BasBQ
Beef en Steak

DIY PID BBQ controler

Heb je je software al orde?
 
Alle basis functies zitten er nu in, maar het moet nog wel allemaal goed getest worden.

Er moet nog wel het een en ander gedaan worden aan de user interface, en de logging software moet allemaal nog geschreven worden.
 
Ziet er cool uit ;)

Ik ben zelf aan het koekeloeren voor een stoker, die zijn helaas niet gratis. Hoeveel kost het ongeveer als je als die spullen los besteld? scheelt dat een goeie euro? Of is dit vooral voor leuk? :D
 
Hey nosmo, ik denk dat ik ook los ga ik heb nog een aantal jeenodes liggen (arduino clones met 433mhz). Je schreef dat je thermocouples uitlezen niet lekker ging, is dat hardware matig of software matig? Meestal ga ik dit soort projecten vooraf met veel leeswerk, maar gezien het feit dat de WSM al in de tuin staat wilde ik pragmatisch jouw hardware lijstje bestellen. En dan van daar uit gaan klooien. Ik wil de 433 mhz gebruiken zodat ik in huis op het netwerk aansluit en dan gooi ik het wel als sensor in mijn thuisautomatisering.

Weet je ook of de ikea vleesprobe op jouw projectje werkt?

Kun je ook nog wat roepen hoe je die fan adapter inelkaar geklusd hebt? Alvast bedankt!!!
 
Wat een hoop vragen zeg! ;)

-  De problemen met de thermocouples was hardwarematig, dit is inmiddels grotendeels opgelost met een kleine re-design van de interface.
-  De Ikea probe is een NTC dus die werkt niet met mijn interface, maar het is wel mogelijk om NTC's aan te sluiten op een van de analoge inputs van de Arduino. Het probleem met NTC's is dat ze niet lineair zijn dus dat is wat lastiger te programmeren, verder is het niet echt moeilijk.
-  De basis van de fan adapter is een RVS konijnenvoerbakje uit de dieren speciaal zaak, deze pas net over een inlaat rooster van de WSM. Op het werk heb ik twee RVS beugeltjes laten maken waar de fan mee vast zit. Aan de binnenkant achter de fanopening zit nog een klein aluminium terugslagklepje dat de luchtaanvoer sluit als de fan niet draait.
 
voor mij allemaal abacadabra  ;)
 
Knap van mij h?? dat ik het wel snap ;)

Het iPid5 project staat op het moment een beetje vast. Ik had een Arduino Mega besteld in HongKong, maar toen die vier weken later bezorgd werd bleek die niet te werken, contact opgenomen met de verkoper, maar na zes weken aan het lijntje gehouden te zijn, heb ik maar een andere besteld bij een andere leverancier. Ebay en PayPal doen er niks aan helaas, het gaat gelukkig niet om een groot bedrag.

De nieuwe Arduino kan elk moment binnen komen, dan gaat het project weer verder. 8)
 
Hier ook erg benieuwd naar het eindresultaat Nosmo.

Maarehh..........als alles straks werkt(en dat gaat gebeuren ;) ), komt er dan ook een "gelimiteerde" serieproductie aan voor je "vrienden"  :D


Mac
 
Mac zei:
Hier ook erg benieuwd naar het eindresultaat Nosmo.

Maarehh..........als alles straks werkt(en dat gaat gebeuren ;) ), komt er dan ook een "gelimiteerde" serieproductie aan voor je "vrienden"  :D


Mac

heeft Piet hier vrienden?  :D :D
 
Hoe staat het hiermee inmiddels Piet? Net even bij Arduino zitten kijken en het lijkt me toch ook wel leuk om zoiets te gaan bouwen :) Werkt het al met de Mega?
 
Het project is een beetje stil komen te staan wegens geen tijd en zin. De mega werkt, maar ik heb de software nog niet verder ontwikkeld.
 
Ey

Leuk project is dit. Ik ben van plan er namelijk zelf eentje te maken. Zelf ben ik niet goed met printplaatjes en dergelijke maar een vriend helpt me hiermee. Wat ik wel kan is programmeren. Ik ben programmeur van opleiding.

Wat ik me afvraag: hoe kom je aan de data van je temperaturen? Deze komen van een webserver meende ik te lezen? Waar bevindt deze zich? Hoe verleent de webserver je de data zodat je deze. Kan benaderen?

Moest je een programmatisch probleem hebben, ik wil gerust helpen.

Bedankt voor de feedback.
 
Weet niet hoe Nosmo het gaat doen.
maar mijn data komt van de temperatuur meter in een database.
welke ik realtime kan uitlezen, en kan gebruiken voor logs.
je kan het ook in het geheugen gooien, alleen als je dan herstart of er gaat wat fout ben je je data kwijt.
Simpel opslaan in een Text file kan ook, maar dan wordt het loggen een stuk moeilijker, en kan het ook niet 123 online.
ik denk dat de makkelijkste manier is om het in een database te gooien, in ieder geval doe ik het zo.
( met raspberry Pi en nog maar 1 tempsensor )
 
kloenie zei:
Weet niet hoe Nosmo het gaat doen.
maar mijn data komt van de temperatuur meter in een database.
welke ik realtime kan uitlezen, en kan gebruiken voor logs.
je kan het ook in het geheugen gooien, alleen als je dan herstart of er gaat wat fout ben je je data kwijt.
Simpel opslaan in een Text file kan ook, maar dan wordt het loggen een stuk moeilijker, en kan het ook niet 123 online.
ik denk dat de makkelijkste manier is om het in een database te gooien, in ieder geval doe ik het zo.
( met raspberry Pi en nog maar 1 tempsensor )

Ik ga het inderdaad opslaan in een ascii file waarschijnlijk als csv, de arduino is te licht voor databases en zo. Het devies is hier: "Keep it simple, stupid". ;)

De webserver draait op de aurduino (nog wel).
 
csv file gaat ook perfect.
kan je later ook goed omzetten voor op een website ofzo.
Heb nu de raspberry pi met externe database werken.
Doet die goed, maar moet niet meer dan 1 keer per 10 sec de temperatuur laten plaatsen, dat vindt die nu nog niet zo leuk.
komt denk ik omdat het een externe database server is.
 
Ik zat zelf te denken aan een keer per minuut te loggen, de temperatuur veranderd toch niet zo snel dus het heeft geen nut om veel sneller te loggen.

Die raspberry pi draait toch op Linux? is daar geen lichte SQL server voor te vinden?

 
Terug
Bovenaan Onderaan