BasBQ
Beef en Steak

DIY PID BBQ controler

Denk ook dat 1 of 2 keer in de minute te laten loggen genoeg is.
Voor de grafieken in ieder geval wel.
En er is wel een lite sql te vinden, alleen heb al een sql server voor mijn website dus was even snel aanpassen en werken.
Dat komt wel als het allemaal goed werkt.
Ben ook aan het kijken of ik het de interface kan geven zoals de heatmeter : http://tvwbb.com/forumdisplay.php?85-LinkMeter-v2-Homebrew-BBQ-Controller
alleen wil ik daar niet de heatmeter board bij gebruiken maar zoveel mogelijk de rasp aangezien die ook gewoon een tempsensor kan uitlezen zonder een extra controller.
want alles wat in de heatmeter board zit, zit ook wel in de rasp.
Erg leuke topics daar om te lezen.
 
Nosmo zei:
Die raspberry pi draait toch op Linux? is daar geen lichte SQL server voor te vinden?
Geen probleem hoor.. ik heb zelf een MySQL op mijn RaspberryPi draaien icm homeautomation
 
Er zijn al mensen die normale analoge sensoren op de rasp hebben aangesloten.
Zo heb ik het ook, pinnen aangesloten op de GPIO pinout. welke uitgelezen wordt

ik heb het als eerst zo gedaan : http://www.cl.cam.ac.uk/freshers/raspberrypi/tutorials/temperature/
hier nog een tut : http://www.element14.com/community/groups/raspberry-pi/blog/2012/07/26/is-it-done-yet-temperature-sensing-with-the-raspberry-pi

wil de tempsensor van de ikea willen werken heb je nog wel iets meer nodig :D
Zal is een topic maken als ik bijna klaar ben met de setup.
 
Piet, had je de logging al voor elkaar? Zo niet kun je denk ik vrij eenvoudig je data naar de controller site uploaden. Het enige is dan dat ik een kleine aanpassing moet maken, zodat ik bij de start van een sessie niet altijd de controller ga configureren. Als je interesse hebt hoor ik het wel...
 
Na een heeeeeele lange tijd weer een update. :blush:


Om zelf een webserver te schrijven voor de Arduino bleek toch veel meer werk dan voorzien, ook is de hardware van een Arduino hier eigenlijk toch wel te traag en te beperkt voor. Na een hoop geklungel om ea. stabiel werkend te krijgen had ik de moed eigenlijk opgegeven dat het ooit nog wat zou gaan worden, totdat iedereen hier op het forum het ineens over Heatermeters en frambozen taarten begon te wauwelen. Dat leek een stuk beter te doen dan zelf maar weer ander een wiel proberen uit te vinden. ;) Dus onder het mom van "If you can't beat them, join them" ben ik ook maar gaan Heatermeteren.

Om nou te voorkomen dat ik weer van alles moest gaan aanschaffen heb ik getracht om zo veel mogelijk de onderdelen van de iPid5 te recyclen. Gelukkig had ik ook nog ergens een RPI in een stoffig hoekje liggen, dus die kon nu ook mooi eens aan het werk gezet worden. :D

Ik heb er het volgende van gebakken;

Heatermeter V4.0 op een RPI, maar zonder wifi dongle, display en joystick. De draadloze netwerkverbinding wordt verzorgt door een TP-Link703 router (met externe antenne) die als netwerk bridge is ingesteld.

Alle hardware is gebouwd en getest, de standaard HM software is licht aangepast en werkt ook. Wat nog rest is de software verder aanpassen zodat het meer naar mijn zin wordt en natuurlijk de praktijk test.

Licht aangepaste webinterface.
PietRMeter-1.jpg


Binnenkant.
Pietrmeter-2.jpg


Het was proppen maar alles past er toch netjes in.
Pietrmeter-3.jpg


Achterkant zonder antenne, vlnr: Fan aansluiting (compatible met iPid4), 12V DC voeding, Pit Probe, Food Probe1. Het gouden piefje is voor de antenne.
Ik weet nog niet of er nog meer probe aansluitingen op komen, maar dat is redelijk eenvoudig te doen als het nodig is.
Pietrmeter-4.jpg


Voorkant, lekker leeg. Het blauwe ledje is power en alarm en de groene is fan aan en uit.
Pietrmeter-5.jpg


Twee nieuwe ET73 probes met fatsoenlijke stekkers! ;)
Pietrmeter-6.jpg


De komende dagen ga ik maar eens in gevecht met Ziggo om mijn HM ook extern te kunnen benaderen. Het lijkt wel of alle ingaande poorten geblokkeerd worden door die h*fters.

 
Ziet er strak uit Piet. Dat achtergrondje wil ik ook nog aanpassen.
 
Ziet er goed uit.
  :)

Grzz peter
 
Wil je die graphics delen of houd je hem liever voor jezelf? #durftevragen.nl
 
Jappert zei:
Wil je die graphics delen of houd je hem liever voor jezelf? #durftevragen.nl

Bedoel je deze?

fire.png
 
Piet, mijn hoed gaat af voor je zelfbouw kunst.
Absoluut prachtig wat je daar uit de hoed hebt getoverd.
En dat achtergrondje staat mij ook wel aan!  ;)
Ik zou ook wel van die stekkers aanmijn probes willen, mar dan zal ik ook ander contra's op mijn hm printje nodig hebben....toch?
Ik moet morgen sowieso nog wat inkopen, mogelijk combineren?  :)
Of zijn de foto's zo close-up dat ze dikker lijken?
 
Dat zijn 6,5mm jack pluggen Geert. Van die ouderwetse koptelefoon pluggen. Die zijn 4x dikker dan wat er standaard aan de maverick probes zit. Dit gaat nooit passen op een HM printje, sorry!
 
Precies die ;) Nu nog ff uitvogelen hoe ik die in mijn HM ga krijgen. Mijn dank is groot!
 
Nosmo zei:
Dat zijn 6,5mm jack pluggen Geert. Van die ouderwetse koptelefoon pluggen. Die zijn 4x dikker dan wat er standaard aan de maverick probes zit. Dit gaat nooit passen op een HM printje, sorry!
Dan was het dus idd geen gezichtsbedrog en blijven hier de standaard maverick probes de combi met het HM printje.....so be it  :)
 
Even een test run gedaan vandaag, met een lege Primo waar alleen nog een restje houtskool in lag.

Eerstesessie.jpg


Tot ongeveer 16:00 ben ik bezig geweest met het fine tunen van de P en de I waardes, daarna bleef de temperatuur aardig stabiel. Aan het eind ging het mis omdat het houtskool bijna op was, ik denk trouwens dat ik de output van de fan wel op 50% kan begrenzen.

Voor een eerste keer valt het me niet tegen. :D
 
Mooie testrun is dat zo geweest Piet, ik heb het met belangstelling gevolgd.
 
Ik was nog niet echt tevreden over de web interface dus ik ben nog wat aan het klooien geweest.

Dit is de huidige stand der zaken;
Pietrmeter.jpg


Het begint er nu een klein beetje op te lijken  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan