Na aanleiding van een filmpje van PitmasterX, waarin hij een mooie Tomahawk voor een week liet rijpen, dacht ik: "Dat wil ik ook" 

Link
Zo gezegd, we beginnen met het maken van de kruidenboter. Ongeveer 800 gram op een kilo vlees.
Daarna het vlees. Een mooi stuk cote de boeuf. Even een uurtje van te voren in de vriezer gelegd, zodat de boter snel koud zou worden op het vlees.
Lekker inmasseren en helemaal egaal inpakken.
Ik heb het op een rooster gelegd om eventueel vochtverlies in de gaten te houden. Spoiler: dat was er niet
.
Dit mocht voor 2 weken in de koelkast.
Resultaat na 2 weken. Uitpakken en een beetje boter bewaren.
Beetje opkuisen.
Ondertussen de Q op 115 graden en gaan met dat stuk vlees.
Na 2 uur en kern 45 graden nog even afgrillen.
De cote de boeuf mocht even ingepakt 10 minuten rusten, waarbij de kern opliep tot 52 graden.
Zoals ik eerder zei had ik een beetje boter bewaard, voor de extra touch
.
En dan het resultaat. Echt botermals, vol van smaak. De kruiden proef je zeker terug. Ga ik het vaker maken? Zeker wel, maar boter is ook niet langer gratis
, dus wellicht over een tijdje nog eens
.

Link
Zo gezegd, we beginnen met het maken van de kruidenboter. Ongeveer 800 gram op een kilo vlees.
Daarna het vlees. Een mooi stuk cote de boeuf. Even een uurtje van te voren in de vriezer gelegd, zodat de boter snel koud zou worden op het vlees.
Lekker inmasseren en helemaal egaal inpakken.
Ik heb het op een rooster gelegd om eventueel vochtverlies in de gaten te houden. Spoiler: dat was er niet

Dit mocht voor 2 weken in de koelkast.
Resultaat na 2 weken. Uitpakken en een beetje boter bewaren.
Beetje opkuisen.
Ondertussen de Q op 115 graden en gaan met dat stuk vlees.
Na 2 uur en kern 45 graden nog even afgrillen.
De cote de boeuf mocht even ingepakt 10 minuten rusten, waarbij de kern opliep tot 52 graden.
Zoals ik eerder zei had ik een beetje boter bewaard, voor de extra touch

En dan het resultaat. Echt botermals, vol van smaak. De kruiden proef je zeker terug. Ga ik het vaker maken? Zeker wel, maar boter is ook niet langer gratis

Laatst bewerkt: