BasBQ
Beef en Steak

De perfecte PP

 

robdegekste

Kooltjesharker
Berichten
216
Het wordt eens tijd dat ik mijn 2e PP ga maken. Heb pas 1 keer een PP gemaakt en dat was op een smokey joe.
Nu heb ik een grotere Weber, 57 dus dat moet wel lukken. Om de perfecte PP te maken ben ik opzoek naar een lekkere rub, glaze en sapje om te injecteren.
De spuit heb ik vorige week gehaald. Als houtskool heb ik een zak van 15 kilo Dammers gekocht, toch wel prima hiervoor?

Heb twee mooie stukken procureur liggen, eentje van ruim 2500 gram en eentje van 5750 gram.
Ben met ze twee?n of misschien laat ik wat vrienden overkomen. Aan hoeveel uur moet ik denken wil ik de procureur van 5750 gram klaar maken?
 
Voor Rub zou ik deze als basis gebruiken (http://www.bbq-nl.com/2009/07/southern-succor-pork-rub.html)
evt zelf naar eigensmaak aanvullen / aanpassen

Voor injectie is een basis van appelsap altijd goed, aanvullen met wat suiker, zout en worschestershire sauce.

De brandstof bij het maken van een PP zou ik toch gaan voor cocosbriketten.
Deze branden veel langer, stabieler en laten veel minder as achter.
Maakt het leven van de low&slow BBQer zo veel makkelijker :)

Tijd is afhankelijk van de methode....
Als je hem inpakt in aluminiumfolie bij een interne temperatuur van rond de 65 graden dan moet je denk ik rekenen op een uur of 12 tot 15
doe je dit niet dan kan het goed zijn dat je zo'n 30+ uur onderweg bent 

Wat een grote procureur trouwens!
Misschien beter hem in 2en te hakken.
Dat reduceert ook de bereidingstijd....
Maar daar moeten anderen leden hier nog maar wat advies over geven :p
 
Ik zou in plaats van houtskool briketten stoken in mijn weber, dat geeft een stabieler resultaat qua temperatuur. Wat recept en bereiding betreft, ik geloof dat er hier ergens een wedstrijd recept op het Genootschap staat waar een hoop mensen nog al over te spreken zijn ;)
 
noskos zei:
Ik zou in plaats van houtskool briketten stoken in mijn weber, dat geeft een stabieler resultaat qua temperatuur. Wat recept en bereiding betreft, ik geloof dat er hier ergens een wedstrijd recept op het Genootschap staat waar een hoop mensen nog al over te spreken zijn ;)

Ja, die, ja ...
De bedenker daarvan wilde ik ook nog eens bedanken ....

Was een perfect recept .. ;)
 
noskos zei:
Ik zou in plaats van houtskool briketten stoken in mijn weber, dat geeft een stabieler resultaat qua temperatuur. Wat recept en bereiding betreft, ik geloof dat er hier ergens een wedstrijd recept op het Genootschap staat waar een hoop mensen nog al over te spreken zijn ;)

Als degene die het wedstrijd recept naar complimentjes aan het vissen is, bij deze :) Heb al meerdere malen met veel plezier volgens de wedstrijd van deze persoon mijn PP gemaakt. (en vooral niet afwijken van het recept natuurlijk :^o )
 
Zal dan voor briketten gaan. Maakt het nog uit welke? De rug lijkt me prima, al vaker gebruikt. Injecteren moet ook lukken, is whiskey erbij lekker? Ben alleen nog opzoek naar een lekkere glazen. Waar maak je dat van?
 
Ecobrasa 10 kilo 18.95
Flamy kokosbriketten 10 kilo 18.95
Dammers 10 kilo 18.95
Vuur en rook 10 kilo 17.95
Bricos 5 kilo 6.45
Soler 7 kilo 8.95
Dammers briketten 10 kilo 18.95

Iemand voor voorkeuren voor een merk? Prijs is bijna allemaal hetzelfde dus het verschil zal niet zo groot zijn neem ik aan.
Gelijk even wat rub en saus bestelen  :)
 
Bij briketten altijd voor kokos gaan, minste as en rook en langere brandduur dan houtskool. Ecobrassa, Dammers en Flamy zijn de beste kokosbriketten.

Zou die grote procureur splitsen. Denk dat je op een OTX 57 maar 1, hooguit 2 procureurs tegelijk kan bereiden.
 
Frits zei:
Bij briketten altijd voor kokos gaan, minste as en rook en langere brandduur dan houtskool. Ecobrassa, Dammers en Flamy zijn de beste kokosbriketten.

