 
Ben benieuwd.
 
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat!
 
Dacht ik ook eerst inderdaad, echter op de productpagina staat info over dry aging. Verwarrend....
 
dry age is toch gewoon  "aan de lucht" in een klimaat kast.

wet agen is een een vacuum zak tussen 0 en 2 gradenlaten rijpen, maximaal 45 dagen na slacht datum. maar dan moet de zak met het vlees erin nog wel even  worden ge ..... om de bacterien te doden. Ik heb er vorig jaar eens wat over gelezen op een amerikaanse site. 
 
Het betreft hier wel degelijk Dry Aging!

Het zijn namelijk speciale vacu?mzakken, waar het vocht w?l uit kan, maar waar natuurlijk niks in kan. De buitenkant van het vlees droogt dus ook uit, net zoals dat bij de traditionele manier van Dry Aging plaatsvindt.
Ik moet overigens eerlijk zeggen dat ik zelf ook nog geen idee heb, of het ook echt gaat lukken!

Hier een filmpje van hoe het precies zou moeten werken;

https://youtu.be/0hFr65MQ71k
 
Lizardking zei:
Het betreft hier wel degelijk Dry Aging!

Het zijn namelijk speciale vacu?mzakken, waar het vocht w?l uit kan, maar waar natuurlijk niks in kan. De buitenkant van het vlees droogt dus ook uit, net zoals dat bij de traditionele manier van Dry Aging plaatsvindt.
Ik moet overigens eerlijk zeggen dat ik zelf ook nog geen idee heb, of het ook echt gaat lukken!

Hier een filmpje van hoe het precies zou moeten werken;

https://youtu.be/0hFr65MQ71k

weer wat geleerd, ik volg!
 
Hier ben ik ook erg benieuwd naar... volgen dus.
 
Bijzonder ge?nteresseerd...
 
Volg

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

 
Ik hou het even in de gaten :)
 
*Update*

Het vlees ligt nu een week, in de zak, in de koelkast. Het is duidelijk een stuk donkerder geworden, waaruit je kan opmaken dat het vocht de zak in ieder geval verlaat.
Verder ziet het er naar uit dat het vacu?m nog intact is. Dit lijkt volgens mij goed te gaan......nog 3 weken geduld!

Dry%20age7.jpg
 
Ik volg het nog steeds!
 
Super man, ziet er goed uit.
Heb ondertussen ook de filmpjes  gekeken, echt geinig spul.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

 
Voor meer informatie over zelf "dry agen", seriouseats.com heeft er een stuk over geschreven.
Niet heel positief over het soort zakken welke in dit topic gebruikt wordt. Vooral vanwege de kwaliteit (hielden geen vacu?m vast), wat blijkbaar geen probleem is in dit geval. Een andere blog noemt vooral het afwezig zijn van zuurstof een probleem, wat meer van toepassing is. Zuurstof zorgt voor oxidatie, wat weer voor smaak zorgt. Hun conclusie is dat deze zaken niet dry aging is. Het zorgt absoluut voor een betere structuur, maar je mist het hele dry age smaak gebeuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan