BasBQ
Beef en Steak

De Driedaagse - Koud gerookte zalm

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.915
Beste BBQ-vrienden,

Hier zijn we ook los... we gaan lekker Koud Gerookte Zalm maken:



Twee mooie zalmzijdes bij Sligro gehaald:





Behalve het zout en basterdsuiker mengsel werk ik ook met Dille tips (goeie tip Rolaanndd) dus hier komt mijn charmante assistente:





Kijk die concentratie en toewijding... mijn lieve dochter Lizelot (9 jaar oud)



Dan bedekken met het suiker-zout mengsel:



Nu in de koeling en morgenavond weer verder samen... laters!
 
het begin is helemaal goed, leuk dat je dochter komt helpen  :)
 
Top Sander, ikzelf een paar weken geleden gedaan echt de moeite waard!
 
Even een korte update... pekel heeft geweldig z'n werk gedaan:





Dille toppen blijven mooi plakken...



Vis is echt veel steviger geworden en een beetje glaziger:





Nu drogen en dan morgen avond na Studio Sport mag de CSG aan... laters!
 
Vanwege het daglicht en de toch wel complexe handelingen ervoor gekozen om maar iets eerder te starten met het rookproces.

CSG vullen met beukenmot (dank Frits!) en daarom ook een beetje op 'zijn' plankje:



Twee verdiepingen vol gepekelde en gedroogde zalm:



Zalm is mooi ingedroogd maar lijkt toch minder stevig dan gisteravond net na het pekelbad... wel lekker plakkerig en ontvankelijk voor de rook:



Nou daar gaat 'ie dan...



Platesetter ertussen en dan de zalmpjes erop:



Prachtig en erg onwerkelijk gezicht... mooi rookpluimpje bovenuit bij een dome temperatuur van slechts een paar graden boven nul:



Wat een fijn projectje is dit... morgen lekker insealen en de vriezer in!

Laters!
 
Het ruikt ook echt zalig in de tuin...  :D
 
Top Sander, mooie nacht voor uitgekozen, blijft net iets boven 0. Het klopt dat je zalm iets "slapper" aanvoelt na een nachtje drogen zolang hij maar lekker glimt en plakkerig aanvoelt komt het helemaal goed!
 
Nou ik hoop het echt.... ging net nog even kijken en genieten van de rookpluim... geen rook!

@#$@&!!#$!

Hele boel open gemaakt en wat denk je? CSG al helemaal leeg gebrand/gegloeid. Volgens het boekje zou dat 12 uur moeten duren... gauw weer gevuld en dan morgen vroeg maar kijken... gelukkig is het koud vannacht en morgen overdag, heb morgen avond pas tijd om te sealen en vriezen... wel even schrikken hoor!
 
Sander, heb je de mot aangedrukt of alleen erin gedaan, CSG vullen en zachtjes een beetje aanstampen anders gaat het te snel idd.
 
Hard aan gedrukt... misschien tot iets te hoog waardoor niet netjes het paadje gevolgd wordt misschien?

Kun je zien aan die foto's of het goed was gegaan? Nu maar wat meer die gootjes vrij gehouden dus minder hoog afgevuld. Ach met twee kortere rooksessies zal het vast ook wel lekker worden... misschien wekker vroeg zetten en meteen sealen en vriezen?

Wish me luck!
 
als ik het zo zie dan moet het goed zijn mijn laatste run zag er bijna hetzelfde uit....heeft de 16 uur ook niet gehaald maar een uur of 13. Kijk ff bij de foto http://i.imgur.com/tC9c0Nq.jpg wat me wel op valt is dat je mot er op de foto redelijk grof eruit ziet.......ach zo nog een keer kijken en dan voor het naar bed gaan nog een keer en 2 of 3 keer een CSG vullen mag de pret en smaak niet drukken :)
 
mooi project
 
Dank je P. gisteravond 12 uur mooi rookpluimpje (wat ruikt beuken zalig!) en vanochtend vroeg gauw in huishoudfolie en de koelkast in. Ben nu net klaar met sealen en alles nu in de vriezer. Ik zet straks foto's erbij! Het hele huis en vooral mijn handen ruiken naar rook. Echt heerlijk! Vrijdag proeven denk ik  ;)
 
Hier nog de beloofde plaatjes... over een paar dagen proeven, maar het beloofd werkelijk zalig te worden!

Kijk eens wat een mooie rook spoortjes in het vet:


Dille topjes erop:


Fantastische structuur:


Mijn geweldige nieuwe aankoop... de Foodsaver 2860, werkte super met 15/30 zakjes.


Labeltje erop en klaar zijn de kerst-kado's!


Bedankt voor het kijken!
 
Ziet er goed uit Sander!!.....waarom wachten tot vrijdag? De eerste kan je morgen al proeven :) hoeft niet per se 3/4 dagen te blijven liggen zeker niet als je ze invriest
 
Terug
Bovenaan Onderaan