Zou die grote procureur splitsen. Denk dat je op een OTX 57 maar 1, hooguit 2 procureurs tegelijk kan bereiden.

Hoi Frits, goed idee dat dacht ik ook al aan. Ga het verdelen in drie stukken procureur.
Ben nu even een word documentje aan het maken met de verschillende kruiden.
Op deze manier kan ik gelijk testen welke rub/marinade ik het lekkerste vind.
 
Over smaak valt niet te twisten, dus proberen is de beste manier.

Ik zou hem wel altijd inpakken na verloop van tijd, dit voorkomt onnodig vocht verlies en levert een veel malser en sappiger resultaat op.
 
Klinkt logisch, sommige doen het bij 74 graden en sommige pas bij 88 graden. Denk dat rond de 74 graden beter is?
 
Ben eruit, net 20 kilo cocos briketten besteld, BBQ handschoenen en 3 lekkere recepten opgezocht.
Ergens in oktober ga ik de procureur maken, dit moet het gaan worden.

1ste procureur

Rubmix:
Ingredi?nten
1/4 cup versgemalen zwarte peper
1/4 cup paprikapoeder
1/4 cup ruwe rietsuiker
2 eetlepels zeezout
2 theelepels mosterdpoeder
1 theelepel cayennepeper

Injectiemix:
Ingredi?nten:
100 ml appelsap
60 ml appelazijn
40 ml honing
30 ml worchestershire saus
1 eetlepels zeezout
1 eetlepel uiengranulaat

PP Glaze bij 74 graden aanbrengen
Ingredi?nten:
? cup barbecuesaus
2 eetlepels appelazijn
2 eetlepels honing
PP Eind saus mix met het vlees

Ingredi?nten:
? cup vocht dat uit de folie komt na het rusten van de procureur
? cup appelsap
? cup barbecuesaus
3 eetlepels bruine basterdsuiker
2 eetlepels worchestershire saus

2e procureur

Rubmix:

Beginnen met  een laagje Amerikaanse mosterd

1/4 cup (60 gram)bruine basterd suiker (goed aangedrukt)
1/4 cup (35 gram)paprika poeder (gewone, niet de hete)
1/4 cup zeezout
3 eetlepels versgemalen zwarte peper
2 theelepels knoflookpoeder
2 theelepels uienpoeder
1 theelepel cayennepeper

3e procureur

Kevin Kruger?s Butt Rub
Ingredi?nten:
1/4 cup ruwe rietsuiker
2 eetlepels Ancho peper poeder
1/4 cup New Mexico peper poeder*
2 1/2 eetlepel uienpoeder
2 1/2 eetlepel knoflookpoeder
2 eetlepels tijm
1 eetlepel marjolein
1/2 eetlepel korianderpoeder
1/2 eetlepel komijnenpoeder
1/2 eetlepel vers gemalen zwarte peper
1 theelepel gemalen piment
1 theelepel kaneel
1 theelepel selderijzaadjes
1 theelepel gemberpoeder
*) Te vervangen door 2 eetlepels guajillo en 2 eetlepels cascabel peper poeder.

Bedankt voor alle input. Zal mijn bevindingen straks vermelden in een topic.
 
Succes! Ik wil ook nog steeds een keer pulled pork maken. Ik hou je bevindingen goed in de gaten ;)
 
Ik pak niet op temperatuur in maar op tijd en kleur tegenwoordig. Na een uur of 5 op 121?C gaat er saus overheen en dan als na twee uur de kleur mooi is gaat hij in de folie.
 
noskos zei:
Ik pak niet op temperatuur in maar op tijd en kleur tegenwoordig. Na een uur of 5 op 121?C gaat er saus overheen en dan als na twee uur de kleur mooi is gaat hij in de folie.

Oke, dan ga ik het ook zo doen, jij bent tenslotte de kenner en nogmaals dank voor de recepten, handige blog heb je  :)
 
robdegekste zei:
Ergens in oktober ga ik de procureur maken, dit moet het gaan worden.

En dan zit je nu al alles al helemaal tot in de details uit te pluizen? =))
 
Hij heet niet voor niks rob de gekste..... :D
 
Nosmo zei:
robdegekste zei:
Ergens in oktober ga ik de procureur maken, dit moet het gaan worden.

En dan zit je nu al alles al helemaal tot in de details uit te pluizen? =))

Zeker weten, net zo leuk als het bereiden. De pp is vanmiddag binnen gekomen, ziet er goed uit. Zal straks wat foto's posten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan