BasBQ
Beef en Steak

Brikettentest

Eens met El Fumarole. Totaal geen probleem met dammers / BR kolen en temp management op BGE. Alles tussen 80 en hoger is easy & stabiel voor uren.
 
Ik vind toch wel bijzonder wat ik van enkele reacties verneem. Bij Dammers heb ik inderdaad geen problemen gehad.

Momenteel gebruik ik Flammenco daar ben ik niet zo tevreden over. Mijn BGE rookt als een schoorsteen op een winterdag, krijgt asdeeltjes op het voedsel, temperatuur blijft niet constant/stabiel en het rook overheerst het voedsel. Het is wel zo aangemaakt en maakt weinig as (dat is niet gek aangezien veel op het voedsel ligt).

Ik heb nog Dammers cocosbriketten liggen en kijkt wat daar het effect van is.
 
Je ei vind houtskool het lekkerst ;) Dus gewoon geen briketjes in gooien dan heb je ook geen ellende. Goede kwaliteit houtskool werkt het beste. En ik laat ook gewoon wat over is erin zitten, even de pook erdoor, aanvullen en weer opstoken. Geen probleem met vocht oid.
 
noskos zei:
Je ei vind houtskool het lekkerst ;) Dus gewoon geen briketjes in gooien dan heb je ook geen ellende. Goede kwaliteit houtskool werkt het beste. En ik laat ook gewoon wat over is erin zitten, even de pook erdoor, aanvullen en weer opstoken. Geen probleem met vocht oid.

Dat zal 't 'm zijn!  :)
 
Heb voor de "hitte" een zak Aro briks gekocht...
Iemand daar ervaring mee?


Gebruik het alleen voor het verhitten van de Aebleskiver, en een wokpan..., dus niet voor het roken of direct grillen...
 
Is een goeie Frits..., waarom niet...,  :blush:

Misschien heb ik toch een voorkeur voor de Flamy van de Colruyt...

En ik denk dat ik met hoge vuren voor die pannen, de "goedkopere"  prima geschikt zijn...
 
Frits.
Ik ga Cococha Kokosbriketten bestellen. Het zijn niet de goedkoopste,maar ik ben voor mijzelf bezig met uitzoeken wat ik het meest prettig vind. Ecobrasa tot nu toe het beste. De briketten van vuur&rook prima maar persoonlijk wat te groot. . De Cococha Kokosbriketten staan niet in het test verslag.
Als je deze wil testen dan stuur ik je zonder problemen een testpakketje.. We hebben er allemaal toch ook profijt van als ze goed getest worden..

http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/1200165--cococha.html?_globalsearch=kokos
 
JJ & JJ zei:
Is er een nadeel aan grote briketten?

Ik vind het dan wat lastig werken met mijn starter. Die grote platte briketten van de Hanos bijvoorbeeld willen plat liggen en dan krijg je geen trek in je starter omdat de blokken plat op elkaar liggen. Moet je eerst die briketten gaan rangschikken.
Kleinere briks gooi je er gewoon in en gaan met de banaan.
Maar eenmaal in de Q maakt het formaat mij niet meer zo uit.
 
Heb gisteren contact gehad met Terlanco, als je afhaalt is een kleinere hoeveelheid dan 100 kilo geen probleem. Morgen 40 kilo kokosbriketten ophalen voor ?40,-. Het is in Oisterwijk, volgens mij zeker de moeite waard als je in de regio woont....
 
Zo ik ga nu weer gewoon de Tom cocos gebruiken want ik dacht misschien zijn de Weber Premium briketten net zoals de rest van Weber. Not. Wat een rotzooi. Wel heet maar ja daar zit ik niet op de wachten maar wat een achterlijke grote hoeveelheid gele poeder troep blijft er achter.

Ik had een zakje briketten van de Lidl en die waren veeeeeeeeeeel beter en goedkoper. Als mijn Thm op zijn ga ik een keer van die ecobrasa of flamys proberen. #ikbenerdusnognietuitwelkecocosbrikettenhetgaanworden

En waarom is die tabel met waarden in Fahrenheit? Nu moet ik alles gaan omrekenen naar Celsius.
 
De tabel is in Fahrenheit omdat mijn thermometer in Fahrenheit is. Fahrenheit zijn de verschillen beter aan te geven. 5 C is 9F en dat verschil zie je beter.
Maar waarom zou je de temperaturen in deze tabel willen omrekenen?
Ook met een 'slechtere' briket kan je veel hitte krijgen je zal er alleen meer van moeten hebben. Een briket die heel warm kan worden zoals Dammers moet voor een low en slow sessie heel erg met zuurstof geknepen worden. Als je de oppervlakte onder de grafiek uitrekent heb je een energie waarde die in de briket zit, het is aan de barbecuer om daar het beste rendement uit te halen.
Die gele as die bij Weber achterblijft is van de bruinkool waarvan het is gemaakt. Dit is vervelend bij low en slow omdat dit het vuur kan stikken, niet onoverkomelijk (geregeld aan de poten tikken).
 
Thnx Frits en idd in F kan ook maar ik ben al 47 met het metrieke stelsel opgevoed, en ook al zou ik de waarden kennen in C dan nog is het als of je met  lires betaald en je jezelf afvraag tof je nu 20 of 200 gulden betaald hebt. ;)
 
Het is maar een eenheid. Als de ene meer warmte afgeeft in het begin dan een andere dan maakt het niet uit of dat in celcius of Fahrenheit is.
 
Zag dat de briketten binnen waren gekomen, ben benieuwd hoe ze het doen in de test,...... enne nog nieuwsgieriger wat je er van vind.
 
Dank zij Bidle heb ik weer een briket kunnen testen de klimis olijfbriket.
In het begin heel veel hitte die daarna vlug afnam, er bleef ook heel veel as achter.


buru3uvy.jpg


6unu4y8u.jpg


puqypemy.jpg


2y8ydu8u.jpg


ta3egu6u.jpg


e2asu8y5.jpg


Bidle, bedankt voor de briketten.
 
Ik stond een beetje voor me uit te dromen bij de AH, zie ik in een keer Kokos briketten van de AH. 3 kg geen idee hoe duur want niet opgelet maar er stond nog maar een zak verdwaald tussen de houtskool en gewone briketten.

Al eens eerder voorbij gekomen?
 
Geen dank, was zelf ook erg benieuwd,..... wie weet was het iets fantastisch.

Mooie test, heb hier nog een zelfde doos liggen en zelf nog niks mee gedaan. Verkoper gaf aan dat het ook smaak verhogend werkt?? Zal ze binnenkort zelf ook eens testen. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan