BasBQ
Beef en Steak

De CAC (Cheap Ass Controller)

De - gaat gelijk naar de adapter en de + ga je schakelen
 
Ik denk dat ik weet wat je bedoeld maar zie het nog niet helemaal helder voor me. Ik probeer het vanavond en we zien dan wel waar het schip strand :) In ieder geval al bedankt voor je hulp!
 
Heb je een paar duidelijke foto's van de SSR en van de aansluitingen op de PID controller voor me? Dan is het wat eenvoudiger om je de juiste hulp te bieden.
 
Passie zei:
De - gaat gelijk naar de adapter en de + ga je schakelen
Hee Passie! Het is gelukt zi! Bedankt voor de hulp! @Nosmo ook bedankt natuurlijk! Maar het is al gelukt! ;)
 
Smokey89 zei:
Ik denk dat ik weet wat je bedoeld maar zie het nog niet helemaal helder voor me. Ik probeer het vanavond en we zien dan wel waar het schip strand :) In ieder geval al bedankt voor je hulp!

Smokey ik heb een soortgelijke set up besteld als de jouwe. Kun je uitleggen/foto posten hoe het uiteindelijk is gelukt om de + van de 240 AC te schakelen met de SSR en de - direct naar de adapter te voeren?
 
KJ zei:
Smokey ik heb een soortgelijke set up besteld als de jouwe. Kun je uitleggen/foto posten hoe het uiteindelijk is gelukt om de + van de 240 AC te schakelen met de SSR en de - direct naar de adapter te voeren?

Hee ik zie je berichtje nu pas! Foto heb ik zo niet voor je, maar de ssr heb ik gewoon aangesloten op de controller.
De plus van de 220 op de plus van de ssr.
De min van de 220 op de plus van de travo.
En de Min van de travo naar de min van de ssr.

Volgens mij moet dit werken (uit mijn hoofd)

Succes!
 
Smokey89 zei:
KJ zei:
Smokey ik heb een soortgelijke set up besteld als de jouwe. Kun je uitleggen/foto posten hoe het uiteindelijk is gelukt om de + van de 240 AC te schakelen met de SSR en de - direct naar de adapter te voeren?

Hee ik zie je berichtje nu pas! Foto heb ik zo niet voor je, maar de ssr heb ik gewoon aangesloten op de controller.
De plus van de 220 op de plus van de ssr.
De min van de 220 op de plus van de travo.
En de Min van de travo naar de min van de ssr.

Volgens mij moet dit werken (uit mijn hoofd)

Succes!

Geeft niet, de boel moet toch nog uit China aankomen.
Bedankt voor je uitleg, het is duidelijk zo. kan ik meteen starten met aanelkaar plakken als het binnenkomt
 
KJ zei:
Smokey89 zei:
KJ zei:
Smokey ik heb een soortgelijke set up besteld als de jouwe. Kun je uitleggen/foto posten hoe het uiteindelijk is gelukt om de + van de 240 AC te schakelen met de SSR en de - direct naar de adapter te voeren?

Hee ik zie je berichtje nu pas! Foto heb ik zo niet voor je, maar de ssr heb ik gewoon aangesloten op de controller.
De plus van de 220 op de plus van de ssr.
De min van de 220 op de plus van de travo.
En de Min van de travo naar de min van de ssr.

Volgens mij moet dit werken (uit mijn hoofd)

Succes!

Geeft niet, de boel moet toch nog uit China aankomen.
Bedankt voor je uitleg, het is duidelijk zo. kan ik meteen starten met aanelkaar plakken als het binnenkomt
Top! Succes ermee!
 
HELP!!  Ik kan de sv niet meer instellen. Als ik de set knop ingedrukt houd dan kan ik wel de parameters veranderen maar wanneer ik 1 maal op de set button druk gebeurt er niks....

Iemand een idee??

Varkentje ligt er al op, en geautomatiseerd zou fijn zijn! ?
 
Wouter_ zei:
Ventilator: http://www.dx.com/p/outdoor-bbq-barbecue-fan-air-blower-4-x-aa-133046
Rex 700 temperatuur controller: http://www.dx.com/p/c700-ssr-output-temperature-controller-black-149595
Temperatuur sensor: http://www.dx.com/p/k-type-thermocouple-probe-type-temperature-sensor-silver-grey-213591

Dit heb ik zo ver
De ventilator lijkt mij makkelijker aan te sluiten op een UDS zonder al te veel gedoe.
Ik moet nu dus nog een adapter hebben voor de rex? En misschien iets om te ventilator van stroom te
voorzien ipv 4 AA's.

Als visueel ingestelde niet-electronica klusser die ook een Rex C700 CAC in elkaar wil zetten: zou 1 van de trotse Rex C700 CAC-bezitters een fotootje willen delen van de binnenkant van de wijnkist/plastic doos/aluminiumbehuizing?  Hoe de draden lopen. Dan weet ik beter what to do. 

Dank!
 
Zilvermeeuw,

De foto's zal ik vandaag proberen te maken en te posten. Ik heb de variant zonder SRR want nodig nodig (alleen 12volt ventilator aansturing)!!!

De Rex C700 is simpel en heeft bij mijn UDS zelfs geen AutoTune nodig gehad, dus gewoon de standaard instellingen zijn voor mijn UDS voldoende.

Gr. Erwin
 
eamesz zei:
Beste iedereen,

Ik heb net nog iets interessants gevonden om een CAC te maken.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/551699/Inbouwthermostaat-0-tot-120-C?ref=searchDetail

Dit is een inbouwthermostaat met een temperatuursensor/kabel van 1 meter. Gewoon aansluiten op 220V, temperatuur op 107C (low& slow) zetten en dan de juiste contacten gebruiken. Deze thermostaat wordt gebruikt om bv. een waterkoker uit te zetten als 100C bereikt wordt, maar door de andere contacten te gebruiken kun je ook ervoor zorgen dat als de temperatuur daalt (dus onder het setpoint) je juist een 220V laat aanschakelen. Dit natuurlijk richting een ventilator in de UDS.........

Kosten: 14,99 voor de thermostaat. Wel even in een waterdichten behuizing doen en zorgen dat alle contacten met geisoleerde connectoren zijn bevestigd!

Dit ga ik eens proberen!

Gr. Erwin

Dit hoeft helemaal niet op 230V, werkt ook gewoon op 12V. Dit ding werkt zuiver mechanisch en is slechts een schakelaar.

Verwacht er echter niet te veel van, wij gebruikten dit soort thermostaten in het verleden ook op het werk om watertemperatuur te regelen. Die zijn inmiddels allemaal vervangen door PID regelaars omdat het veel te onnauwkeurig was.

Die "kabel" van sensor is een buisje gevuld met vloeistof, een paar keer buigen en hij is lek of geknikt.
 
Hi Nosmo,

Dit is inderdaad een oude post. Was toen nog een beetje aan het zoeken en wist niet hoe makkelijk een PID te verkrijgen was. Is ondertussen als een tijdje werkzaam (mijn C700 Rex) en dat werkt bijzonder plezier. Dus niet gaan kloten met een aan/uit schakelaar, maar gewoon een PID en dat gaat perfect!

Gr. Erwin

P.S. De foto's volgen.
 
Heb inmiddels ook een "Chinese" bestelling geplaatst, een foto van de bedrading zou ook hier zeer welkom zijn!

Iemand nog tips voor een leuke case waar de rex c700 inpast?

Gr. Jo
 
Hoi Zilvermeeuw, hier komen de foto's!



Je ziet hier de Rex-700 met aan de rechterkant de aarde aangesloten op het aluminium chassis. Dan de bruine en blauwe draad voor de stroomvoorziening naar de Rex.



Hier zie je de blauwe en bruine draad binnenkomen vanuit de connector aan de achterkant. Net als de aarde.

Ik maak een aftakking van de bruine en blauwe draad (wit kroonsteentje) naar een kabel met stekker (knullig, maar het werkt) richting de 12 volt voedingsadapter van de ventilator). Je ziet ook de blauwe/bruine aansluiting op de Rex.

Je ziet ook de twee zwarte draden die vanuit de adapter komen naar de Rex gaan. En twee connectors aan de linkerkant. 1 connector voor de temperatuursensor (die aangesloten wordt op de Rex (ook weer twee zwarte draden) en 1 connector voor de aansturing van de ventilator (vanuit de REX).



Hier zie je de Rex van de zijkant. ?llereerst de blauwe en bruine draad op volgens mij aansluiting 2 en 3.

Dan ??n van de zwarte draden van de adapter naar aansluiting 6 en dezelfde draad (die dus gewoon door midden geknipt is) aansluiten op aansluiting 5. Als de Rex schakelt, dan wordt deze draad dus gesloten of onderbroken. De andere zwarte draad loopt rechtstreeks naar de connector voor de ventilator en de zwarte draad waar ik het in de vorige zin over had wordt dus gewoon onderbroken door de aansluitingen 5 en 6.

De twee zwarte draden die richting de connector van de temperatuursensor gaan zijn aangesloten op 13 en 14 (dit zijn voor mijn element de juiste).



Nog een shotje van de andere kant.



En achterkant. De connectors van de sensor en ventilator hebben 3 pinnen, ik had niks anders liggen (je hebt maar 2 nodig).

Mijn PID controller, zonder enige tuning etc etc, blijft stabiel op 1-2 graden nauwkeurig.

Wel moet ik de uitstroom (schoorsteen) van de UDS knijpen en heb ik alleen de toevoerbuis met de ventilator open. De andere twee afsluiters heb ik dicht.

Als je nog vragen hebt: laat het weten!!!

Gr. Erwin

 
He Zilvermeeuw,

Het enige wat een beetje vreemd lijkt (want de rest aan de 220V kant is eigenlijk simpel) is die ventilator/adapterdraad.

Gr. Erwin
 
Terug
Bovenaan Onderaan